انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

راهنمای خرید جارو برقی (وکیوم)

نویسنده: هنگامه خدابنده 1396/01/17 3019
راهنمای خرید جارو برقی (وکیوم)

صرف نظر از اینکه برای مفروش کردن خانه خود عاشق استفاده از فرش باشید یا بیشتر به پارکت علاقه نشان بدهید این مطلب به شما در خرید جاروبرقی (وکیوم) کمک خواهد کرد.

اگر توجه کرده باشید مشاهده فرشی که رد جارو برقی روی آن باقی مانده به انسان این حس را می دهد که در منزلی واقعا تمیز زندگی می کند . حال اگر تمام مدت فرش های تمیز به علاوه پارکت براق و بدون گرد و خاک داشته باشید چه؟

صرف نظر از اینکه برای مفروش کردن خانه خود عاشق استفاده از فرش باشید یا بیشتر به پارکت علاقه نشان بدهید یاهر دو، برای پیداکردن دستگاه جاروبرقی ایده آلتان جای درستی هستید. بعد از تست کردن بیشتر از120 مدل – با جارو کشیدن بیش از 16 مایل فرش و پارکت- که همه به خاطر یافتن برترین جاروبرقی های باب میل خوانندگان بوده است اکنون با این مطلب در خدمتتان هستیم.

 

خرید بر اساس نوع استفاده

خوب است انتخاب جاروبرقی مورد استفاده تان را بر اساس نوع تمیزکاری که قصد انجامش را دارید شروع کنید. اگر گوش تا گوش منزلتان را موکت کرده اید یا از قالی های زیادی استفاده می کنید انواع جاروبرقی های ایستاده مخصوصا آنها که کیسه دارند بهترین انتخاب هستند. اما در صورتیکه در منزل پلکان زیاد دارید، یا کف منزل با پارکت، لمینت یا کاشی فرش شده است، بهتر است از جاروبرقی های جعبه ای استفاده کنید که کاربردش راحت تر می باشد. چاروبرقی های عصایی و دستی برای انجام دادن کارهای سبک تر که توجه سریع را طلب می کند بهتر هستند؛ جاروی رباتیک برای تنظیم کردن این وسیله که به صورت خودکار کارش را انجام دهد خوب است و جاروهای سانترال هم در صورتی مناسبند که حاضر به پذیرفتن تعهد نصبشان باشید (که البته در بررسی خود این نوع جاروبرقی را تست نکردیم).

جاروبرقی های ایستاده

  • نقاط مثبت: جاروبرقی های ایستاده نسبت به انواع جعبه ای (کانیستر) قیمت بهتری داشته و ردیف تمیزکاری عریض تری در اختیار می گذارد. معمولا استفاده از این جاروبرقی ها برای تمیزکاری عمقی فرش راحتتر است-مخصوصا مدل های کیسه دارشان. به علاوه جا دهی اکثر مدلهایشان نیز راحت است.

  • نقاط منفی: وزن دستگاه از نظرهل دادن و کشیدن سنگین است. برخی از نمونه های خوب این دستگاه ها حتی تا 20 پاوند هم وزن دارند هرچند نمونه های سبک تر هم از عهده انجام کار برمی آیند.

نمونه های ایستاده غالبا سر و صدایشان از انواع جعبه ای بیشتراست.

جاروبرقی های جعبه ای

  • نقاط مثبت: جاروبرقی های جعبه ای نسبت به مدل های ایستاده برای تمیزکاری کف غیر مفروش، راه پله، دراپه ها و مبلمان و زیر وسایل بهتر است و بعضی هایشان نیز از نظر تمیزکاری فرش ها بهتر از مدل های ایستاده هستند. البته بیشتر این مدل ها کم سر و صداتر بوده و با توجه به دارا بودن قسمت مکنده جداشونده سبک تر هم هستند.

  • نقاط منفی: به صورت کلی، این جاروبرقی ها درقیاس با خویشاوندان ایستاده خود سنگین ترهستند. خرطوم و دسته شان باعث می شد که جا دادنشان در کمد مشکل تر باشد.

جاروبرقی های عصایی

  • نقاط مثبت: این مدلها نیز همانند انواع ایستاده بدنه ها و دسته ها و سر مکنده کشیده ای دارند. بسیاری شان با استفاده از باتری کار می کنند. سبک وزن بوده و وقتی نیاز به تمیزکاری سریع فضای به هم ریخته داشته باشید راحت هستند. افزون بر این با استفاده از آنها نیازی نیست برای پاک کردن سطح به هم ریخته کمرتان را خم کنید.

