انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

نویسنده: پل زولدرا، الکس لاکی و کریستوفر وودی 1395/10/12 1680
در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

با توجه به آغاز سال جدید میلادی و با نیم نگاهی به جنجال های سال گذشته می توان حدس زد مسائل دنیای سیاست در سال 2017 وضعیتی کاملا غیر قابل پیش بینی دارد.

خارج شدن بریتانیا از جرگه اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ در ایالات متحده به خوبی نشان داد اتکای بیش از حد به نظرسنجی های عمومی تا چد حد گمراه کننده است، افزون بر این توانایی و طیف گسترده حملات داعش در کشورهای مختلف جهان، علیرغم کاسته شدن از قدرتش در خاورمیانه، همه را نسبت به قابلیت دسترسی این گروه به وحشت انداخت.
البته با تمام این احوالات، بعضی از پیش بینی هایی که سال قبل توسط بیزنس اینسایدر انجام شده بود واقعا به حقیقت پیوست، به عنوان مثال: نظامی تر شدن چهره دریای جنوب چین، افزایش اختیارات رهبر جمهوری دمکراتیک کنگو فراتر از حدود تعیین شده در قانون اساسی و شورش کردها در ترکیه همگی از کنترل دولت ها خارج شده اند.
در این مطلب 9 رویداد جغرافیایی را مورد بررسی قرار می دهیم که سال 2017 تکلیفشان مشخص خواهد شد:


در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

1-کره شمالی، اولین آزمون مشکل ترامپ در کاخ سفید .

حکومت منزوی کره شمالی همیشه در صحنه بین المللی جنجال آفرین بوده است. هرچند در شرایط عادی می شود رفتار بیشتر کشورها را حدس زد، اما بهترین پیش بینی که واقعا به رهبری کره شمالی می شود نسبت داد هیاهو و تهدید است.   

یکی از مثال های خوب یاغی گری این کشور نیز گلوله باران یکی از جزایر کره جنوبی در سال 2010 توسط پیونگ یانگ است. آیا رییس جمهور ترامپ نسبت به کره شمالی سختگیری خواهد کرد و احتمال تنش ها با این کشور بیشتر می شود؟ با توجه به

حرکت کیم جونگ اون به سوی در اختیارداشتن برنامه تسلیحات هسته ای تهاجمی به نظر افزایش تنش ها زودتر هم رخ می دهد.

 

 

 


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟


2-روسیه حرکات تحریک کننده بیشتری در کشورهای حوزه بالتیک انجام می دهد تا واکنش ترامپ و جهان را بسنجد .

روسیه به سبب کارهایی که در اوکراین انجام داده جرات بیشتری پیدا کرده است، مخصوصا از این لحاظ که کریمه را جداسازی و به خود ضمیمه نمود و جامعه جهانی هم واکنش چندانی نشان نداد.

هکرهای برجسته روسی نیز حمله سایبری بزرگی را علیه روند انتخابات آمریکا انجام داده و به همان شیوه ای که در قضیه کریمه پیش گرفتند دست به انکارش زده اند. در سال جدید انتظار مداخلات بیشتر روسیه را در امور داخلی سایر کشورها مخصوصا در دولت های بالتیک باید داشت. روسیه ماه اکتبر سال 2016 میلادی موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای را به لهستان و لیتونی نزدیکتر نمود.

آیا این افزایش قدرت نظامی که بی شباهت به جنگ سرد نیست ادامه خواهد یافت؟ باید بگوییم به احتمال زیاد بلی. حال که ترامپ رییس جمهور شده، باید صبر کنیم و ببینیم آیا مسکو عقب نشینی می کند یا رویه آشتی جویانه جدیدی را در پیش می گیرد؟


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

3-رقه، پایتخت داعش، مورد تهاجم زمینی گسترده واقع خواهد شد .

