انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

ارسال پیامک انبوه چیست و چه مزایایی دارد؟

نویسنده: نیازپرداز 1402/12/15 418
ارسال پیامک انبوه چیست و چه مزایایی دارد؟

در حال حاضر بیش از 3 میلیارد نفر کاربر تلفن هوشمند در سرتاسر جهان وجود دارند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم نسبت به سال گذشته، بیشتر شده باشد. جای تعجب نیست که کسب‌وکارها و برندهای مختلف به‌طور چشمگیری از ارسال پیامک انبوه به‌عنوان بخشی از سرویس مشتریان و تبلیغات استفاده می‌کنند.

 

 

بازاریابی پیامکی یا اصطلاحاً SMS Marketing به شما این امکان را می‌دهد تا با کمک پیامک انبوه تبلیغاتی و سفارشی، پیام مشخصی را برای گروهی از گیرندگان به‌خصوص برنامه‌ریزی و ارسال کنید. ارسال اس ام اس انبوه، یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی است که توسط کسب‌وکارها برای جلب توجه مخاطبان هدف و تشویق آنها برای خرید محصول یا خدمتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، بسیاری از استارت‌آپ‌های نوپا و حتی حرفه‌ای از این روش بازاریابی برای قرار گرفتن در صدر جدول کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین مزایای بازاریابی پیامک انبوه می‌اندازیم.

پیامک انبوه چیست؟

پیامک انبوه چیست؟

بازاریابی اس ام اس انبوه یا bulk SMS Marketing، روشی برای توزیع تعداد زیادی پیامک با متن و هدف خاص به تلفن همراه تعدادی از کاربران یک منطقه یا شهر است. ارسال پیامک انبوه مخابراتی، روشی موثر برای برقراری ارتباط با مشتریان محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایش این است که محدودیت مکانی ندارد. با وجود اینکه این شکل از بازاریابی سال‌هاست که وجود دارد.

احتمالاً همین امروز صبح وقتی که می‌خواستید به محل کار خود بروید،‌ اس ام اس‌های تبلیغاتی دریافت کرده‌اید که یا شامل کد تخفیف از برندهای خاص بوده یا شامل معرفی محصول یا خدمتی خاص است. به همین دلیل هنوز هم می‌توان گفت که استفاده از اس ام اس‌های تبلیغاتی می‌تواند روشی مو‌ٔثر جهت افزایش تعامل با مشتریان هدف کسب‌وکار شما باشد.

طبق اطلاعات و آمار موثق، مشخص شده است که پیام‌های متنی مثل SMS در 98 درصد از مواقع بیشتر از پیام‌های ایمیلی (با نرخ باز شدن 22 درصدی) توسط افراد خوانده می‌شوند. به‌عبارت ساده‌تر، اگر می‌خواهید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید، شانس موفقیتتان با ارسال پیامک بسیار بیشتر از روش‌های دیگر است.

مزایای استفاده از پیامک انبوه

مزایای استفاده از پیامک انبوه

طبیعی است که همه ما 24 ساعته توی دنیای اینترنت و موبایل‌های هوشندمان وقت نمی‌گذارنیم. اما گوشی موبایلمان همیشه همراهمان است و برای ارسال پیام هم از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان استفاده می‌کنیم. بنابراین چه دلیلی برای استفاده از روش ارسال پیامک انبوه منطقه‌ایی برای بازاریابی و تبلیغات وجود دارد؟ آیا این نوع بازاریابی برای رشد کسب‌وکار شما مناسب است؟

در ادامه، برای پاسخ به این پرسش‌های مهم در مورد ارسال اس ام اس انبوه، به‌سراغ 11 مزیت این روش رفته‌ایم:

1. تاثیرگذاری فوری روی مخاطب

برخلاف ایمیل‌ها که ممکن است هر چند روز به چند روز چک و خوانده شوند، پیامک یا SMS در کم‌تر از 7 ثانیه طول می‌کشد تا به دست گیرنده مورد نظر برسد. معمولاً همه ما با شنیدن صدای نوتیفیکیشن پیامک گوشی موبایل، کنجکاو می‌شویم که بدانیم محتوای پیامک در مورد چیست. این کنجکاوی احتمالاً به‌دلیل وصل بودن سامانه گزارش تراکنش‌های بانکی یا واریز حقوق ماهانه از طریق پیامک است. این کنجکاوی هر چیزی هم که باشد، ما را ترغیب می‌کند تا به سراغ گوشی خود برویم و پیامک ارسال را باز کرده و بخوانیم.

