انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

بهترین نرم‌افزار‌های SEO (سئو) سال ۲۰۱۸

نویسنده: علیرضا شمسایی 1396/10/07 1433
بهترین نرم‌افزار‌های SEO (سئو) سال ۲۰۱۸

در صورتی که به تازگی وارد عرصه‌ی SEO شده باشید، تنوع زیاد در ابزار‌‌های موجود ممکن است در ابتدا برایتان کمی گیج‌کننده به نظر برسد. دلیل این مسئله ماهیت پویای بازاریابی بر مبنای جستجو است که به سرعتی بی‌نظیر در حال پیشرفت و تکامل می‌باشد. شیوه‌های رتبه بندی وبسایت‌ها و تبلیغات مبتنی بر جستجو برای این تغییر می‌کنند که همزمان هم برای مخاطب مفید باشند و هم صاحبان کسب و کاری که در این زمینه تلاش می‌کنند، ضرر نکنند.

سنجش عملکرد وبسایت‌ها، به ویژه در SERP گوگل دیگر فقط محدود به لیست کردن و رتبه‌بندی سایت‌ها نمی‌شود، بنا بر این استفاده از این ابزار‌ها تبدیل به یک نیاز اساسی برای اطمینان از صحت عملکرد در هنگام اجرای فرایند بهینه‌سازی SEO وبسایت‌ها شده است.

در ادامه برخی از این ابزار‌ها معرفی شده و در مورد آنها توضیح داده می‌شود. توجه داشته باشید هدف این مقاله تبلیغ این ابزارها نمی‌باشد و نویسنده به هیچ وجه با شرکت‌های تولید کننده‌ی این ابزارها مرتبط نمی‌باشد.

بازبینی فنی نرم افزارهای SEO

Google Search Console

اگر تا الان وبسایت مشتری‌تان را به Google Search Console متصل نکرده‌اید، همین الان این کار را انجام دهید.این کنسول به شما لیستی از URL هایی که در Crawl کردن آنها به مشکل برخورده است ارائه می‌دهد، از درون Search Console همچنین می‌توانید نقشه‌ی XML سایت خود را نیز وارد نمایید که این کار به گوگل امکان می‌دهد تمامی URL های وبسایت شما را شناسایی کند و فایل robots.txt را تست کند و بررسی کند که چیزی مانع crawl شدن سایت شما توسط گوگل نشود.

Search Console حتی به شما گزارش می‌دهد که جستجوی کدام کلیدواژه‌ها به سایت شما منتهی شده است و نرخ Click Through  سایت شما را نیز محاسبه می‌کند.

Screaming Frog

بیشتر جستجو‌های موتور‌های جستجو امروزه از روی گوشی‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد. بنا بر این بررسی Mobile-friendly بودن سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. Screaming Frog یک ابزار کرولر است که امکان شبیه‌سازی رفتار کرولر جستجوی موبایلی را هنگام دسترسی به سایت شما فراهم می‌کند. Screaming Frog لینک‌های معیوب را شناسایی می‌کند، redirect ها را ردیابی کرده و عناوین صفحات وتوضیحات Metadata را نیز بررسی و پایش می‌کند.

ابزار‌های تست داده‌های ساختاری و ابزار Pagespeed Insights گوگل

یک ابزار بسیار مهم و ضروری دیگر در اجرای سئو، ابزار Pagespeed گوگل است. دلیل اهمیت این ابزار این است که سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از فاکتور‌های مهم و اساسی SEO است و پیاده سازی  علامت‌گذاری ساخت‌یافته برای محتوا به صفحات اجازه می‌دهد میزان حضور بیشتری در صفحات نتیجه‌ی جستجو و امکان بیشتری برای حضور در قسمت‌‌های اختصاصی از جمله knowledge panel وsnippet features  (که جایگاه‌‌های ویژه‌ی گوگل برای نمایش نتایج مفید جستجو می‌باشد) داشته باشد.

ابزارهای بررسی کد تشکیل‌دهنده‌ی صفحه‌ی وب

هر از گاهی برای رفع اشکال در سطح کد، نیاز به بررسی کد‌های تشکیل‌دهنده‌ی صفحه می‌شود. این مشکلات ممکن است به دلیل وجود باگ‌هایی پیش آید که در پروسه‌ی توسعه‌ی وبسایت برطرف نشده‌اند. در این‌ گونه موارد ابزار‌های بررسی کد مانند افزونه‌ی Firebug برای موزیلا فایرفاکس و یا Web Developer برای کروم بسیار کارامد هستند.

