انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

نویسنده: هنگامه خدابنده 1396/01/20 1497
راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

وقتی هوا گرم می شود همه اذهان به سمت خنک شدن می رود. در صورتی که امکان استفاده از تصفیه هوای سانترال را نداشته باشید، تصفیه هوای خانگی جایگزینی مقرون به صرفه و بهینه از نظر مصرف انرژی می باشد که می توان برای خنک کردن فضای یک یا دو اتاق از آن استفاده کرد.

حال اگر آمادگی اش را دارید که به جنگ گرما بروید بدانید تنها نیستید:: بیش از 6.5 میلیون یونیت پنجره ای تصفیه هوا هر ساله به فروش میرسد. بر طبق گزارشEnergy Star هر خانواری به طور متوسط 13 درصد از هزینه ای که سالیانه برای مصرف انرژی پرداخت می کند را صرف مصارف سرمایشی می نماید. بنابراین، انتخاب کردن دستگاه درست اهمیت بسزایی دارد. درصورتی که تصفیه هوای خریداری شده خیلی کوچک باشد، در خنک سازی فضای اتاق ناموفق خواهد بود. از طرف دیگر، دستگاهی که خیلی بزرگ باشد هم آنقدر سریع کار سرمایش را انجام می دهد که زمان کافی برای پاک سازی رطوبت از محیط نداشته و فضایی سرد و تر در اختیار میگذارد.

نکاتی که باید در نظرداشته باشید

حواستان به میزان سر و صدای دستگاه باشد

آندسته از مدل هایی که در تست های انجام گرفته توسط خودمان آنها را در رده عالی یا بسیار خوب رده بندی کردیم آنقدر بی سر و صدا هستند که تنها صدایی که از آنها خواهید شنید صدای کار کردن فن شان می باشد. از طرفی دستگاه های تصفیه هوایی که در رده خوب از نظر سر و صدای تولیدی دسته بندی شده اند هنگامی که روی پایین تنظیم شوند برای افرادی که خوابشان سبک است مزاحمت ایجاد کرده و اگر روی بالا تنظیم شوند هم همه را کلافه می کنند.

فاکتور مکان پنجره

معمولا دستگاه های تصفیه هوایی که پنجره ای هستند از نظر هدایت کردن هوا در یک مسیر مشخص کارشان را بهتر انجام می دهند. البته درصورتی که پنجره تان روی دیوار قرار نداشته باشد این مسئله خودش مشکل خواهد شد. برای آنکه اتاقی به صورت یکپارچه خنک سازی شود بایستی هوا را به سمت مرکز آن هدایت کنید، بنابراین ابتدا ببینید که دستگاه باید هوا رابه سمت راست اتاق هدایت کند یا سمت چپ؟ برخی دستگاه ها هم بازوهای فن دارند که می چرخد.

نصب را به شکل صحیح انجام بدهید

برای استفاده حداکثری از دستگاه تصفیه هوای پنجره ای خود، باید دستگاه به شکل صحیح نصب شود. بیشتر یونیت ها برای پنجره های بالا رونده مناسب هستند. درصورتی که پنجره های شما از نوع لولادار هستند، بهتر است سراغ خرید دستگاه تصفیه هوای دیواری بروید. اطمینان حاصل کنید یونیت پنجره ای تراز است تا به شکل مناسب تخلیه شود. به علاوه، هر نوع وسیله ای که تولید گرما می کند مثل تلویزیون یا لامپ را از دستگاه تصفیه هوا دور نگه دارید.

مکان فیلتر را چک کنید

حتما برای تمیزکاری فیلتر، دستگاه را طوری نصب کنید که دسترسی راحت به آن داشته باشید، زیرا تمیزکاری فیلتر را باید به صورت منظم انجام بدهید تا یونیت درشرایط خوب قرار داشته باشد.

سرمایش هوشمند

برخی دستگاه های تصفیه هوا هوشمندتر هم شده اند، به نحوی که می توانید از روی گوشی هوشمند خود اقدام به کنترل و تنظیم سازیشان نمایید. افزون بر این، می توانید آنها را به سایر یونیت های سرمایشی که در خانه دارید هم متصل سازید.

حواستان به وارانتی دستگاه باشد

برخی دستگاه های عرضه شده وارانتی بیشتری دارند. وقتی یونیت جدیدی را خریداری می کنید، وب سایت تولید کننده را مطالعه نماید تا اطلاعات مربوطه را خوانده و راجع به وارانتی مدل و برندی که از خرده فروشان خریداری می کنید نیز سوال کنید.

 در نظر گرفتن اندازه گزینه های پیش رو

قبل از اینکه قیمت و ویژگی های یونیت را در نظر بگیرید، خوب است اندازه یونیت را که برای خنک سازی فضا لازم دارید و نیز مکانی که می خواهید آنرا نصب کنید تعیین کنید. دستگاه‌های تصفیه هوای پنجره ای، ظرفیت های خنک سازی دارند که بین 5000 الی 12500 واحد حرارتی بریتانیایی (Btu) فرق می کند.

