انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

5 اشتباه رایج در تبلیغات که در سال جدید باید از آنها اجتناب کرد

نویسنده: هنگامه خدابنده 1395/10/06 1619
5 اشتباه رایج در تبلیغات که در سال جدید باید از آنها اجتناب کرد

رشد، حاصل تامل کردن و تحلیل شکست ها و پیروزی هاست. حال که کم کم به آغاز سال جدید نزدیک می شویم، شاید خوب باشد که 5 تا از رایج ترین اشتباهات تبلیغاتی در حوزه دسته بندی کالاهای مصرفی مشتریان را با خوانندگان در میان بگذاریم به این امید که در آینده دیگر در دام چنین خطاهایی نیفتیم.

1-خبر خبر!

در دسته بندی کالاهای مصرفی، اطلاع رسانی در مورد برند یا محصولاتی که تولید می کنید بهترین فرصت برای  متمایز کردن خودتان از رقبا،  جلب کردن توجه آنها و  ترغیب مشتریان است تا نگاهی هم به محصولات شما بیاندازند. در واقع، غالب اوقات خبررسانی ارتباط معناداری با تصمیم مشتریان به خرید آن محصول دارد. با این وجود، بیشتر اوقات مشاهده می شود که آژانس های تبلیغاتی، خبررسانی را فدای استفاده از تگ ها و طرح های گرافیکی می کنند. پس وقتی خبری دارید که باید اعلام شود، بیشترین توجه را به آن اختصاص بدهید! کاری کنید که تماشاچیان تبلیغات به این باور برسند که ارزشش را دارد تا نگاهی دیگر به برند شما بیاندازند، به شکلی کاملا واضح مزیت محصول خودتان را بیان کنید.

2-در تبلیغات خودتان مقایسه منصفانه را رعایت کنید.

خیلی از اوقات در تبلیغاتی که برای دسته بندی محصولات مصرفی انجام میگیرد شاهد تبلیغات مقایسه ای هستیم ، به این شکل که دمویی از مثلا کاغذهای توالت یا  دستمال کاغذی گوش به گوش هم نمایش داده می شود. درست است که این مدل تبلیغات می تواند بسیار هم موثر باشد، اما بعضی اوقات این دست تبلیغات را به شکلی منفی نمایش میدهند که غیر قابل باور و یا حتی بدتر از آن حالت توهین آمیز به خود می گیرد. به عنوان مثال کارزار DirecTV Rob Lowe  را به خاطرتان بیاورید. نظر شما چیست اگر شما را مشابه Scrawny-Arms Rob Lowe می دانستند؟حواستان باشد که مخاطبانی را که سعی در جذب کردنشان دارید از سایر مخاطبان جداسازی نکنید. به جایش، بدنبال راه هایی باشید که  برتری برند خودتان را نشان بدهید بدون آنکه به مشتریان برند رقیب خودتان توهینی شود.

3-در نبرد بین توله بانمک و لوگو کدام یکی پیروز می شود؟

به تازگی تبلیغی مربوط به غذای حیوانات خانگی از تلویزیون پخش شد که در یک صحنه آن لوگویی به همراه شعار تبلیغی و همین طور توله سگی بانمک نشان داده می شد. به این ترتیب که توله بانمک راه خودش را به سمت داخل صحنه پیدا کرده و بی هوا با ظرف غذایش تصادف می کند. به نظرتان بیشتر افرادی که این تبلیغ را تماشا کردند، توجهشان به کدام یکی از عناصر بوده است – لوگو، شعار تبلیغی یا هاپوی بامزه؟نکته اول که باید دانست این است که مغز انسان به نحوی سیم پیچی شده تا به حرکت واکنش توجه نشان بدهد . دوم اینکه چه کسی می تواند در مقابل یک هاپوی بامزه مقاومت کند؟در واقع وقتی توله وارد صحنه شد دیگر کسی به لوگو و شعار تبلیغی توجه نکرد. درسی که از این تبلیغ می توان گرفت چیست؟وقتی هدف از یک صحنه تبلیغی، برندسازی باشد، بهترین روش سادگی است. یعنی باید از فریم های برندسازی پیچیده و عناصری که توجه مردم را از برند پرت می کند اجتناب کرد.

4- انتقال چندین پیام در آن واحد لزوما هم چیز خوبی نیست.

آل رایز ، نویسنده همکار Positioning به نکته خوبی اشاره کرده، وی می گوید ،"ربط دادن حتی یک مفهوم با هر یک از محصولات تولیدی کار مشکلی است چه برسد به اینکه دو یا سه مفهوم را بخواهیم به  نحوی به محصولی ربط بدهیم که تقریبا غیرممکن می باشد". اما در مبحث اطلاع رسانی در مورد برندها شاهد این هستیم که اصطلاحا راهبرد سینک آشپزخانه در پیش گرفته می شود. به این صورت که تبلیغات چی ها سعی می کنند تا جاییکه می شود پیام تبلیغی را در هر آگهی جا بدهند که به خیال خودشان هرچه بیشتر هم جلب توجه کند. با این حال، چنین روشی غالبا اثر منفی دارد، و بینندگان از مشاهده چنین تبلیغاتی سردرگم می شوند یا به طور کلی اهمیتی به تبلیغ نمی دهند. بنابراین خوب است که پیامی واحد را در تبلیغات دنبال کنیم . اما یادتان باشد که انتقال پیام واحد صرفا به معنی ارائه تبلیغی ساده انگارانه نیست. بلکه پیام دهی شفاف به معنای ارائه یک مجموعه از ایده های به هم مرتبط نیز می باشد.

5-تبلیغ بدون لینک دادن به برند صرفا سرگرمی است.

همانطور که احتمالا میدانید یک روز بعد از رویداد سوپر باول در ایالات متحده روز مهمی برای آمریکایی هاست و مردم در مورد تبلیغاتی که بیشتر از سایرین نظرشان را جلب کرده صحبت می کنند. اما وقتی از همین افراد بپرسید که تبلیغ مورد علاقه شان مخصوص کدام برند بوده است غالبا به شما خیره می شوند چون نمی دانند! دلیل این موضوع به اشتباهی رایج در تبلیغات برمی گردد، به این صورت که تبلیغی که درست می شود بسیار سرگرم کننده است، ولی در عین حال ارتباطی بین آن و برند مادر مشاهده نمی شود. تبلیغات قوی نه تنها توجه را بخود جلب می کنند، بلکه باعث می شود افراد نام برند مربوط به آن تبلیغ را هم به خوبی به خاطر بسپارند.

با اجتناب از 5 اشتباه رایجی که توضیح داده شد می توانید مسیر درستی را ترسیم کنید تا در تبلیغات خود به موفقیت برسید .برای شما در سال جدید آرزوی موفقیت در امر تبلیغات داریم.


برای درج آگهی رایگان خود به وبسایت نیازپرداز مراجعه نمایید

برچسب ها: تبلیغات