انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

پیش بینی هایی جالب درباره ی آینده گوشی‌های هوشمند

نویسنده: مصطفی جعفری 1397/09/19 1666
پیش بینی هایی جالب درباره ی آینده گوشی‌های هوشمند

سال‌ها قبل، از گوشی های موبایل فقط برای کارهای ساده‌ای مانند تماس گرفتن و ارسال پیامک استفاده می‌کردیم. ولی این صنعت تغییر و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. گوشی‌های هوشمند امروزی از ویژگی‌های جذابی برخورداند و حالا غیر از تماس گرفتن، گوشی‌های هوشمند برای انواع و اقسام کارها مانند گوش کردن به موسیقی، وب‌گردی، بازی کردن و تماشای ویدیوها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر به گذشته برگردیم و با خود فکر کنیم مطمئنا کمتر کسی فکر می کرد که گوشی های تلفن های همراه در آینده به شکل کنونی می شدند.
پیش‌بینی چنین قابلیت‌هایی شاید فقط در تخیل بعضی ها دیده می‌شد. قابلیت های جذابی مانند دوربین‌های فوق‌العاده و قابلیت‌هایی مانند تشخیص اثر انگشت، تشخیص چهره سه‌بعدی، نمایشگرهای لمسی بزرگ، شارژرهای بی سیم و ...
در ادامه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و کمی خیال پردازی، آینده ی گوشی های تلفن های همراه را بررسی کنیم . چند پیش بینی عجیب و غریب در سال های پیش رو که شاید هم هیچ کدام به ثمر نرسند.

1 - تلفن های هوشمند با شارژ بی سیم از راه دور یا شارژ نامحدود

برخلاف تمام پیشرفت های صورت گرفته در این حوزه ، و پیشرفت های چشم گیر در بخش سی پی یو ها و استفاده از ساختار های نانومتری در ترانزیستورهای پردازنده ها، مساله مهم این روزهای تلفن های همراه، شارژ الکترونیکی آن است.حتی در بهترین گوشی های روز از نظر میزان استقامت باتری  (مانند میت 20 پرو هوآوی با 4200 میلی آمپر باتری) باز هم در نهایت به‌طور میانگین از دو روز شارژ بهره می‌برید.
پس به ناچار باید بروید سراغ سیم اتصال باتری و یا در صورت پشتیبانی، گوشی خود را روی پد شارژر قرار دهید.

بیایید فراتر فکر کنیم
مثلا زمانی که شارژر ها بتوانند از فواصل بسیار زیاد گوشی های تلفن های همراه را شارژ کنند. آن زمان دیگر لازم نیست شارژر بیسیم خود را در خانه به برق متصل کرده و خود در فاصله ی نزدیک آن باشید، بلکه انتظار می رود در نقاط مختلف شهر این شارژها  مانند دکل های مخابراتی گوشی های شما را شارژ کنند و گستردگی این تکنولوژی باعث عدم اتمام شارژ موبایل شما می شود.

 

2 - کنترل گوشی های هوشمند از طریق ذهن

در گذشته نه چندان دور تلفن های همراه، کاربران از کیبورد برای کار با گوشی ها استفاده می کردند، بعد ها این کیبوردها جای خود را به صفحات لمسی دادن و امروزه نیز با استفاده از سرویس هایی مانند سیری اپل، گوگل اسیستنت می توانیم با فرمان صوتی بسیاری از کارها را انجام دهیم.
به نظر می رسد در مرحله بعدی پیشرفت تکنولوژی و علم باید منتظر کنترل تلفن های همراه با استفاده از ذهن باشیم. مثلا  بتوانیم به صفحه موبایل نگاه کنیم و فکر کنیم که باید نور صفحه نمایشگر را کم کنیم و این کار انجام شود. یا فکر کنیم اپلیکیشن خاصی را باز کنیم و این کار بدون دخالت دست انجام شود.

