انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

انتخاب و استفاده از گاوصندوق خانگی

نویسنده: هنگامه خدابنده 1395/12/18 992
انتخاب و استفاده از گاوصندوق خانگی

یک راه ساده برای اینکه بدانید گاوصندوق موردنظرتان باید به چه اندازه باشد این است که تمام آنچه را می خواهید داخلش قرار دهید را روی هم چیده و اندازه گیری کنید.

گاو صندوق‌های خانگی انواع محافظت را از دارایی های ارزشمند شما فراهم می آورند شاید گاوصندوق خانگی بهترین جا برای نگهداری جواهرات ارزشمند، سکه های نایاب یا فی المثل کارت های بازی 1952 Mickey Mantle  نباشد. برای این قبیل اشیا خوب است به فکر استفاده از صندوق امانت ایمن در بانک باشید که محافظت بیشتری در اختیار می گذارد. اما اگر به فکر ایمن سازی آیتم هایی، مثل آلبوم عکس های خانوادگی، گواهی تولد، پاسپورت و سوابق مالیاتی هستید که نزد خودتان نگهداری می شود و جایگزینی شان مشکل است، استفاده از گاوصندوق به عنوان راه حلی نسبتا ارزان قیمت پیشنهاد می شود.

یک راه ساده برای اینکه بدانید گاوصندوق موردنظرتان باید به چه اندازه باشد این است که تمام آنچه را می خواهید داخلش قرار دهید را روی هم چیده و اندازه گیری کنید. ظرفیت معمولی که برای گاو صندوقی خانگی مناسب است بین 1.2 الی 1.3 فوت مربع می شود که به عنوان مثال می توان تلی از کاغذ به ارتفاع یک فوت را که ابعاد  8 و نیم در 11 اینچی دارد در آن جا داد.

 

انتخاب صندوق مناسب با ریسک احتمالی

بیشتر  گاوصندوق های خانگی به شکلی طراحی شده اند که از محتوای خود در برابر مواردی چون آتش، سرقت یا هردویشان محافظت کنند. برخی نیز محافظت در برابر آب را عرضه می کنند. البته کار ما در Consumer Reports تست کردن گاوصندوق ها نیست، اما سازمان های مستقلی همانند Underwriters Laboratories (UL) و Intertek  (که از نشان ETL استفاده می کند) اقدام به تست انواع و اقسام گاوصندوق ها می کنند. در ادامه برخی شیوه هایی که سازمان ها برای ارزیابی به کار می گیرند را شرح می دهیم:

 

مقاومت در برابر آتش

به گفته گرگ بونسیب، رییس بخش مدیریت برند در SentrySafe، یکی از تولیدکنندگان بزرگ واقع در روچستر نیویورک، آتش نگرانی اول بیشتر خریداران است. اما این ریسک واقعا چقدر عینی است؟ به گفته اتحادیه ملی محافظت در برابر آتش، به طور متوسط ضریب رخ دادن آتش سوزی در منزل به شکلی که گستردگی آن باعث مداخله دپاراتمان آتش نشانی شود یک الی چهار بار می باشد.

سازمان های UL و Intertek ، گاو صندوق ها را بر اساس نوع ماده ای که قرار است از آن محافظت به عمل بیاورند و مدت زمان حفاظت از آن رده بندی می کنند. به عنوان مثال، به گفته جان درنگربرگ، مدیر بخش ایمنی مشتریان در UL نورث بروک در ایالت ایلینویز، گاوصندوق هایی که بر اساس آزمایش ها برای محافظت از اسناد کاغذی مناسب تشخیص داده شده اند دمای درونی شان نباید طی زمان رخ دادن آش سوزی بیشتر از 350 درجه برسد. اگر قصد دارید از گاوصندوق برای محافظت آیتم هایی مثل ضبط صوت یا اسلایدهای 35 میلی متری اقدام کنید، باید دنبال گاوصندوقی بگردید که درجه حرارت داخل آن بیشتر از 150 درجه نشود. دیسک های کامپیوتری و دی وی دی ها از این هم حساس تر هستند، پس اگر دنبال روشی برای محافظت از این اقلام هستید خوب است گاوصندوق هایی را که دمای درونشان از 125 بیشتر نمی رسد در نظر داشته باشید. این اطلاعات باید روی گاوصندوق حک شده باشد، به علاوه ممکن است در بسته بندی هم ذکر شده باشد.