 2. نرخ باز شدن بالا

نرخ باز شدن پیامک‌ها (98 درصد) در گوشی‌های موبایل و توسط کاربران، در مقایسه با نرخ باز شدن متن یک ایمیل (22 درصد) اصلاً قابل مقایسه نیست. البته، این نکته مهم را فراموش نکنید، همه افرادی که متن پیامک شما را می‌خوانند، لزوماً به ان پاسخ یا واکنشی نشان نمی‌دهند.

نکته مهم اینکه اگر کسی پیامک تبلیغاتی شما را ببیند، احتمال بیشتری وجود دارد که به روش بازاریابی‌تان پاسخ دهد تا اینکه کسی پیامتان را دریافت نکند و در مورد کسب‌وکارتان هیچ تصوری نداشته باشد. مردم، تقریباً هر پیامکی را که دریافت می‌کنند، باز می‌کنند تا بدانند از سمت چه کسی است و چه محتوایی دارد. این در حالی است که بسیاری از افراد، ایمیل‌هایشان را بدون اینکه حتی نگاهی به فرستنده آن بیندازند، حذف می‌کنند.

3. فرصت راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی

ارسال پیامک انبوه این فرصت را به شما می‌دهد همه پایگاه داده‌ها یا اصطلاحاً دیتابیس (database) مخاطبینتان، یک گروه از افراد یا حتی یک نفر را هدف قرار دهید. از همه مهم‌تر اینکه شخصی‌سازی کمپین بازاریابی، کلید موفقیت ارسال پیامک انبوه است.

به‌عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید متنی متفاوت برای تبلیغات مبلمان با حجم 10 هزار پیامک به بخشی از مردم شهر شیراز ارسال کنید. فرض کنید روش بازاریابی ارسال پیامک انبوه، بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ است که قسمت‌های دیگر آن شامل تبلیغات محیطی، بیلبوردها، آگهی‌های تلویزیونی و غیره می‌شود. بنابراین، در نهایت شما از ارسال اس ام اس انبوه به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای موفقیت در یک کمپین بزرگ تبلیغاتی استفاده می‌کنید.

4. نرخ پاسخ‌دهی بالا

نرخ پاسخ‌دهی کاربران به ایمیل بسیار کم و در حدود 6 درصد است. این در حالی است که نرخ پاسخ به یک پیامک حداقل 45 درصد است و در بعضی شرایط ممکن است بیشتر هم بشود. بیشتر مردم در عرض 90 ثانیه (1.5 دقیقه) به یک پیامک پاسخ یا واکنش نشان می‌دهند. در حالی که این زمان برای پاسخ به یک ایمیل 90 دقیقه است.

نرخ پاسخ‌دهی بالا، یکی دیگر از هدف‌های مهمی است که می‌توانید در موفقیت کمپین تبلیغاتی خود از آن بهره‌مند شوید. هدف کمپین بازاریابی شما هرچه که هست (از تبلیغات و نظرسنجی تا ثبت‌نام و خرید یا عضو شدن در جایی)، ارسال پیامک انبوه به‌دلیل نرخ بالای پاسخ‌دهی بهترین روش محسوب می‌شود.

5. موانع خیلی کم در تحویل پیام

ایمیل‌های بازاریابی و تبلیغاتی معمولاً به‌دلیل وجود فیلتری با عنوان اسپم (spam) یا اصطلاحاً هرزنامه، خیلی‌ وقت‌ها به‌صورت مستقیم به دست مخاطب خود نمی‌رسند. برای مشاهده چنین ایمیل‌هایی حتماً باید وارد باکس Spam شوید و از بین هرزنامه‌ها دنبال یک ایمیل به‌خصوص باشید.

در حالی که شرایط در مورد پیامک اصلاً اینطور نیست. هیچ مانعی برای تحویل پیام در روش ارسال پیامک انبوه وجود ندارد. بنابراین، استراتژی ارسال پیامک انبوه قابل اعتماد و با تحویل سریع‌السیر است.

6. تلاش حداقلی مخاطبان برای درک پیام

یک اس ام اس 160 کاراکتری را تصور کنید که پیام تبلیغاتی را خیلی خلاصه، رُک و خوانا به مخاطب منتقل می‌کند. پیام‌های مختصر و مفید، هضم ماهیت کمپین تبلیغاتی یا هدف شما از تبلیغات یک محصول یا خدمات خاص را برای مخاطب آسان می‌کند. بنابراین، مخاطب مطالعه یک پیامک خیلی کوتاه را به سروکله زدن با متن بلندبالای یک ایمیل تبلیغاتی ترجیح می‌دهد.