  • نقاط منفی: بیشتر این مدل ها به اندازه جاروبرقی های فول سایز عملکرد خوبی از نظر تمیز کردن فرش ندارند. بهترین مورد استفاده از آنها جهت تمیزکاری آشغالهایی است که روی سطح ریخته شده و نمی توانند جایگزین یک جاروبرقی معمولی باشند. ظرفیت محفظه زباله شان نوعا کم است و بیشترشان نیز سروصدای بالایی دارند.

جاروبرقی های دستی

  • نقاط مثبت: این مدل های مینیاتوری به صورت با سیم و بدون سیم عرضه می شوند. برای تمیزکاری های سبک سطوح و استفاده بر روی فرش هایی که خواب چندانی ندارند و همین طور کف غیرمفروش مناسب می باشد؛ برخی مدل هایشان نیز می تواند در برداشتن موی حیوانات خانگی از روی مبلمان کمک کند. به علاوه جهت تمیزکاری داخل ماشین هم مناسب هستند.

  • نقاط منفی: این جاروها فاقد قدرت و ظرفیت مدل های ایستاده فول سایز یا جاروبرقی های جعبه ای هستند.

جاروبرقی های رباتیک

  • نقاط مثبت: جاروبرقی های رباتیک به هنگامی که شما با خیال راحت پا روی پا انداخته و استراحت می کنید کار تمیزکاری را انجام می دهند. در فضاهای خلوت، چنین دستگاهی می تواند بسته به نیاز تمیزکاری منظم یا دستی را انجام بدهد. مدل های پیشرفته تر قادرند راه خود را از میان وسایل انبوه بیابند و از برخورد با کابل های اکستنشن خودداری کنند. تعدادی از مدل های جدید تر را می توان از روی اپ نصب شده روی گوشی همراه هم کنترل کرد.

  • نقاط منفی: یادتان باشد جاروبرقی های رباتیک از نظر قدرت تمیزکاری به هیچ وجه نمی توانند به پای جاروهای جعبه ای یا ایستاده برسند. بنابراین انتخابشان در صورتیکه منزل مفروش است یا قالی پهن کرده اید مناسب نمی باشد.

جاروبرقی های سانترال

  • نقاط مثبت: استفاده از آنها نسبت به انواع معمولی راحت تر است. با توجه به اینکه بدنه وکیومی ندارند که با خود به این طرف و آن طرف بکشند، تنها خرطوم و سر مکنده را باید حمل کنید. معمولا این جاروها بی سر و صدا هستند و نیازی به تخلیه فوری مجاری زباله دانی شان هم نیست.

  • نقاط منفی: جاروهای سانترال گران قیمت بوده و نیازمند نصب حرفه ای هستند. حمل و استفاده از خرطوم 30 فوتی شان ممکن است آزاردهنده باشد و فضای زیادی را بگیرد. به علاوه هنگام استفاده از جارو مکانی در دستگاه وجود ندارد که بتوان قسمت های مختلف جارو را آنجا جا داد.

 

به هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه داشت؟

جاروبرقی های مدرن در طرح ها، اشکال شیک و رنگ های زیبا عرضه می شوند. اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد اینست که عملکرد جاروبرقی را در نظر بگیرید. یادتان باشد ممکن است یک نوع جاروبرقی ویژگی هایی داشته باشد که برایتان جذاب است، اما باید با نیازهای شما نیز تطابق داشته باشد.

صاحبان حیوانات خانگی خوب است توجه داشته باشند که جاروبرقی های مدل معمولی و ایستاده که در انجام عملکردهای معمول خوب جواب می دهند، بهترین عملکرد را نیز در پاکسازی موی حیوانات خانگی دارند.

ویژگی های دستگاه را چک کنید

جاروبرقی که برس موتوری داشته باشد فرش ها را بهتر از نوعی تمیز می کند که تنها مکش دارد. سوییچی که می تواند برس را غیرفعالسازی کند درمحافظت از رنگ کف و جلوگیری از پخش شدن زباله ها نقش دارد. مدل هایی را مدنظر بگیرید که کنترل تنظیمات بسته به میزان خواب فرش دستی و کنترل مکش برای تمیزکاری پرده ها و سایر پارچه های لطیف دارند.