برای گاوصندوق های خانگی، مدت زمان محافظت 30 دقیقه ای زمانی معمول است، البته به ازای پرداختن مبالغ بیشتر می توان گاوصندوق هایی را هم که محافظت یک ساعته یا بیشتر عرضه می کنند پیدا کرد. به گفته بونسیب، به صورت کلی،30 دقیقه باید کافی باشد"از آنجایی که آتش بعد از شعله ور شدن همه خانه را دربرمی گیرد، 20 دقیقه متوسط زمانی است که آتش در یک اتاق یا یک ناحیه خاص خانه شعله ور می شود".

 

محافظت در برابر سرقت

رده بندی های مستقلی که برای مقاومت گاوصندوق ها در برابر سرقت صورت می گیرد، معمولا شامل حال گاوصندوق های خانگی نمی شود، بلکه برای گاوصندوق هایی که کاربرد تجاری دارند و فی المثل در جواهرفروشی ها استفاده می شوند انجام می پذیرد. به گفته درنگنبرگ، آزمونگرهای UL به منظور تعیین مقاومت گاوصندوق های تجاری در برابر سرقت، در تست های خود از ابزارهای مختلف، چراغ قوه و حتی موادمنفجره بهره می گیرند. به عنوان نمونه، گاوصندوقی که به عنوان TL-15  رده بندی شده باشد، می تواند در برابر حمله ای که به مدت 15 دقیقه با استفاده از ابزارهای رایج صورت میگیرد مقاومت کند. هرچند که بسیاری از گاوصندوق های خانگی از نظر مقاومت در برابر سرقت رده بندی نمی شوند، اما عملا محافظت هایی در این خصوص انجام می دهند. کریس ای.مک گوی، یکی از مشاوران ایمنی در لس آنجلس اظهار می دارد که سارقان معمولا برای پیدا کردن چیزهایی که بدردشان بخورد، کل خانه را تفتیش می کنند و "بعد از اینکه دست سارقان پر شد از خانه بیرون می روند".

گاوصندوقی که 1.2 یا 1.3 فوت مربع ارتفاع داشته باشد، احتمالا در حالت خالی خودش 100 پاوند وزن دارد، و به همین خاطر در قیاس با آیتم هایی چون جواهر، دوربین، وسایل الکترونیکی کوچک و سایر اشیای قابل حمل که به درد سارقان می خورد کمتر به چشم می آید. بسیاری از گاوصندوق ها همراه کیت های پیچ و مهره ارائه می شوند که ابزار افزوده ای است برای بازداشتن سارقان عجول. گاوصندوق هایی نیز وجود دارد که می شود در داخل دیوار جا داد یا در کف سیمانی پنهان کرد.

 

مقاومت در برابر آب

محافظت در برابر آب یکی از ویژگی های افزوده گاوصندوق های خانگی است که در برابر سرقت و یا آتش سوزی هم مقاوم هستند. به گفته دیل سوس، مهندسی شاغل در سازمان Intertek، سازمان متبوع وی بر روی گاوصندوق هایی که با معیارهای تولید کننده از نظر مقاومت در برابر آب تطابق دارند از نشان "تایید شده"استفاده می کند. برخی از گاوصندوق ها غرق می شوند تا اثرات مشابه سیل یا وضعیتی که خط لوله آب شکسته باشد شبیه سازی شود.