اگر چه هنوز سال های زیادی با عملی کردن چنین ایده ای فاصله داریم ولی روزنه های امیدی وجود دارد و دانشمندان در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌اند.
در سال گذشته، شرکت فیسبوک بخش جدیدی را افتتاح کرد که وظیفه اصلی کارکنان آن، توسعه تکنولوژی‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد با بهره‌گیری از ذهن خود، تایپ کنند. هدف آن‌ها، امکان‌پذیر کردن سرعت تایپ ۱۰۰ کلمه در دقیقه است که ۵ برابر سریع‌تر از میانگین سرعت تایپ در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.


3 - گوشی های هوشمند تاشو

این نوع طراحی، به کاربران اجازه می‌دهد که مثلاً هنگام تماشای ویدیوها آن را بزرگ کنند و برای گذاشتن آن در جیب، اندازه گجت مذکور را کاهش دهند. برای عملی شدن چنین ایده‌ای، بیشتر قطعات داخلی هم باید ارتجاعی باشند.
کاملاً واضح است که محدودیتی برای بزرگ کردن گوشی وجود خواهد داشت. اگر این محدودیت مثلاً حدود ۵۰ درصد اندازه فعلی گوشی باشد، این یعنی می‌توانید یک گوشی ۶ اینچی را به گوشی ۹ اینچی تبدیل کنید.

اولین گوشی تاشو مدتی قبل توسط Royole FlexPa معرفی شد.

stretchable smartphones of the future
بنا بر اطلاعات شرکت های تولید کننده تلفن های هوشمند به‌زودی شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ال‌جی و هواوی اولین گوشی های تاشو خود را معرفی می کنند،
ولی تا زمانی که چنین گوشی‌هایی به خوبی عملی شوند، فاصله داریم. این تکنولوژی در ماه های اخیر نظر بسیاری از علاقمندان را جلب کرده و سرو صدای زیادی به پا کرده است.

4 - گوشی های هوشمند با رنگ‌های متغیر

احتمال آن وجود دارد که در آینده تلفن های همراه با ویژگی، رنگ های متغیر در بدنه باشند و این می تواند برای کاربران بسیار مهیج باشد.
وجود سلیقه های مختلف در انتخاب رنگ گوشی های موبایل و پس از چندی استفاده، دلزدگی و یا خستگی و یا تکراری بودن رنگ موبایل کاربران را خسته می کند، این مساله پیاده سازی این گجت را قوت می دهد.

 

5 - تغییر در شکل و شمایل گوشی های هوشمند آینده

طراحی ظاهری تلفن های همراه از گذشته تا امروز تغییرات بسیار زیادی داشته ولی این تغییرات خیلی چشمگیر نبودن و بیشتر جنبه خاص تر شدن و متفاوت بودن دارند که این برای کاربران بسیار مهم به نظر می رسد.

مثلا با معرفی آیفون X، بریدگی نمایشگر شهرت زیادی پیدا کرد و بسیاری از شرکت‌ها به بهره‌گیری از این مشخصه روی آوردند. مشخصه‌ای که در شکل‌های مختلف، از اندازه‌های کوچک و باریک گرفته تا به شکل قطره‌چکانی مورد استفاده قرار گرفت.

اما به‌یادماندنی هستند و گوشی را شاخص‌تر می‌کنند. هرچند در زمان عرضه آیفون X بسیاری از کاربران و کارشناسان از وجود این بریدگی چندان راضی نبودند،
 اما کاربران این گوشی می‌دانستند که در دست گرفتن آن، به باقی افراد این پیام را می‌رساند که آن‌ها مالک گران‌ترین آیفون موجود هستند و برای برخی، همین موضوع کفایت می‌کند.

در آینده ممکن است گوشی های تلفن های همراه از حالت فعلی در آمده و به گجتی در دست و یا حتی عینکی در چشم بدل شوند به طوری که هم کاربردی باشند و هم شاخص تر از همیشه خود نمایی کنند.