انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

6 نکته برای داشتن تبلیغاتی موثر

نویسنده: هنگامه خدابنده 1395/09/23 2506
6 نکته برای داشتن تبلیغاتی موثر

هر موقع روزنامه محلی را باز می کنم، بی اختیار از تبلیغاتش رو برمی گردانم. دلیل این است که می بینم کسب و کارهای بیشتری سرمایه ارزشمند خودشان را صرف تبلیغات بی استفاده کرده اند. از خودم می پرسم "اصلا چرا زحمت تبلیغ کردن را به خودشان می دهند؟" البته می دانم که فکر می کنند همین آگهی جمع و جور، درهای موفقیت را به رویشان باز می کند و لابد سیلی از مشتریان به طرفشان روانه می شود. این را هم می دانم که در واقع هیچوقت چنین اتفاقی نمی افتد.

بنابراین یک بار دیگر سوالم را تکرار می کنم :کسب و کارهای کوچک از چه راهی می توانند تبلیغ موثر داشته باشند؟هرچند قبل از این هم راجع به این مسئله مطالبی نوشته ام اما مجددا راهکارهایم را تکرار می کنم، البته به نظرم می رسد که اگر به شیوه سوال و جواب مطالب را مطرح کنم برای صاحبان کسب و کارهای کوچک مفیدتر باشد. به یاد داشته باشید نکاتی که در ادامه می آید، صرفا برای ابزارهای تبلیغاتی سنتی مثل روزنامه یا رادیو کاربرد ندارد. بلکه برای تبلیغات آنلاین، مثلا روی فیسبوک باشد یا در قالب بنر و غیره هم بدرد می خورد.

س1.هدف شما از تبلیغات چیست؟ دوست دارید در نتیجه تبلیغات چه اتفاقی روی بدهد؟

اگر قرار است تبلیغات موثر باشد باید هدفی پشت آن داشته باشید. در غیر این صورت نمی شود به تیتر یا محتوای تبلیغی دست یافت که هدف موردنظر را برآورده کند. اگر دوست دارید مشتری ها روانه فروشگاهتان شوند باید دلیلی برای این کار جلویشان بگذارید. یا مثلا اگر دوست دارید از طرف مشتریان تماس برقرار شود باید دلیل موجهی ارائه بدهید که آنها ترغیب به زنگ زدن بشوند. حال آیا این دلیل می تواند چیزی ورای مثلا 75% تخفیف روی اجناس باشد؟ مسلما بله. پس ابتدا هدف خودتان را از تبلیغات معلوم کنید.

س2. پیام تبلیغی شما چیست؟ چه چیزی می توانید ارائه بدهید که از میان هیاهوی بازار، مشتریان را فقط به طرف شما جلب کند؟

صرفا تخفیف را در نظر نگیرید چون امروزه همه تخفیف می دهند. به مشتریان خودتان چیزی "ارزشمند" هدیه کنید. مثلا یک عدد محصول کاملا جدید را مجانی بهشان بدهید، یا مشاوره رایگان در اختیارشان بگذارید. برتری خودتان را نسبت به رقبا اینگونه نشان بدهید. مثلا رقابتی طراحی کنید که بهترین پاسخ ارئه شده در آن، فرد را برنده یک دستگاه آیپد مجانی یا سفری به هاوایی کند. پیشنهادی را برای تبلیغ خود در نظر بگیرید که واقعا شما را در چشم مشتری برجسته کند و از رقبا یک سروگردن بالاتر باشید.

س3. از بین روزنامه،رادیو و وب سایت، کدام یک وسیله تبلیغی موثرتری است؟

چطور باید پاسخ این سوال را بدانیم؟ به این منظور باید پراکندگی مخاطبان هر یک از رسانه های یاد شده را مطالعه کنید و آن را با پراکندگی مشتریان خودتان بسنجید. مطمئنا پروفایلی از مشتریان ایده آل تان را در ذهن دارید، مگر نه؟ پس تمام تمرکز خودتان را روی پراکندگی مخاطبانِ بخش های خاص هر روزنامه و یا برنامه رادیویی بگذارید. ببینید کدام روزهای هفته یا کدام ساعت ها برای دسترسی به مخاطبان مدنظرتان بهتر است. اگر مخاطبان شما روزنامه می خوانند یا رادیو گوش می دهند که چه بهتر. اگر اینطور نیست پس کلا این رسانه ها را کنار گذاشته و دنبال رسانه ای بگردید که مخاطبانتان با آن مانوس هستند. تبلیغ خودتان را هم آنلاین و هم آفلاین منتشر کنید.