آنالیز رقبا و بررسی میزان دیده‌شدن

SEMrush

مانند ربات‌های گوگل، SEMrush بصورت مداوم اینترنت را Crawl می‌کند و داده‌های ارزشمندی مربوط به بهینه سازی (SEO) سایت‌های کشف شده استخراج می‌کند.  این اطلاعات متنوع و ارزشمند به شما کمک می‌کند استراتژی‌های بهینه سازی سایت (SEO) بکار گرفته شده توسط رقبایتان را شناسایی نمایید. با ادغام این اطلاعات با اطلاعات بدست آمده از ترافیک بازدید سایت، می‌توانید استراتژی‌های خوبی برای افزایش آمار بازدید وبسایت مورد نظرتان در نظر بگیرید. با وجود طیف گسترده‌ی نرم‌افزار‌های طراحی شده برای این منظور، SEMrush یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه‌ها برای آنالیز و پایش وبسایت به شمار می‌آید.

شناسایی تکنولوژی‌‌ها و سیستم مدیریت محتوا (CMS)

Wappalyzer

اگر چه این مورد از موارد پیشنیاز‌های اصلی SEO نیست، اما آگاهی از تکنولوژی‌ها و پلتفرمی که یک وبسایت بر پایه‌ی آنها بنا شده است، همیشه سودمند است. این امکان به شما کمک می‌کند راه‌کار‌های بهتر و مناسب تری با توجه به زیرساخت وبسایت ارائه نمایید. به عنوان مثال اگر بدانیم که وبسایت از وب سرور IIS استفاده می‌کند، در نتیجه برای حل یک مشکل ممکن است بجای تغییر فایل .HTACCESS ، تغییر تنظیمات سرور و یا تنظیمات سیستم مدیریت Cache  پیشنهاد ‌شود. علاوه‌ بر این، هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، در چشمان مشتری جلوه‌ی بهتری خواهید یافت.

 

مطالعه‌ی کلمات کلیدی

شاید بتوان مهم‌ترین جنبه‌ی برنامه‌ریزی SEO را مطالعه‌ی کلمات کلیدی دانست. همزمان با پیشرفت و تکامل الگوریتم‌های موتور‌های جستجو، نیاز به مطالعه‌ی کلمات کلیدی نیز روز به روز بیشتر حس می‌شود. با استفاده از داده‌های بدست آمده از SEMRush و ادغام آنها با داده‌های Google Search Data، می‌توان مطالعه‌ی فراگیری بر روی کلمات کلیدی داشت. مطمئن شوید مهم‌ترین جنبه‌ی محصولات و یا خدمات مشتری را پوشش دهید و آن را به جستجو‌هایی که توسط کاربران انجام می‌شود مربوط نمایید.

از ابزار‌هایی که شما را در این زمینه یاری می‌دهند می‌توان به SEMRush، Moz Keyword Planner، Google Keyword Planner، Google Suggestions،  Answerthepublic.com، و Hitwise اشاره کرد.

 

آنالیز و ردیابی

Google Analytics ،Google tag manager ،Query Explorer

این مورد امروزه یکی از حد‌اقل‌های مورد نیاز برای بازاریابی اینترنتی به شمار می‌آید. با عرضه‌ی GTM در اکتبر‌ سال ۲۰۱۲ عرصه‌ی بازاریابی اینترنتی دچار یک تحول اساسی شد. دلیل این تحول، ساده سازی ردیابی و پایش رفتار کاربر در یک سایت بود.

Query Explorer به همراه Google Analytics برای شما این امکان را فراهم می‌سازد تا در میان داده‌های Google Analytics که تحت رابط کاربری GA قابل دسترسی نیستند کاوش کنید.

 

توسعه و تولید محتوا

Screaming frog ،Buzzstream ،Google Sheets

توسعه‌ی تبلیغات و ساختن یک جامعه‌ی مخاطب، یک فاکتور مهم و اساسی برای پیشرفت در مسیر SEO است . در حالی که در گذشته بیشتر «لینک سازی» مورد توجه مدیران SEO بود، اکنون توجه‌‌ها بیشتر به سمت ارتباط با مخاطب معطوف شده است. تشخیص علایق و سلیقه‌ی مشتری و جدا سازی و ارائه‌ی مطالب مطابق با خواست او امروزه از بالاترین اهمیت برخوردار است. همچنین استفاده از محتوا برای ارتباط با مشتری به شما کمک می‌کند به صورت طبیعی لینک‌های ورودی برای وبسایتتان ایجاد کنید که این موضوع نیز باعث می‌شود موتور‌های جستجو محتوای سایت شما را بهتر ارزش‌گذاری کنند.

در نهایت میتوان اینگونه نتیجه گرفت که فکر کردن به مشتری به جای موتور‌های جستجو رمز موفقیت در SEO است. تمامی ابزارهای یاد شده در این مقاله به شما کمک می‌کند به این هدف دست پیدا کنید.

برچسب ها: seo