احیاء هنرمنسوخ شده توسط استادجمشیدساعی - تهران

  • آگهی رایگان
  • کدآگهی 346379
  • بازدید 1665
  • نام saeigaleri
  • دسته بندی ساير خدمات
  • تلفن 02122457672
  • بروزرسانی شنبه 5 اسفند 1396
  • قیمت 09121442269
  • شهر تهران
  • آدرس
احياهنرهاي منسوخ شده

سايت طلا_ جمشيد ساعي(هنرمند): هنر قلمزني ، چشمه جوشاني است كه به فرهنگ اصالت و دين كشورمان متصل است و با ايجاد ذره اي از زيبايي هاي الهي ، راهي براي نزديكي به خدا بازي ميكند.
---------------------------------------- ----------------------------------------
قلمزني هنري است كه از روزگاران گذشته در فرهنگ و تمدن ايران ارزش خاصي داشته و به ما ارث رسيده است ، هنري است كه در كتيبه هاي اسلامي ، اماكن مذهبي و ظروف باستاني جايگاه ويژه اي دارد و تلفيق اين هنر با طلا و طلاسازي اثاري بي بديل و ماندگاري را خلق نموده است.

در همين راستا ، جمشيد ساعي فرزند استاد امير ساعي ، هنرمند قلمزن كشورمان ، در گفتگو با سايت طلا درباره اين هنر محجور سخن به ميان اورد و از كاربر روي طلا گفت.

ساعي ، كه قلمزني را تا سن 24 سالگي نزد پدر اموخت ، پس از ان از اصفهان به تهران مهاجرت كرد و از سال 73 كار بر روي طلا را شروع كرد.
او كه از طرف خانواده پدري تجربه همه سبكهاي قلمزني را دارد و از طرف خانواده مادري تجربه زرگري را ، و اين دو هنر را با هم تلفيق كرد و كارهاي منحصر به فردي را ايجاد كرده است.

وي درباره اثارش مي گويد: تاثير نقش و طرح ايراني ، روي طرح ساخته هاي من تاثير زيادي دارد ، بطوريكه تمام مشتريان باور نمي كنند كه اين كارها كار امروز است و اكثر فكر ميكنند اين ساخته ها ، كار دوره صفوي ، سلجوقي و يا اثار دوره اشكاني است.

اين هنرمند ، رابطه قلمزني و طلا سازي را نزديك مي داند ، و مي گويد: طرحهاي قلمزني براحتي بر روي طلا قابل اجراست ، اين مسئله اي است كه كمتر در صنعت طلا و جواهر به ان توجه مي شود ، و در حال حاضر بنده ، تمامي فنون قلمزني را روي انواع قطعات طلا پياده ميكنم.

ساعي كه كار قلمزني را قبل از الفباي فارسي اغاز كرده است ، درباره اهميت اين هنر تاكيد مي كند: طرحهاي اجرا شده دراين هنر ، شناسنامه هنري ايران است و در اين كار هر 10 نفر مي توانند از نظر سوداوري نقش يك چاه نفت را داشته باشند.

وي استقبال از هنر قلمزني را خوب توصيف مي كند و مي افزايد: همواره دنبال اموزش اين هنر هستيم ، چرا كه غالبا در اين هنر وقت و زمان كم مي اوريم و اكثراموزش ما روي ظروف و تابلوهاي بزرگ است.
اموزش در اين هنر مسئله مهمي است ، در اين هنر هرچه هنراموزان بيشتر باشد كارهاي قوي تري اجرا ميشود و هر هنراموز با ذوق و سليقه خود يك طرح جديد و تازه ميزند و يك زمينه رقابت ايجاد ميشود .

اين هنرمند معتقد است: كسي كه كار هنري انجام ميدهد خود را وارد ماديات نميكند ، هر هنرمند با ان هنري كه ايجاد ميكند ، باعث ميشود كه به خدا نزديكتر شود ، چون يكي از زيبايي هاي خدا را ايجاد ميكند و پي به بزرگي و لايتناهي خدا ميبرد.
در هنر تفكر مادي وجود ندارد و هنرمند خود را در زندگي ، درگير ماديات نمي كند و تنها اميدش خلق اثار ماندگار است.

ساعي از عدم توجه و پشتيباني ارگانها و سازمانها به هنر قلمزني بخصوص بر روي طلا اشاره مي كند و مي گويد: حمايت از اين هنر ، حمايت از فرهنگ ، تاريخ و شناسنامه ايراني است و كمك به سرمايه ملي است.
در حال حاضر موزه ها پشتيبان فرهنگي و معنوي هر مملكتي مي باشند و كارهاي اصيل ما در موزه هاست ، اين كار از فكر و ذهن ايراني بر مي ايد و وارداتي نيست و مانند يك چشمه جوشان است.

وي يكي از مهمترين مشكل هنر قلمزني در صنف طلا و جواهر را كپي برداري ميداند و تصريح مي كند: در حال حاضر علاوه بر عدم حمايت ، هنرمندان ما ترس از كپي برداري را نيز دارند ، افرادي بدون زحمت از اثار ما قالب درست مي كنند و طرحهاي ما را پرس مي زنند ، در حالي كه ما براي ايجاد يك كار ماهها كار مي كنيم.

ساعي در انتها از كار بر روي يك اثر ويژه خبر مي دهد و مي گويد: اين كار ، يك اثر ماندگار و خاص است كه مدتها بر روي ان كار شده ، و به نوعي ارتباط قلبي است با حضرت امام رضا عليه السلام كه پس از اتمام به موزه استان مقدس رضوي اهداء خواهد شد


آگهی های مرتبط : ساير