س4.محتوای تبلیغتان چیست؟

این همان جایی است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک را از ادامه مسیرشان بازمی دارد. برای سرهم کردن تبلیغی موثر نیاز نیست که نابغه باشید. پس از چهارچوبی که در ادامه می آید پیروی کنید.

الف. "پیشنهاد من این است". به ساده ترین شکلی محتوای تبلیغی تان را بیان کنید.

ب. چیزیکه من پیشنهاد می کنم، "فلان کار را" برایتان انجام خواهد داد. فقط محصول خودتان را تبلیغ نکنید، بلکه بگویید چه فایده ای برای مشتری دارد.

ج. "این است کاری که شما باید انجام بدهید". به مشتری دقیقا بگویید که چه باید بکند و راه تماس ساده ای پیش پایش قرار بدهید.

س5. چندبار می خواهید تبلیغتان را نمایش بدهید و اندازه تبلیغ چقدر باید باشد؟

دفعات تبلیغ و اندازه آن از دیگر مسائلی است که صاحبان کسب و کارهای کوچک دقت لازم را نمی کنند. به عنوان مثال، نمی شود یک آگهی یک اینچی کوچک را یک بار در هفته در روزنامه روزهای یکشنبه چاپ کنید و انتظار معجزه از آن داشته باشید. به همین خاطر است که آژانس های تبلیغی حرفه ای "کارزار" تبلیغی راه می اندازند و به یک آگهی اکتفا نمی کنند. برای دسترسی به واکنش مطلوب از سوی مشتریان، باید آگهی را به دفعات لازم تجدید کنید و باید اگهی به اندازه کافی بزرگ باشد که جلب توجه کند.

تعداد دفعات مناسب نمایش آگهی بسته به پیشنهادی که آگهی برای مشتریان دارد، مخاطبان و رسانه مورد استفاده است. اما یادتان باشد افراد قبل از اینکه تصمیمی در مورد استفاده از کالا یا خدمتی بگیرند، باید حداقل 7 بار آگهی آنرا دیده باشند. پس به 1 یا 3 بار مواجهه افراد با آگهی فکر نکنید. بلکه در نظر بگیرید که ظرف 2 الی 3 هفته، افراد 4 یا 5 بار آگهی تان را ببینند.

اگر هزینه لازم برای دفعات متعدد تبلیغ را ندارید پس صبر کنید تا موقع مناسب. چون سودی ندارد که بودجه ارزشمند خودتان را روی ایده تبلیغی خوبی هدر کنید که نمی توانید به دفعات متعدد نمایشش بدهید.

س6. چطور بفهمیم تبلیغ ما جواب داده است؟

دانستن یک چیز با حدس زدن در مورد آن فرق دارد. برای اینکه ببینید آیا کار تبلیغی تان جواب داده یا نه، بایستی به اندازه گیری نتایجش دست بزنید. بالاخره، برای نمایش آگهی پول خوبی خرج کردید. حداقل کاری که حالا باید کرد اندازه گیری نتایج تبلیغ است. بنابراین مقیاسی برای این کار درنظر بگیرید. از کسانیکه با مغازه تماس میگیرند یا حضورا به آن جا می آیند بپرسید چطور راجع به پیشنهاد تبلیغی شما شنیده اند. کد یا کوپنی در تبلیغتان تعبیه کنید که افراد برای دستیابی به هدیه مجانی همراه خرید باید ارائه کنند و این کدها و کوپن ها را ردیابی کنید.

تمام مطلب همین بود. از چهارچوبی که گفته شد پیروی کنید تا ببینید که تبلیغاتتان نه تنها ارتقا پیدا می کند بلکه واقعا هم جواب می دهد.

آیا فکر و ایده دیگری برای ارائه تبلیغ مناسب دارید که بدرد سایر صاحبان مشاغل کوچک بخورد؟ اگر این طور است ایده هایتان را در بخش نظرات در میان بگذارید یا اگر از نکات گفته شده در مطلب حاضر استفاده کرده و جواب گرفتید، ما را هم باخبر کنید.
منبع:
http://www.themarketingbit.com/advertising/6-tips-on-how-to-advertise/
برای درج آگهی به وبسایت نیازپرداز مراجعه نمایید.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات مخاطبین