جاروی برقی کیسه دار بخریم یا بدون کیسه؟

هرچند که در صورت خریداری کردن جاروبرقی های بدون کیسه حداقلش این است که از هزینه کردن برای خرید کیسه راحت می شوید اما یادتان باشد به ازای آن نیازمند خرید فیلترهای بیشتری هستید که آنها هم باید به صورت دوره ای تمیز شده و یا در خصوص فیلترهای HEPA حتی جایگزین شوند. اگر آسم یا آلرژی داشته باشید هم خالی کردن محفظه زباله این جاروها که با گرد و خاک و غبار همراه است خود دغدغه ای جدی خواهد بود.

جاروی مورد نظرتان را عملا امتحان کنید

حتی اگر آنلاین سفارش می دهید هم ابتدا به یک فروشگاه بروید و جاروبرقی هایی که می بینید را روشن کنید، آنها را جلو و عقب ببرید و بلند کنید . کنترل ها و ویژگی های مدل ها را چک کنید . اگر قیمت مدل عرضه شده آنلاین کم بود چک کنید تا ببینید آیا قیمت فروشگاه هم با آن برابراست یا خیر.

حواستان به سر و صدای جارو باشد

هرچند سروصدای هیچ کدام از جاروهایی که ما تست کردیم به سطحی نرسید که نیاز به انجام محافظت از گوش باشد اما در اتاقی که محیط دربسته دارد و اکو مثل حمام زیاد است هر جاروبرقی ای پرسروصدا به نظر خواهد رسید. جاروبرقی های جعبه ای کم سر و صداتر هستند.

حواستان به حراج ها باشد

تخفیفاتی به اندازه 20 الی 30 درصد قیمت همه جا پیدا می شود، مخصوصا طی فصل تعطیلات. برای خرید یکی از برندهای عمده بازارلازم نیست مثلا تا روز جمعه سیاه صبر کنید. اخبار فروشگاه ها را چک کنید یا در لیست های ایمیل خرده فرش ها یا تولید کننده ها ثبت نام کنید که کوپن ها و اخبار پروموشن های آینده رادریافت کنید.

 

نکات اساسی ویژگی های جاروبرقی ها

برخی از ویژگی های جاروبرقی ها باعث ارتقای عملکرد دستگاه شده یا از بار مشکلاتی که به هنگام تمیزسازی رخ میدهد کم می کنند. اما گاهی اوقات به واسطه ازدیاد گجت ها سردرگم نشوید. در ادامه برخی ویژگی های مفید جاروبرقی ها ر امعرفی می کنیم.

ابزارهای تمیزکاری اضافی

بیشتر جاروبرقی ها به همراه ابزارهای ابتدایی عرضه می شوند و برای انجام کارهای تمیزکاری منزل هم کافی هستند: قسمت باریکی برای درزها، برس کوچکی برای استفاده روی مبلمان و برس گردی برای زدودن گرد و خاک. در جاروبرقی های جعبه ای، مکش قدرتمندی که وجود دارد نسبت به مکش ساده باعث می شود تا فرش ها بهتر تمیز شوند. گوشه گیرها ابزاری اختیاری هستند و می توانند زباله هایی که زیر کل ناحیه مکنده تمیزکننده باقی می مانند را بگیرند. استفاده از آن وقتی مفید است که می خواهید موکت های سراسری را تمیز کنید ؛ جارو دقیقا سطح را تا همانجایی که به دیوار ختم می شود تمیز می کند.

جاروبرقی کیسه دار در مقابل انواع بی کیسه

برخی از جاروبرقی های ایستاده و جاروبرقی های جعبه ای از کیسه استفاده می کنند؛ برخی هم آشغال ها را در محفظه ای جمع آوری می کنند. جاروبرقی های کیسه دار زباله بیشتری را نگاه می دارند و خالی کردنشان گرد و غبار کمتری را در هوا منتشر می کند. با نگاه به اندیکاتور جارو می توانید متوجه شوید که چه هنگام کیسه یا محفظه پر شده و باید تخلیه شود. با توجه به اینکه مدل های بدون کیسه دیگر نیازی به تهیه کردن کیسه ندارند از نظر مالی صرفه جویی خواهید کرد ، اما فیلترهای بیشتری استفاده می کنند (همانند فیلترهای HEPA) که باید دوره ای تمیز یا جایگزین شوند. فیلترهای جایگزین غالبا گران تر از کیسه هستند. به علاوه خالی کردن محفظه زباله و تمیز کردن فیلتر هم خود کار پر زحمتی است و شما را در معرض گرد و خاک و آلرژی های دیگر قرار می دهد.

