انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

بلوک های سیمانی

نویسنده: مصطفی لطیفی پور 1397/03/04 1646
بلوک های سیمانی

یکی از پر استفاده ترین محصولات در بخش ساخت و ساز، بلوک است. در این مقاله توضیح مختصری در مورد بلوک های سیمانی و ویژگی ها آن ها ارائه می دهیم.

بلوک های ساختمانی

بلوک های سیمانی از پر استفاده ترین محصولات در بخش ساخت و ساز می باشند.به وسیله این بلوک ها ، میتوان هم قاب یک ساختمان را ساخت و همچنین به عنوان زیرساختی برای انواع مختلفی از نماهای ساختمانی استفاده کرد.دیوار های ساخته شده از این بلوک ها خود نیز میتواند به عنوان نما استفاده شود در صورتی که بلوک ها به عنوان مثال دارای نمایی صاف ،طرح دار،براق یا لعاب دار باشند.تیغه های ساخته شده از این بلوک ها،هم به عنوان دیواره های ساختمانی و هم به عنوان نما میتوانند استفاده شوند.استفاده از این دیوار ها ، باعث کاهش در هزینه های سرمایشی-گرمایشی نیز می شود.از سویی دیگر،در نبود سیستم ضد حریق یا خرابی آن،این دیوار ها مقاومت خوبی در برابر آتش دارند.توانایی چشم گیر این مواد به عنوان عایق صدا نیز مثال زدنی است.پس میتوان به راحتی نتیجه گرفت بلوک های سیمانی همه کاره هستند.

نمای ساختمانی

 

Concrete Masonry Units Gallery

بلوک سیمانی همچنین در بدنه ی ساختمان به عنوان نمای ساختمانی نیز به کار می روند. ابعاد این قطعات معمولا 4 در 8 در 16 اینچ می باشد.این بلوک ها در طرح و رنگ های مختلفی مانند طرح سنگ،موزاییکی،تکه ای،براق و لعاب دار وجود دارند.با بکارگیری بلوک های مناسب تو خالی، مصالح و میان بند های خوب، یک سیستم عایق بندی مناسب و یک نگهدارنده برای بلوک ها،یک دیوار با مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و صداخواهیم داشت که بازدهی انرژی بالایی نیز دارد.

 

ساختار

بلوکه های سیمانی

استفاده از بلوک های سیمانی تقویت شده به همراه قاب های سیمانی تو خالی، یک راه حل اقتصادی مناسب برای ساخت ساختمان هایی است که دارای ساختار های تکرار شونده و اتاق های مشابه هستند،مانند خوابگاه ها،بیمارستان ها،آپارتمان ها،هتل ها و مسافرخانه ها.نه تنها این نوع سازه با بلوک های سیمانی، یک سیستم سریع و هماهنگ است،بلکه سازه ی نهایی،در برابر عبور صدا و آتش مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.

اطفاء حریق

بلوکه های سیمانی آتش نمیگیرند. بسته به ضخامت دیوار،چگالی قطعات و مقدار شن موجود در سیمان،بلوکه ها سیمانی میتوانند تا 4 ساعت در برابر آتش از خود مقاومت نشان دهند. بعلاوه، بلوکه های سیمانی برخلاف سایر دیوار ها، از تست های آتش سربلند بیرون آمد.

کنترل صدا

بلوکه های سیمانی به خوبی عبور صدا را کنترل میکنند. از این مزیت به خوبی میتوان در دیوار های داخلی آپارتمان ها یا خوابگاه ها و یا حتی  دیوار های خارجی برای جلوگیری از ورود نویز های خارجی استفاده کرد. میزان تست SCT یا معیار انتقال صدا برای این دیوار بسته به ضخامت دیوار، چگالی قطعات و میزان شن موجود در آن حدود 63 می باشد.

مشخصات بلوک های سیمانی

بلوکه های سیمانی بر اساس استاندارد ASTM c90(استانداردی برای میزان تحمل بار بلوک های سیمانی)ساخته می شود.این مشخصات شامل بلوک های توپر و تو خالی است که برای کاربرد های حمال بار و یا غیر آن استفاده می شود.3 مقدار مختلف از چگالی برای بلوک های ساختمانی مطرح می شود:سبک وزن (کمتر از 105 پوند بر فوت مکعب)،متوسط(105 تا 125 پوند بر فوت مکعب) و وزن نرمال(125 و بالاتر پوند بر فوت مکعب).بر اساس استاندارد ASTM c90حداقل قدرت فشاری بر کل سطح برای هر سه ی این موارد 2000 پوند بر اینچ مربع می باشد.قدرت های فشاری بالاتر نیز ممکن است موجود باشند اما برای دسترسی به آنها با تامین کنندگان باید مشورت نمود.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های بلوک های سیمانی،به استاندارد ASTM c90 مراجعه کنید.