انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

شاخص های موثر رتبه بندی وبسایت (SEO)

نویسنده: آرش علیمحمدی 1396/11/22 1526
شاخص های موثر رتبه بندی وبسایت (SEO)

در این مطلب شاخص و معیارهای سئو (SEO) که در رتبه بندی وب سایت در موتورهای جستجوگر موثر می باشند را بررسی می کنیم.

مشتریانتان در صفحات آنلاین شما را به راحتی پیدا می کنند؟ ما سری به رده بندی معیارهای (سئو) SEO می زنیم که می توانند به کسب و کار شما در موتور های جستجو رونق ببخشند.


وقتی موضوع به جستجوی آنلاین می رسد، داشتن یک وبسایت که کاربران و مشتریان شما بتوانند به سادگی آن را پیدا کنند و برای طبقه بندی های خاص موتورهای جستجو طراحی شده باشد، باید یکی از مهمترین اولویت های شما باشد. اما در زمان شاخص گذاری وبسایت هایمان چطور بدانیم که کدامین شاخصه ها برای گوگل از اهمیت و جایگاه بالاتری برخوردار است؟


مانند تلاش برای بهبود ضربات گلف و یافتن تاب و زاویه ضربه ی مناسب، باید تمام تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار دهید که با استفاده از کدام شاخصه ها می توانید قابلیت دیده شدن وبسایت خود را بالا ببرید.

6 شاخص موثر در رتبه بندی وب سایت (SEO)

1- محتوا!

محتوای با کیفیت اساس پشتیبانی از تمام تلاش های شما در راستای شاخصه های SEO است. این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که وبسایت شما از نظر موتورهای جستجو از چه شاخص گذاری برخوردار است. در واقع یکی از 3 اصل مهم در رتبه بندی گوگل است.

محتوای خوب منطقی و مفید به نظر می رسد، به زبان مخاطبین شما سخن می گوید، به مهمترین سوالات آنها پاسخ می دهد و از موضوعات مناسب و مرتبطی برخوردار است. برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید می توانید نگاهی به محتوای سایت های رتبه بالا بیاندازید.

شرکت ها باید در زمان طراحی وبسایت به همه چیز، از بخش "درباره ی ما" تا توضیحات مربوط به محصولات، توجه خاصی داشته باشند و همچنین وبلاگ سازمان خود نیز از این قانون باید پیروی کند. محتوای باکیفیت، دقیق و آگاهی دهنده رتبه ی سایت شما را از نظر شاخص تجربه مفید کاربر (UX) بهبود می بخشد. دارا بودن محتوای مرتبط و مناسب مسبب این موضوع می شوند که کاربران گوگل وبسایت شما را به عنوان یک وبسایت مفید و مرتبط شناسایی می کنند. این، در عوض، رتبه ی کسب و کار شما را در رده بندی نتایج موتورهای جستجو بالا می برند.


2- لینک های بازگشتی

لینک های بازگشتی(back-link) به لینک هایی گفته می شود که وبسایت های دیگر در محتوای مطالب خود از لینک یکی از صفحات شما بنا به ارزش و جایگاهی که مطالب شما دارند، استفاده کرده اند. پدید آوردن و تولید محتوای مناسب و مطمئن به صورت منظم می تواند به ایجاد بیشتر این بک لینک ها کمک کند که در نتیجه کاربرد و جایگاه صفحه شما در موتور جستجوی گوگل را بالا می برد.

برای نمونه وبسایت یک عمده فروش لباس زنانه را در نظر بگیرید که در وبلاگ خود آخرین اخبار را درباره ی موضوعات داغ در دنیای مد را اطلاع رسانی می کند. وقتیکه وبلاگ ها و وبسایت های دیگر لینک های بازگشتی به این وبلاگ دارند، گوگل آن را به عنوان یک منبع معتبر برای اطلاعات در این صنعت به حساب می آورد.

هرچه تعداد سایت هایی از مطالب شما لینک های بازگشتی می گیرند بالاتر برود، تاثیر بسیار بیشتری در رتبه بندی وبسایت شما خواهد داشت.


3- تجربه ی کاربری

شاخص UX تمام توجه خود را بر تجربه ی کاربران از وبسایت شما متمرکز کرده است. شاخص هایی مانند؛ کاربری آن آسان است، مسیریابی در وبسایت راحت است و محتوای قابل فهم دارد. این یعنی وبسایت شما کاربردی است، طراحی خوبی دارد، قابل اعتماد است و به کاربران اجازه می دهد تا کارهای ضروری خود را انجام دهند، مانند پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود و یا بدون هیچ مشکلی خرید خود را انجام دهند. اگر همه ی این کارها را انجام دهید، شاخص UX برای وبسایت شما افزایش پیدا کرده و رتبه ی وبسایتتان در رده بندی موتورهای جستجو بالا می رود.