آپشن های موجود برای کف های غیرمفروش

این آپشن ها دربردارنده تجهیزات و ویژگی هایی هستند که به هنگام تمیزکاری سطوح پارکت، وینیل و سایرسطوح کف غیرمفروش به کار می آید. رایج ترینشان هم عبارت است از سوییج خاموش و روشن برای برس جاروبرقی و تنظیمات مخصوص کف غیرمفروش.

همزن برس

همزن برس که آن را به اسم برس غلطکی هم می شناسند، زیر دستگاه قرار دارد. به این غلطک موهایی متصل شده است که عرض پایه آن را افزایش می دهد. غلطک یاد شده گرد و غبار، خاک و شن ریزه ها را از فرش جدا می کند و به این ترتیب مکش برس اصلی، آنها را راحت تر برمی دارد. برخی مدل های سوییچ خاموش کنی دارند که با استفاده از آن می توان به هنگام تمیزکاری سطوح برس را خاموش کرد، برس چرخان بر روی سطح غیر مفروش می تواند گرد و خاک را پاک کند تا بعد با برس اصلی آنها را از روی سطح برداشت. گذشته از این به علت وجود سوییچ یاد شده دیگر قالی، رو تختی و از این قبیل به هم نمی ریزد و در غلطک گیر نمی افتند.

کنترل مکش و تنظیم بر اساس میزان خواب فرش

این ویژگی به کار تنظیم کردن ارتفاع غلطک دستگاه با خواب فرش می آید تا امکان حرکت آسان و تمیزکاری کامل فراهم شود . تنظیماتی که صورت گرفته در برخی از مدل ها اتوماتیک هستند ولی کنترل دستی دقیق تر می باشد . با استفاده از سوییچی که برای کنترل مکش تعبیه شده است می توانید جریان هوایی را که از میان خرطوم عبور می کند کاهش بدهید که خود این مسئله برای تمیزکاری پرده ها و مبلمان مفید است.

فیلترها

روز به روز بر تعداد جاروبرقی هایی که ادعا می شود قادر به فیلتر کردن ذرات عبورکننده از درون دستگاه و پخش شونده از راه خروجی جاروبرقی هستند افزوده می شود . فیلترهای میکرونی می توانند سطح بالاتری از فیلتراسیون را نسبت به مدل های استاندارد چه از طریق کیسه و یا چه با استفاده از فیلتری جداگانه فراهم کنند، اما احتمالا کیفیت این فیلتراسیون به پای فیلتراسیون کارایی بالای هوای ذره دار یا (HEPA) نمی رسد . فیلتراسیون (HEPA) برای افراد مبتلا به آسم خوب است . در تست هایی هم که صورت دادیم مدل های دارای فیلتر HEPA در کاهش دادن ذرات پراکنده در هوا عملکرد بسیار خوبی داشتند . برخی مدل های فاقد این فیلترها نیز عملکردشان خوب بود و قیمتشان هم کمتر است.

سیم کنترل

این سیم ها یا کابل ها که بیشتر در انواع مدل های جعبه ای دیده می شود به شما اجازه می دهد تا با زدن یک دکمه کار جمع کردن سیم را انجام بدهید. بیشتر جاروبرقی ها دارای کابل الکتریکی حداقل 20 فوتی هستند، برخی ها نیز طولانی تر بوده و اندازه شان به 30 فوت می رسد، گیره مخصوص آزادسازی سیم که بیشتر در مدل های ایستاده به چشم می خورد نیزبه شما امکان می دهد که به جای یک دور در هر بار، کل سیم را یکباره آزادسازی کنید.

خودپیشرانه

این ویژگی به منظور کمک در به پیش رفتن و هل دادن دستگاه از سیستم پیشرانه و ترانسمیسیون استفاده می کند. در نتیجه نیاز چندانی به مداخله فیزیکی کاربر نیست . اما نکته منفی اینست که به علت اضافه وزن جا به جا کردن برخی مدلهای این جاروبرقی ها واقعا مشکل می شود.