همچنین، بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ارسال پیامک انبوه مثل مجموعه نیاز پرداز، ویژگی‌های مختلفی را برای ارسال پیام ارائه می‌دهند تا درک پیام برای مخاطب راحت باشد. درک راحت‌تر پیامک تبلیغاتی باعث می‌شود تا مخاطب یا جامعه هدف شما، سریع‌تر و آگاه‌تر به بازاریابی کسب‌وکارتان واکنش مثبت نشان دهد.

7. مقرون‌به‌صرفه بودن

ارسال پیامک انبوه، در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی مثل آگهی‌های تلویزیونی، رادیو، روزنامه و غیره مقرون‌به‌صرفه‌تر است. بازاریابی پیامکی بسیار کم‌هزینه است و نرخ بازگشت سرمایه یا ROI آن نسبت به بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دیگر بیشتر است.

به‌زبان ساده‌تر، وقتی مخاطبان سریع‌تر به پیامک تبلیغاتی شما پاسخ مثبت می‌دهند، به مشتری واقعی یا بالقوه محصولات یا خدماتتان تبدیل می‌شوند. با افزایش حجم فروش و سودآوری، سرمایه‌ای که برای این کار هزینه کرده بودید، با سود بسیار بیشتری به‌تان بر می‌گردد.

8. تعامل با مخاطبان و مشتریان واقعی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ارسال اس ام اس انبوه این است که افراد می‌توانند با فشار دادن یک دکمه یا ارسال یک شماره، از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی شما انصراف بدهند. در حالی که شاید این ویژگی در نگاه اول یک نقطه ضعف به‌نظر برسد، هدف قرار دادن افرادی که به محصولات و خدماتتان واقعاً علاقه‌مندند، مهم است.

این ویژگی، از هدر رفتن زمان و پول شما برای پیدا کردن مخاطب واقعی و تبدیل کردنش به مشتری بالقوه جلوگیری می‌کند. همچنین، چنین قابلیتی به افراد اجازه می‌دهد تا از دریافت پیام‌های تبلیغاتی ناخواسته جلوگیری کنند. در نتیجه، وقتی که افراد را مجبور به خرید محصول یا خدمات نکنید یا برای دریافت پیامک تبلیغاتی به آن‌ها حق انتخاب بدهید، شهرت شرکتتان با فراهم کردن این فرصت‌ها بیشتر می‌شود.

9. ارسال اس ام اس انبوه بر مبنای گروه مخاطبین

ارسال پیامک انبوه بر مبنای گروه مخاطبین با استفاده از نرم‌افزارهای خاص یا پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود. در این پلتفرم‌ها و با استفاده از ارسال پیامک گروهی تبلیغاتی می‌توانید مخاطبینتان را دسته‌بندی کنید و پیامک‌های خود با محتوای هدفمند و به گروه‌های مختلف از جمله مشتریان ثابت و مشتریان جدید ارسال کنید.

به‌عنوان مثال، فرض کنید که شما در حوزه فروش لوازم خانگی فعالیت می‌کنید. با توجه به این استراتژی ارسال اس ام اس گروهی تبلیغاتی می‌توانید مخاطبین را به 3 گروه مشتریان قدیمی، مشتریان جدید و مشتریان بالقوه تقسیم کنید. در نهایت، پیامک‌های مختلف با محتوا و هدف‌های خاص را به هر کدام از این گروه‌ها ارسال کنید و نتیجه آن را ببینید.

از جمله کاربردهای ارسال اس ام اس گروهی:

  • ارسال پروموشن، پیشنهاد یا تخفیف‌های ویژه به مشتریان
  • تکمیل استراتژی‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ
  • تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان ثابت
  • افزایش نفوذ در مشتریان و مخاطبین همیشگی
  • ارتقای تعامل بین شما و مخاطب یا مشتری

10. ارسال اس ام اس انبوه بر مبنای لیست مخاطبین

ارسال پیامک انبوه بر مبنای لیست مخاطبین، به‌معنای ارسال SMS به تعداد زیادی از گیرندگان است که همه در یک لیست خاص قرار دارند. این روش به کسب‌وکارتان اجازه می‌دهد تا با مخاطبین خود به‌صورت هدفمند و شخصی‌سازیشده ارتباط داشته باشد. بعضی از مزایای مهم این روش:

  • قابلیت ارسال پیام شخصی و مطابق با سلیقه یک فرد
  • افزایش نرخ پاسخ‌گویی مخاطب به‌دلیل تطابق بیشتر پیام تبلیغاتی با سلیقه و نیازهای او
  • قابلیت مدیریت و پیگیری دقیق‌تر در مورد واکنش مخاطبین

برای اجرای این روش به سرویس‌های پلتفرم پیامک چندمنظوره یا نرم‌افزارهای خاص نیاز است. همچنین، شما با استفاده از این روش ارسال پیامک انبوه می‌توانید لیست مخاطبینتان را آپلود کنید و پیامک یا پیامک‌هایتان را برایشان بفرستید.

تفاوت این روش با ارسال پیامک گروهی این است که:

  • از لحاظ فنی فرق دارند. در روش لیست مخاطبین، پیامک به‌صورت یکی‌یکی و به هر نفر مطابق سلیقه و نیازش ارسال می‌شود. در حالی که در روش گروه مخاطبین، پیامک به‌صورت همزمان به همه اعضای یک گروه ارسال خواهد شد.
  • از لحاظ شخصی‎‌سازی تبلیغاتی کاربرد بیشتری دارد و هر نفر، پیامک منحصربه‌فرد خودش را دریافت می‌کند.

11. ارسال اس ام اس انبوه بر مبنای دفترچه تلفن

یکی دیگر از مزایای ارسال پیامک انبوه، امکان ارسال همگانی یک یا چند پیام خاص فقط به مخاطبین دفترچه تلفن خودتان است. این روش از ارسال اس ام اس انبوه، سازوکاری شبیه به ارسال پیامک به لیست مخاطبین دارد و تقریباً شبیه به هم انجام می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت این متد با روش ارسال پیامک به لیست مخاطبین این است که در این روش، پیامک برای افرادی که شما با همه آن‌ها در ارتباط هستید ارسال می‌شود. در صورتی که در روش ارسال پیامک انبوه به لیست مخاطبین، افراد آن لیست لزوماً تعاملی با شخص شما ندارند.

تعرفه ارسال پیامک انبوه

تعرفه ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی

تعرفه ارسال اس ام اس، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان نرخ ثابتی را برای همه استراتژی‌های این روش بازاریابی ارائه دهیم. در حال حاضر، تعیین نرخ و تعرفه ارسال SMS به عوامل مهمی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • ویژگی‌های اضافی مثل شخصی‌سازی پیامک‌ها
  • زمان‌بندی ارسال پیام
  • حجم پیامک‌ها
  • تعداد کاراکترهای متن یک پیامک
  • تعداد شماره‌تلفن‌ها با مخاطبین مورد نظر
  • گزارش‌دهی در مورد آمار ارسال پیامک
  • رقابت سامانه‌های مختلف ارسال پیامک کوتاه
  • شهر و اهداف کمپین تبلیغاتی مورد نظر

پیش به‌سوی بازاریابی پیامکی موفق!

پیش به سوی بازاریابی پیامکی موفق

همان‎‌طور که مطالعه کردید، ارسال پیامک انبوه بخش مهمی از استراتژی‌های بازاریابی موفق است. بازاریابی پیامکی به‌دلیل تعداد زیاد کاربرانی که گوشی همراه دارند، نرخ پاسخ‌گویی بالا و عدم محدودیت مکانی، سودآوری قابل توجهی دارد. در این مطلب، به بیش از 10 مورد از مزایای ارسال اس ام اس انبوه به گروه مخاطبین مختلف اشاره و کاربرد هر کدام را در موفقیت کسب‌وکارها بررسی کردیم.

اگر شما هم می‌خواهید قدرت تبلیغاتی و بازاریابی پیامک انبوه را تجربه کنید، می‌توانید با ما در نیاز پرداز و از طریق شماره‌تلفن 02141238 تماس بگیرید. نیاز پرداز، سامانه پیام کوتاه با برخورداری از پنل پیامکی حرفه‌ای و هوشمند است که نصب، ارسال سریع و مطمئن را برایتان به ارمغان می‌آورد. ضمناً شما می‌توانید از طریق وب‌سایت ما شماره موبایل مورد نظرتان را وارد و قابلیت ارسال تست SMS را قبل از هرگونه سفارش امتحان کنید.

 

نظرات مخاطبین