یکی دیگر از معیار های مهم شاخص UX موضوع آزمون الف/ب است (مقایسه ی دو ویرایش و نسخه متفاوت از یک رویکرد یا یک طراحی). چرا کاربران در وبسلایت شما روی لینک ها کلیک نمی کنند؟ چرا در طی روند خرید یک محصول، کاربران ناگهان وبسایت شما را ترک می کنند؟ آزمون الف/ب به شما این فرصت را می دهد تا بفهمید با ایجاد چه تغییرات کوچک و ساده ای می تواند بر روند تعاملات وبسایت شما را بهبود دهند و همچنین اطلاعات دقیقی را مبنی بر تغییراتی که باید ایجاد کنید، برای شما فراهم می کند.


4- طراحی سازگار با گوشی

بر اساس گزارشی که در سال 2016 از یک آمارگیری به دست آمد، مشخص شد که 84% از جمعیت استرالیا مالک گوشی های هوشمند هستند. از این میزان، 51% گوشی های خود را در 15 دقیقه ابتدایی پس از بیدار شدن از خواب بررسی می کنند و همین میزان در 15 دقیقه ی ابتدایی رفتن به رختخواب هم گوشی های خود را چک می کنند.

این میزان از کاربران گوشی های هوشمند سبب شد تا شاخص گذاری سازگاری وبسایت ها با گوشی، در ردیف شاخص گذاری موتورهای جستجو قرار گرفت. پیش از این که سال گذشته اتفاق افتاد، گوگل برای ارزشیابی وبسایت ها از نسخه ی دسکتاپ آن ها استفاده می کرد، اما اکنون گوگل برای رتبه بندی وبسایت ها ابتدا از صفحات سازگار با گوشی آن ها استفاده می کند.

یک وبسایت سازگار با موبایل که قابل دسترسی باشد و یک تجربه کاربری مناسب را محیا کرده باشد مهم ترین شاخص های گوگل را فراهم کرده است. این یعنی طراحی وبسایت به گونه ای است که با تمامی دستگاه های ارتباطی و الکترونیکی (مانند گوشی های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و...) سازگار باشد.


5- سرعت بارگذاری (لود شدن)

نزدیک ترین اهمیت به شاخص سازگاری با گوشی های هوشمند متعلق به شاخص بارگیری سریع وبسایت است. اگر بارگذاری وبسایت شما به آهستگی و سرعت پایینی صورت می گیرد، به طور خودکار امتیاز خود را در رتبه بندی گوگل از دست می دهد.

مطالعه ای که با عنوان "دابل کلیک" توسط گوگل انجام گرفت و در آن 10 هزار دامنه ی موبایل مورد ارزیابی قرار گرفتند نشان داد که بیش از نیمی از وبسایت های سازگار با گوشی اگر پس از 3 ثانیه لود نشوند، سریعا توسط کاربر بسته و ترک میشوند. این مطالعه همچنین نشان داد که وبسایت هایی که در عرض 5 ثانیه لود میشوند دربرابر وبسایت هایی که پس از 15 ثانیه لود می شوند دارای میزان 70% باز ماندن بیشتر، 35% امتیاز گیری بالاتر و 25% قابلیت دیده شدن و بازدید دارد. در پایان مشخص شد که حجم فایل، درخواست های سرور و محتوا و تبلیغات وبسایت سه عامل کلیدی بودند که مسبب پایین آمدن سرعت بارگذاری وبسایت ها می شوند.


6- شبکه های اجتماعی

با وجودی که هیچ مدرک قابل استنادی دال بر اینکه فعالیت های تجاری یک کسب و کار در محیط شبکه های اجتماعی بر رتبه بندی جستجو تاثیر می گذارد وجود ندارد اما امکان دارد که یک معیار موثر باشد، با توجه به این واقعیت که در فضای شبکه های اجتماعی کاربران به دفعات مکرری با کسب و کارهای مختلف روبرو می شوند و آن را در صفحات مختلف دنبال می کنند. اگر وبسایت یک تجارت یا محتوای آن وبسایت در شبکه های اجتماعی به موضوعات داغ بدل شود، این امکان وجود دارد که رتبه بندی و تعداد جستجو شدن وبسایت را افزایش دهد. به عبارت دیگر، اصلا منطقی به نظر نمیرسد که موضوعات داغی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند، یافتن و جستجوی آن ها در موتورهای جستجو دشوار باشد.


اختصاص دادن توجه به این شش معیار SEO می تواند رتبه ی وبسایت شما را در رده بندی موتورهای جستجو به اندازه ی قابل توجهی بهبود می بخشد.