به عنوان یک قاعده، هر دستگاه تصفیه هوایی به ازای هر فوت مربع فضای زندگی باید 20Btu داشته باشد. برای اندازه گیری اتاقتان، طول اتاق را در عرض آن ضرب کنید. اما صرفا هم بر اساس میزان Btu دست به خرید نزنید. پیشنهاد Energy Star آنست که ملاحظات دیگری را هم در نظر داشته باشید – به عنوان مثال ارتفاع سقف، جایی که یونیت آنجا نصب خواهد شد و اندازه پنجره ها و چهارچوب های در.

  • در صورتی که اتاق حسابی سایه است، ظرفیت را تا 10 درصد کاهش بدهید.
  • درصورتی که اتاق حسابی آفتاب گیر می باشد، ظرفیت را تا 10 درصد افزایش بدهید.
  • درصورتی که بیشتر از 2 نفر از اتاق استفاه می کنند، به ازای هر فرد 600Btu را اضافه کنید.
  • در صورتی که از یونیت در آشپزخانه استفاده می کنید، ظرفیت را تا 4000 Btu افزایش بدهید.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

کدام مدل مناسب شماست؟

برخی از یونیت های کوچکتر کمتر از200 دلار قیمت دارند، که باعث می شود پیشنهاد جذابی به نظر برسند، اما یادتان باشد این موارد صرفا برای خنک سازی فضایی بسیار کوچک مناسب است. اگر نیازمند خنک سازی فضای بزرگ تری هستید، خوب است تمرکز خودتان را روی یونیت هایی بگذارید که با اندازه محیط تان سازگار است .

تقریبا تمام یونیت های پنجره ای که مورد تست قرار دادیم با آخرین استانداردهای EnergyStar تطابق دارند که نیازمند استفاده از 15 درصد انرژی کمتر در قیاس با واحدهایی است که چنین گواهی ای ندارد. مدل های برجسته از نظر عملکردی کم سر و صدا هستند؛ کنترل راحتی دارند و تحت شرایط نیمه خاموشی کار می کنند. برای اطلاع از نحوه طبقه بندی این واحد ها به رده بندی هایی که از دستگاه های تصفیه هوا انجام دادیم نگاهی بیندازید.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا


دستگاه های تصفیه هوای پنجره ای

انواع کوچک-ظرفیت از5000 الی 65000Btu بر ساعت فرق می کند. مابین 100 الی 300 فوت مربع را تقریبا خنک سازی می کنند. این یونیت ها کوچک ترین، سبک ترین و ارزان قیمت ترین می باشند، اما نمی توانند به شکل مناسب اتاقی دارای مساحت بیشتر از 300 فوت مربع را خنک کنند. قیمت:100 الی 200 دلار
انواع متوسط- ظرفیت از 7000 الی 8200 Btu بر ساعت. مابین تقریبا 250 الی 400 فوت مربع را خنک می سازد . قیمت ها به تدریج بالاتر می رود و اندازه و وزن یونیت ها ممکن است نصبشان را سخت تر کند و مجبور به جمع کردن دستگاه در فصل زمستان شوید. بهترین شرایط استفاده برای خنک سازی اتاقی بزرگی می باشد، اما بزرگی و وزن باعث عجیب بودن این مدل ها و مشکل بودن نصبشان می شود.
قیمت:300 الی 400 دلار

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا
دستگاه های تصفیه هوای قابل حمل

دستگاه های تصفیه قابل حمل برای آندسته از منازلی مناسب هستند که پیکربندی پنجره یا قواعد ساخت و ساز ، از نصب یونیت های پنجره ای خودداری می کند. ظرفیت دستگاه های تصفیه هوای قابل حمل در تست هایی که ما به عمل آوردیم بین 5000 الی 15500Btu می باشد. اما دستگاه های تصفیه هوای پنجره ای و قابل حمل را تنها بر اساس مقیاسی که خدمتتان ارائه شد قیاس نکنید.
جدیدترین تست هایی که روی دستگاه های تصفیه هوا انجام دادیم، منتهی به این شد که بدانیم انواع قابل حمل از نظر کارکردی به آن اندازه ای که سازندگان ادعا می کنند در سرمایش موفق نیستند. افزون بر این، گران قیمت بوده و در قیاس با یونیت های پنجره ای که اندازه یکسانی داشته باشد انرژی بیشتری را هم مصرف می کنند. این یونیت ها در قیاس با یونیت هایی که روی پنجره ها نصب می شوند سر و صدای بیشتری دارند و هرچند به لحاظ فنی "قابل حمل" می باشند، اما وزن 50 الی 80 پاوندی شان می تواند باعث سنگین شدنشان شده و جلوی غلت دادنشان روی فرش را بگیرد.
قیمت:300 الی 600 دلار

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه فاقد داکت اسپلیت

روش فاقد داکت اسپلیت در واقع شیوه ای است هوشمندانه برای اضافه سازی دستگاه تصفیه هوا به تعداد محدودی از اتاق ها و فضاها بدون اینکه لازم باشد دیوارها برای نصب داکت ها باز شوند-همانطور که در مورد سیستم هوای سانترال صدق می کند- یا اینکه سالیانه چند یونیت پنجره ای را نصب کرده و بردارید . در تست های قبل، همه دستگاه های مد نظر از لحاظ سرمایش عملکرد عالی داشته و در فضای داخلی بسیار کم سر و صداتر بودند تا انواع تصفیه هوای پنجره ای. به واقع، در تنظیمات پایین، سر و صدای دستگاه های تصفیه هوا واقعا به گوش شنیده نمی شوند.