قدرت داعش که در سراشیبی نزولی قرار گرفته، در سال 2017 از این هم کمتر خواهد شد . ایالات متحده و عراق در نهایت برای مقابله با این گروه تروریستی در مرزهای عراق به توافق رسیدند. هرچند تلاش ها برای بیرون راندن داعشی ها از موصل به آهستگی پیش می رود، اما احتمالا اوایل سال جدید میلادی شاهد بازپیش گیری این شهر توسط عراق خواهیم بود. احتمالا بعد از ، از دست دادن موصل، داعش سعی می کند کنترل سایر شهرهای باقی مانده عراق را در دست نگاه دارد، اما در نهایت بیشتر نیروهای پیکارجوی آن به پایتخت سوریه برمیگردند. در گذشته دولت سوریه اساسا داعش و مخفیگاهش در شهر رقه را نایده گرفت. اگر داعش به شورشی های ضد دولتی سوریه هم آسیب بزند، احتمالا دمشق این بار داعش را به حال خود رها نمی کند و شاهد ائتلافی عجیب بین دولت های سوریه، روسیه، ایران و ایالات متحده خواهیم بود.


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

4-اسد در قدرت باقی می ماند .

با سقوط حلب، اسد و حامیانش از روسیه و سایر کشورهای خاورمیانه، جای پای خودشان را در کنترل بیشتر قسمت های شرق سوریه محکم کرده اند. ترامپ مدام منطق ایالات متحده را در سیاست خود در قبال سوریه و مخصوصا تجهیزکردن مخالفان اسد و پشتیبانی از آنها را زیر سوال می برد.  احتمالا وی نیز در ازای گرفتن امتیازاتی از روسیه اجازه و حتی تایید لازم را برای باقی ماندن اسد در قدرت خواهد داد که بازهم نمادی از روابط دوستانه تر میان روسیه و آمریکا خواهد بود، مسئله ای که ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی اش هم به آن اشاره داشت.


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

5-آمریکا چشم از چین برنخواهد داشت .

اقدام اخیر چین در تصاحب یکی از پرنده های بی سرنشین نیروی دریایی ایالات متحده باید پاسخ داده شود.  هرچند ترامپ در واکنش اولیه خود به این موضوع گفته "اجازه بدهید نگهش دارند" و ماهیت اتفاق را ساده انگاری کرده است، اما در ورای این حادثه، مسئله بزرگتری وجود دارد که حل نشده باقی مانده است.

ادعاهای غیرقانونی چین درباره دریای چین جنوبی و تمایلش برای مقابله جویی با نیروی دریایی آمریکا بر سر آن، جایگاه آمریکا را در اقیانوس آرام تضعیف خواهد کرد و شرکای تجاری ارزشمندی مثل سنگاپور، ویتنام و اندونزی را در صورتیکه آمریکا نتواند جایگاهش را در دریای جنوب چین بدست بیاورد ناامید خواهد ساخت.

از جمله ابزارهایی که تیم ترامپ احتمالا در تلاش برای نشاندن چین سر جای خودش استفاده خواهند کرد می توان به نامگذاری این کشور به عنوان کنترلگر ارز، آغاز جنگ تجاری با پکن، پشتیبانی (ملایم) از تایوان یا حتی افزایش گشتزنی دریایی اطراف "مجموعه عظیم نظامی چین"در دریای چین جنوبی اشاره داشت.


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

6-ترامپ توافق با ایران را پاره نخواهد کرد .

هرچند ترامپ سخنان زیادی در مورد مخالفت خود با انجام هر گونه معامله با ایران به زبان راند، اما به احتمال زیاد، حداقل به سرعت، دست به پاره کردن توافق با این کشور نخواهد زد. اساسا این توافق چندجانبه است و ترامپ نمی تواند خودسرانه رفتار کند.

در عوض محیط مسمومی حول محور سرمایه گذاری در ایران ایجاد کرده و از قدرت نرم برای دلسردسازی شرکت های آمریکایی و شرکای این کشور از بیزنس با ایران بهره خواهد گرفت. بنا به آخرین گزارش های منتشره از سوی سازمان ملل ایران در برنامه هسته ای خود همکاری داشته است.


