انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

7 اشتباه که کسب‌ و کارهای کوچک در طراحی سایت مرتکب می‌شوند

نویسنده: آرش علیمحمدی 1396/01/31 1804
7 اشتباه که کسب‌ و کارهای کوچک در طراحی سایت مرتکب می‌شوند

به عنوان یک کسب و کار کوچک، وبسایت شما بخشی مهم و حیاتی مربوط به تجارتتان محسوب می‌شود. بازدیدکنندگان به دلیل خاصی به وبسایت شما مراجعه می‌کنند، و شما باید اطمینان حاصل کنید که به سوال‌ها و درخواست آن‌ها به درستی پاسخ داده و محصول خود را به فروش برسانید.

اگر شما طراحی وبسایت خود را به اشتباه انجام بدهید، امکان دارد به سادگی هزاران دلار را از دست بدهید و ضرر و زیان زیادی را متحمل شوید، و همچنین ممکن است در مقایسه با موقعیتی که اگر وبسایت خود را مناسب و به شکل کاملی طراحی می­کردید، ممکن است ضررتان بسیار بیشتر هم برآورد شود.

سرمایه و درآمد خود را با پرهیز از این اشتباهات رایج در میان مالکین کسب‌وکارهای کوچک، افزایش دهید:

 

1. درنظر گرفتن ضروریت برای به دست آوردن فهم و درک مناسب از بازار موردنظر

بجای اینکه تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار دهید که به سرعت هرچه تمام‌تر وبسایت خود را راه بیندازید، پیش از هرچیز باید فهم و اطلاعات زیادی درباره‌ی مشتریان خود در بازار مدنظرتان کسب کنید. پس از انجام این کار، بر مبنای اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، به کار طراحی وبسایت خود بپردازید.

برای مثال اگر مشتریان شما در بازار مدنظرتان از قشر مسن‌تر و سالخورده جامعه هستند، پس احتمالاً باید برای نوشته های وبسایت، فونت بزرگی را انتخاب کنید. یا اگر هدف شما طیف نوجوان یا جوان جامعه است، پس بهتر است وبسایت را به شکلی برای مشتریان طراحی و فراهم کنید که با صفحه‌­ها و مرورگر تلفن‌های هوشمند سازگاری داشته باشند.

شما باید مشخص کنید که هنگام ورود مشتریان و بازدیدکنندگان به وبسایت شما، آنها به کجا هدایت می‌­شوند؟ پاسخ این سوال در صورتی که شما بازارتان را به خوبی بشناسید، بسیار ساده است.

 

2. طراحی وبسایت بسیار شلوغ و یا پر زرق و برق است

شرکت من، یک شرکت طراحی وبسایت است، و ما از این موضوع آگاه هستیم که اگر به دنبال موفقیت در دنیای اینترنت هستید باید تمرکز و تلاش خود را صرف تجاری و بازاری کردن وبسایت‌تان کنید نه اینکه یک وبسایت پر زرق و برق بسازید. تلاش شما نباید بر روی این موضوع متمرکز شود که تنها به فکر کشیدن کاربران اینترنت به وبسایت‌تان باشید، بلکه آنها را به گونه ای به جای درستی راهنمایی و هدایت کنید.

علاوه بر این، وبسایت­های شلوغ و پر زرق و برق در صفحه نمایش گوشی های موبایل و تبلت ها به درستی نشان داده نما­شوند و خوب به نظر نمی‌رسند و حجم بسیار بالایی از کاربران اینترنت امروزه با این دستگاه های بیسیم از وبسایت‌ها و اینترنت بازدید می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که وقتی یک بازدید کننده به وبسایت شما می‌آید، به احتمال بالایی از پیش آگاه هستند که به دنبال چه چیزی آمده‌اند. اگر به مدت سه ثانیه سر در نیاورند که قدم بعدی چیست و باید چه کاری انجام بدهد، این موضوع به این معناست که شما باید به خانه اول بازگشته و از ابتدا سایت‌تان را طراحی کنید.

 

3. عدم وجود یک پیام روشن برای هدایت بازدیدکننده

شما از کاربران اینترنت، زمانیکه وبسایت شما را پیدا کردند، دقیقاً چه کاری را می­خواهید که انجام بدهند؟ از آنها میخواهید که محصول شما را خریداری کنند، با شما تماس بگیرند یا اینکه در خبرنامه اینترنتی شما عضو شوند و پیامهای‌تان را دریافت کنند؟ شما باید به بازدیدکنندگان بگیید و برایشان مشخص کنید که گام بعدی چیشت؟ (در حالتی خوشبینانه حتی زمان آن را مشخص کرده باشید). محتویات سایت شما باید پاسخگوی این پرسش بازدید کننده باشد که (برای من چه منفعتی دارد؟) سپس پیام شما برای گام بعدی به کاربران میگوید که چه کاری انجام بدهند.