 

سایر ملاحظات

قیمت گاوصندوق

می توانید به ازای پرداخت 25 دلار یا بالاتر، یک صندوق نسوز خریداری کنید که کوچکتر از گاوصندوق می باشد، اما به اندازه کافی ظرفیت دارد که دسته ای از اسناد را بتوانید در آن جا بدهید. گاوصندوق هایی که در طیف 1.2 الی 1.3 فوت مربع جای می گیرند حدود 150 الی 300 دلار قیمت دارند. گاوصندوق های بزرگ قیمتشان نیز بیشتر است و اکسسوارهایی همانند کشو و قفسه نیز هزینه اضافی طلب می کنند.

 

از کجا گاوصندوق بخریم

برای خرید گاوصندوق می توانید به خرده فروشانی نظیر Home Depot, Lowe و Sears و نیز برای خرید آنلاین به Amazon.com و سایر سایت ها مراجعه کنید. اگر خرید آنلاین انجام دهید، حواستان به هزینه های حمل و نقل باشد، هرچند شاید حمل و نقل مجانی نیز در دسترس باشد. در صورتی که بدنبال خرید از میان طیفی گسترده تر و با آگاهی بیشتر هستید، می توانید سری به فروشگاه های تخصصی گاوصندوق بزنید.

 

گاوصندوق را کجا بگذاریم؟

بهترین مکان برای گاوصندوق بسته به طراحی خانه شما دارد، اما در این رابطه نکاتی هست که سبک و سنگین کردنشان خالی از فایده نیست. به گفته مک گوئی، اولین جایی که سارقان هنگام ورود به خانه شروع به گشتنش می کنند معمولا اتاق خواب اصلی است بنابراین، شاید اینجا جای خوبی برای قرار دادن گاوصندوق نباشد. به گفته سوس، زیرزمین از لحاظ عدم وجود خطر سرایت آتش به آن می تواند مکان ایده آلی باشد؛ غالبا در زیرزمین چیزهای قابل اشتعال چندانی وجود ندارد. اما اگر خانه تان در محلی است که امکان بروز سیل در آن وجود دارد، قرار دادن گاوصندوق در زیرزمین آنرا در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

 

دیگر چه چیزهایی در گاوصندوق بگذاریم؟

در جدولی که در ادامه می آید، برخی از اسناد مهم که خوب است در گاوصندوق جا داشته باشند را مشاهده می کنید. بنا به آنچه از سوی موسسه اطلاعات بیمه منتشر شده است گاوصندوق می تواند مکان مناسبی برای نگهداری مجموعه ای از دارایی ها باشد.

 

چه چیزهایی در گاوصندوق خودمان پنهان کنیم؟

گاوصندوق خانگی ابزاری است که دسترسی 24 ساعته و 7 روز هفته را به اسنادی که ممکن است گاه به گاه نیاز داشته باشید برایتان فراهم می سازد، بدون اینکه نیازی باشد از خانه بیرون رفته و به صندوق امانات خودتان در بانک سرکشی کنید.

میزان زمان نگهداری

سند

دائم

گواهی تولد و مرگ

دائم(مگر اینکه نماینده اجرایی وصیت نامه شما بداند که به چه نحو باید به گاوصندوق دسترسی پیدا کند بنابراین حتما یک کپی از سند را به وی و به  وکیل خود بدهید)

اسناد پلان ملک

تا زمان پایان یافتن پوشش بیمه ای

بیمه نامه

تا زمانیکه موعد نقد کردن اوراق فرا برسد (که این مدت در مورد اوراق سری های EE 30 سال می باشد)

اوراق بهادار سپرده گذاری

تا زمان فروش سهام یا تبدیل آن به ثبت مستقیم یا غیرمستقیم

گواهی سهام

حداقل 7 سال

اسناد مالیاتی

 

منبع مقاله: http://www.consumerreports.org

آگهی های نیازپرداز در این مورد:

گاوصندوق

تعمیر گاوصندوق

برچسب ها: گاوصندوق