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

7-ترامپ در روند از سرگیری روابط دولت اوباما با کوبا، توقف موقتی ایجاد خواهد کرد.

ترامپ همانطور که در مورد بسیاری از دیگر سیاست های اعلامیش در دوران کارزار انتخاباتی شاهد بودیم، راجع به کوبا نیز نظر قطعی نداشت. اما موضعی که پیش از روز رای گیری و در هفته های بعد از آن اعلام کرد، سختگیرانه تر به نظر می رسید و به مذاق ضدکاسترویی های ساکن در جنوب فلوریدا که اکثرا تبعیدی هستند خوش می آمد.

بعد از مرگ فیدل کاسترو، ترامپ در اظهارنظری گفت امیدوارست که این واقعه "باعث فاصله گرفتن از ترس و وحشت سالیان

متمادی شود و آینده ای در پیش باشد که مردم دوست داشتنی کوبا هم بتوانند آزادانه زندگی کنند".  اما اگر ترامپ سیاست های تنبیهی را در پیش بگیرد، احتمالا چهره های تاثیرگذار حزب جمهوری خواه با او همصدا شوند.


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

8-دیوار مرزی ایالات متحده و مکزیک کارایی چندانی در زمینه جلوگیری از ورود موادمخدر به آمریکا نخواهد داشت .

دیوار مرزی آمریکا و مکزیک علی رغم برخورداری از سیم خاردار و حتی قابلیت های دیجیتالی بازهم جلوی سرازیر شدن موادمخدر را از آمریکای جنوبی و مکزیک به آمریکا نخواهد گرفت. دلیلش هم این که قاچاقچیان مکزیکی قسمت اعظم مواد مخدرشان را از راه زمینی و با ترفندهای بسیار ماهرانه مثل جاسازی در ماشین وارد می کنند. مثلا دو تا از بنادر زمینی بسیار شلوغ مبدا ورود قاچاق به آمریکا یکی تیخوانا-سن دیگو و دیگری سیوداد خوئارز-ال پاسو می باشد که بدون ایجاد اختلال جدی در ترافیکشان نمی شود  با قاچاق مواد مبارزه کرد و این مسئله هم با در نظر داشتن رقم تجارت دوطرفه 1.46 میلیارد دلاری آمریکا و مکزیک تقریبا عملی نیست.


 

در سال 2017 باید انتظار چه حوادثی را داشته باشیم؟

9-گروه شورشی فارک کلمبیا محو خواهد شد، اما بعضی مشکلات قدیمی همچنان سرجا خواهند بود .

بعد از 4 سال مذاکره، شکست غیرمنتظره در رفراندوم ملی و  مذاکره مجددی که با شتاب توام بود، بالاخره کلمبیا توانسته به معاهده صلحی دست یابد که نتیجه آن پایان منازعه 50 ساله داخلی بین دولت این کشور و شورشیان جناح چپی ِ نیروهای مسلح شورشی کلمبیا یا فارک می باشد.

اعضای فارک از هم اکنون دست به کار تغییر ماهیت این گروه نظامی به یک حزب سیاسی شده اند هرچند عملی ساختن معاهده یاد شده با دولت هم به اندازه خود روند مذاکرات دوجانبه دشوار می نماید. بعد از دستیابی به توافق تاریخی در ماه نوامبر سال 2016 میلادی، قرار شد شورشیان فارک به 27 منطقه رفته و در آنجا روند تسلیم سلاحشان پیگیری شود، هرچند هنوز کمپ های مربوطه آماده نیستند.

سایر گروه های جنایتکار کلمبیا نیز دامنه استقرار خودشان را به نواحی ای که شورشیان فارک ترک کرده اند گسترش داده  و در برخی موارد حتی با ناراضیان فارک همکاری می کنند. دومین گروه چریکی بزرگ کلمبیا که  ارتش آزادسازی ملی نام دارد اکنون سربرآورده و حملاتش را شروع کرده است و ممکن است پا جای پای فارک هم بگذارد.

برچسب ها: خبر