 

4. صرف هزینه های گزاف یا حتی بسیار پایین

شما نمیدانید چندین بار این موضوع رخ داده است که کسانی به من مراجعه میکنند که پیش تر با استخدام یک طراح و برنامه‌ریز بسیار ارزان برای وبسایت خود و گرفتن تصمیم‌های تجاری اداره امور را به دست آن شخص سپرده و با چه نتیجه‌ی فاجعه آمیزی و ارائه چه محصولات اشتباهی مواجه شده اند. در همین حین، حواس شرکتها پرت نمایندگی ها و کمپانی های گران قیمتی می شود که نام ها و برندهای بزرگ مشغول همکاری با آنان هستند و به این موضوع توجه مکیکنند که ممکن است این کمپانی ها برای تجارت ها و کسب و کارهای کوچک مناسب نباشند چرا که درآمد آنها بر مبنای برگشت سرمایه گزاری انجام شده است. با صرف هزینه های بالا تنها بر روی طراحی وبسایت، بودجه ی خود را هدر ندهید، بلکه با انجام تحقیق های کافی و به دست آوردن اطلاعات مناسب، محصول خود را به درستی عرضه کنید.

 

5. مطالب بیات، محتوای از تاریخ گذشته

مشتریان و بازدیدکنندگان از سایت شما این انتظار را دارند که به روز ترین و تازه ترین اخبار درباره ی محصولات، خدمات و شرکتتان را در وبسایت شما مشاهده کنند. اگر وضعیت چنین نباشد این احتمال وجود دارد که بازدیدکنندگان فکر کنند وبسایت شما از دسترس خارج شدهباشد و شرکت شما نیز فعالیتی ندارد، یا ساده تر از این موضوعات، متوجه این موضوع شوند که شما انگیزه و رغبتی برای پیشرو بودن در رقابت بازار را ندارید. محتوای وبسایت شما باید نیازهای بازدیدکنندگان و کاربران را هدف قرار دهد و آنها رو مدنظر داشته باشد و با تغییر و دگرگونی شرایط، محتوا نیز به روز شوند. اگر وبلاگ دارید، باید مطالب آن را هر هفته به روز رسانی کنید، این کار سبب آن میشود که بازدید کنندگان مرتب به وبسایت یا وبلاگ شما سر بزنند و موتورهای جستجو نیز بسیار راضی و خوشحال خواهند بود.

علاوه بر تمام موضوعات گفته شده، از قرار دادن لینک آدرس وبسایت یا وبلاگ تا زمانی که دنبال کنندگان و بازدیدکنندگان کمی دارید، در صفحه‌ی شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و یا فیسبوک قرار ندهید، چرا که با دیدن تعداد دنبال کنندگان کم شما ممکن است این برداشت شود که کسب و کار شما بسیار کوچک و محدود است و آن ها را از خرید یا استفاده از خدمات شما منصرف کند.

 

6. سعی کنید همه را مورد هدف قرار دهید

این موضوع به همان مسئله شناخت بازار مدنظر برمی‌گردد؛ اگر هدف شما این باشد که از تمام اقشار جامعه مشتریان و بازدیدکنندگانی را جلب کنید، وبسایت شما تبدیل به یک فاجعه می­شود. بهتر است تمرکز خود را معطوف به آن قشری کنید که بیشترین بازدید کنندگان را شامل میشود و سعی کنید برای آنها بهترین تجربه ی ممکن را فراهم سازید. اگر شما تلاش در راضی نگهداشتن همه بکنید، در انتها به موقعیتی برمیخورید که هیچکس را خشنود نساخته‌اید.

 

7. خودسرانه عمل کردن

به احتمال بسیار زیاد وبسایت شما اولین تجربه ی مشتری و بازدید کننده از برند شما خواهد بود. اگر شما در زمینه طراحی وبسایت تجربه ای ندارید، آیا واقعاً فکر می­کنید بتوانید این کار را به درستی انجام دهید؟ به یاد داشته باشید که همه چیز در برخورد اول خلاصه میشود. اجازه ندهید که بر اساس یک طراحی سایت غیرحرفه ای و نامناسب، مشتریان و بازدیدکنندگان وبسایت شما درباره ی برند و کیب و کارتان فکرها و فرضیات نابجایی پیدا کنند.

 

چه فکر میکنید؟ کدامیک از اشتباهات طراحی وب شما را عاصی کرده است؟

 

برچسب ها: طراحی سایت