انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

اهمیت فیلتر هوا در خودرو

نویسنده: روح اله عبدالهی 1396/04/29 1597
اهمیت فیلتر هوا در خودرو

فیلتر هوا نقش زیادی در عملکرد موتور خودرو دارد. در ادامه ما به جنبه های مختلف آن می پردازیم.

افراد زیادی برای تغییر روغن خودروی خود به مغازه ما مراجعه می کنند و ما به آنها توصیه می کنیم که فیلتر هوای خودروی آنها به تعویض نیاز دارد، اما آنها بدون توجه به این توصیه با فیلتر هوای بسیار کثیف مغازه را ترک می کنند! پاسخ آنها معمولاً این است که " چه نیازی به یک فیلتر هوای تمیز وجود دارد؟ " ظاهراً ما در اطلاع رسانی به آنها در مورد اهمیت فیلتر هوای تمیز برای خودرو به درستی عمل نکرده ایم.

هر موتور احتراق داخلی برای داشتن عملکرد مناسب به ترکیب سوخت و هوا نیاز دارد. بدون وجود هوا (اکسیژن)، گازوئیل یا سوخت های دیزلی نمی توانند بسوزند و در نتیجه نمی توانند نیروی محرکه مورد نیاز موتور را تامین کنند. هوای ورودی به موتور باید تمیز باشد در غیر این صورت چرک و کثیفی و گرد و خاک در آن انباشته شده و باعث کاهش عملکرد موتور می شود. چنانچه گرد و خاک وارد موتور شود باعث ساییدگی و سپس فرسودگی قطعات فلزی مهم موتور شده و در نهایت به ناچار باید آنها را تعویض کرد. تعویض مداوم فیلتر هوای کثیف بسیار کم هزینه تر از تعویض قطعات موتور می باشد.

همچنین، عملکرد مناسب موتور های جدید به ترکیب نسبت دقیق هوا و سوخت بستگی دارد. وقتی موتور کمبود هوا داشته باشد این نسبت به هم می خورد و فشار بیشتری به موتور خودروی شما تحمیل می شود. یک فیلتر هوای تمیز باعث ورود میزان هوای مناسب به موتور خودرو شده و نیز از ورود گرد و خاک و کثیفی به موتور جلوگیری می کند.

خوشبختانه، این موضوع اهمیت فیلتر هوای تمیز را نشان می دهد، اما چه موقع باید فیلتر هوا را تعویض کرد؟ اگر شما روغن خودروی خود را تعویض کرده اید و کارشناس فنی به شما گفته که باید فیلتر هوا را تعویض کنید، پس این کار را به تعویق نیندازید. در غیر این صورت، قاعده آن این است که هر 13 هزار کیلومتر آن را تعویض کنید. البته این مسافت بسته به نوع کارکرد و شرایط استفاده از خودرو می تواند متغیر باشد. اگر از خودوری خود بیشتر در مناطق شهری استفاده می کنید و میزان توقف و حرکت خودرو زیادی است، فیلتر هوای آن باید بعد از طی مسافت های کمتری تعویض شود. اما در صورتی که کمتر از خودروی خود استفاده می کنید در این صورت نیازی نیست تا فیلتر هوا زود به زود تعویض شود. همیشه بهتر است دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید تا به یک مبنای ثابت دست پیدا کنید.

توصیه می کنم همین امروز فیلتر هوای خودروی خود را چک کنید.

برچسب ها: ماشین