انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

بازسازی مرورگر اج با استفاده از کرومیوم | edge chromium

نویسنده: مصطفی جعفری 1397/09/17 997
بازسازی مرورگر اج با استفاده از کرومیوم | edge chromium

شرکت مایکروسافت در حال توسعه مرورگر اج جدید مبتنی بر کرومیوم است، بعد از اینکه مایکروسافت مرورگر اینترنت اکسپلورر را کنار گذاشت و مرورگر اج را معرفی کرد، استقبال زیادی از آن صورت گرفت ولی اصل ماجرا این بود که اج با وجود اینکه خیلی از اینترنت اکسپلورر بهتر شده بود ، خیلی هم کاربردی و سازگار نبود و آپدیت های این مرورگر با استفاده از ویندوز 10 انجام میشد.

مایکروسافت اخیرا برنامه‌ی خود برای بازسازی مرورگر اج با استفاده از کرومیوم را به صورت رسمی تأیید کرد؛ اقدامی که با هدف بهبود عملکرد وب‌گردی و دسترس‌پذیری این اپلیکیشن در بین پلتفرم‌های مختلف انجام خواهد شد.

بازسازی مرورگر اج از پایه

باز سازی یک مرورگر اینترنتی از پایه کار بسیار دشواری است و اصلا ساده به نظر نمی رسد ولی مایکروسافت می گوید متعهد به ارائه ی بهترین تجربه وب گردی در ویندوز است و این کار در حال انجام است .پیش تر مایکروسافت با بازنویسی  پلتفورم net. و متن باز کردن آن ثابت کرد که از پس کارهای بزرگ خوب بر می آید.
مایکروسافت نه‌تنها موتور چیدمان بلینک کرومیوم را درون اپلیکیشن فعلی اج در ویندوز ۱۰ قرار می‌دهد؛ بلکه کل مرورگر را نیز دوباره با استفاده از کرومیوم می‌سازد.

 

دو دلیل اصلی مایکروسافت برای بروزرسانی اج بر پایه کرومیوم عبارت است از:

  • یک: بازسازی مجدد اج بر پایه‌ی کرومیوم به مایکروسافت امکان می‌دهد تا این مرورگر را در اختیار نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز نظیر ویندوز ۷، ویندوز ۸ و حتی مک قرار دهد.
  • دوم: اج بازسازی‌شده برخلاف رویه‌ی فعلی، می‌تواند به‌صورت مستقل از سیستم‌عامل به‌روزرسانی شود.

 

مرورگر اج جدید دیگر یونیورسال نیست.

از جمله مهم‌ترین مزایای این مهاجرت، افزایش تعداد به‌روزرسانی‌ها است. پیش از این، آپدیت‌های مایکروسافت اج تنها به‌عنوان بخشی از آپدیت‌های ویندوز ۱۰ عرضه می‌شد.
مرورگر اج جدید مستقل از ویندوز به روز رسانی می شود و دیگر یونیورسال نیست و این موضوع می تواند بهترین خبر برای دوست داران اج و مایکروسافت باشد.

ساخت اج به‌عنوان یک برنامه‌ی Win32 به مایکروسافت امکان می‌دهد تا مرورگرش را در دسترس ویندوز ۷ و ویندوز ۸ قرار دهد.
هم‌اکنون در محیط دسکتاپ، اج محدود به ویندوز ۱۰ است؛ سیستم‌عاملی که تقریبا نیمی از مجموع کاربران کامپیوتر از آن استفاده می‌کنند. انتشار اج برای ویندوز ۷ اساسا این مرورگر را در اختیار ۵۰ درصد دیگر قرار می‌دهد و فرصت استفاده‌ی نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر را از آن فراهم می‌کند. همچنین مایکروسافت قصد دارد این مرورگر را برای سایر پلتفرم ها نظیر مک و لینوکس ارائه دهد.

 

اج جدید باب میل طراحان وب سایت ها

ورژن فعلی مرورگر اج و حتی اینترنت اکسپلورر سهم چشمگیری از مرورگرهای وب گردی را دارا هستند .مرورگر اج برخلاف ویژگی های خوبی که دارد، مشکلاتی از قبیل عدم کارایی مناسب با ویژگی های  جدید سی اس اس و جاوا اسکریپت داشت که برای طراحان وب سایت ها درد سر درست می کرد.
حالا به لطف بهره‌گیری از کرومیوم، طراحان وبسایت راحت‌تر از قبل می‌توانند سایت‌های موردنظر خود را توسعه دهند و در ادامه، این مرورگر می‌تواند از افزونه‌های مبتنی بر کرومیوم پشتیبانی کند.
برخی از کارشناسان می‌گویند تلاش‌های مایکروسافت برای بهبود کرومیوم، منجر به بهبود کارایی تمام مرورگرهای مبتنی کرومیوم می‌شود و این موضوع به نفع تمام کاربران خواهد بود.

 

تحولی بزرگ در مرورگر مایکروسافت (مرورگر پیش فرض ویندوز)

هرچند گوگل پروژه‌ی کرومیوم را آغاز کرد؛ اما مایکروسافت آزاد است آن را در دست بگیرد و به تصاحب خود درآورد. گوگل نسخه‌ی اختصاصی‌اش از کرومیوم را انشعاب داد و تمام خدمات و عملکردهایش را به آن افزود. مایکروسافت نیز با استفاده از خدمات و عملکردهای اختصاصی خود، اساسا قصد انجام همین کار را دارد.
این دگرگونی که تحولی عظیم برای اج و ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. طرفداران و توسعه‌دهندگان را در ماه‌های پیش‌رو از هم جدا خواهد کرد.

بااین‌حال، به محض آنکه نسخه‌ی جدید اج آماده شود، به احتمال زیاد می‌تواند اغلب افراد را از تغییر صورت‌گرفته خوشحال کند؛ تغییری که موجب رندر بهتر صفحات وب، به‌روزرسانی بسیار سریع‌تر با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید و انتشار اج برای نیمی از دیگر کاربران ویندوز خواهد شد.

طبق اعلام مایکروسافت، نخستین نسخه بتا مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم، در اوایل سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود و اگر اشتیاق زیادی به بهره‌گیری از آن دارید، تا آن زمان باید صبر کنید.