یوینت های فاقد داکت اسپلیت گران قیمت تر از یونیت های قابل حمل یا پنجره ای می باشد (و البته نصب حرفه ای هم لازم دارد)، اما در قیاس با ایر سانتارل قیمت کمتری دارد، البته در صورتی که می خواهید چند اتاق محدود را خنک کنید. با این وجود، اگر می خواهید اکثر قسمت های خانه خودتان را خنک کنید، دستگاه تصفیه هوای سانترال احتمالا انتخابی است که از نظر قیمت به صرفه تراست .

قیمت: 1000دلار و بالاتر.
نیازمند پیمانکار HVAC هستید؟
در صورتی که نمی خواهید یونیت های تصفیه هوای پنجره ای را خودتان نصب کنید، خوب است فردی حرفه ای در این کار را از سایت .....استخدام کنید. این سایت چیست؟سایتی است که شما را (در ایالات متحده) با پیمانکاری محلی مرتبط می سازد تا به شما در نگهداری و تعمیرات یا بازمدل سازی پروژ ه ها کمک کند و ارتقای شرایط خانه را آسان تر نماید.

ویژگی های هوشمند برای کمک به سرمایش

تمام یونیت هایی که در رده بندی های خودمان از دستگاه های تصفیه هوا بدانها پرداختیم از نظر سرمایشی کارشان عالی است. افزون بر این، به همراه ویژگی هایی برای راحتی بیشتر همانند صفحات نمایش دیجیتال، تایمرهای داخلی و کنترل از راه دور عرضه می شوند. برخی یونیت ها کنترلهای تاچ پد دارند و بعضی ها هم مسیر جریان هوا را به صورت اتوماتیک تغییر می دهند تا بتوانند هوای سرد را بهتر در سرتاسر اتاق پخش نمایند. بدنبال ویژگی هایی در دستگاه تهویه هوا باشید که بر عملکرد آن و بهینگی اش تاثیر بگذارند.

کنترل ها

تاچ پدهایی که صفحات نمایش ال ای دی بزرگ دارند، دکمه های اندازه مناسب که طراحی شان خلوت است، برچسب هایی که به راحتی خوانده می شوند و خوانش دیجیتالی درجه حرارت برای استفاده مناسب ترهستند. کنترل هایی که طراحی خوبی ندارند بسیار آزاردهنده هستند. دکمه های برجسته که اشکال مختلفی دارند به شما امکان می دهد که کارکردهای مجزا را صرفا با لمس کردن دکمه شناسایی کنید. خوانش دیجیتالی درجه حرارت هم رقم دقیق تری را در اختیار قرارمی دهد تا تنظیمات قدیمی از قبیل "گرمتر" و "سردتر".

پره های جریان هوای قابل تنظیم

دستگاه های تصفیه هوا دارای پره هایی هستند که می توانید برای هدایت جریان هوا به صورت عمودی یا افقی آنها را تنظیم کنید. برخی فن ها نوسان دارند.
اما بیشترشان در هدایت هوا به سوی یکی از طرفین اتاق بهتر عمل می کنند. لی اوت اتاق را در نظر داشته باشید و دنبال مدلی بگردید که بتواند جریان هوا را به همان سمتی که شما نیاز دارید هدایت کند.

کمک هایی در جهت بهینگی

تصفیه هوایی که تایمر داشته باشد را می توان هنگام عدم حضور در اتاق خاموش کرد و قبل از رسیدن به خانه آنرا روشن نمود. در صورت به کار گرفتن تنظیم های صرفه جویی کننده در انرژی، موقعی که کمپرسور خاموش باشد، دیگر فن هم حرکت نمی کند.
این ویژگی ها در صرفه جویی در انرژی موثر هستند

حالت رطوبت زدایی

این ویژگی در روزهای مرطوب و سرد در فصل بهار و پاییز مناسب استفاده است .

تنظیمات مکش یا خروجی هوای تازه

این ویژگی تصفیه بدون سرمایش را در اختیار قرار می دهد.

تایمر

یکی از ویژگی های رایج صرفه جویی در انرژی، تایمر قابل برنامه ریزی 24 ساعته می باشد که به شما امکان می دهد تا جدول اجرایی یونیت را شخصی سازی کنید.

کنترل از راه دور

با استفاده از کنترل از راه دور می توانید تنظیمات را از همان جایی که نشسته اید تنظیم نمایید. برخی یونیت ها دارای سنسورهای داخلی درجه حرارت می باشند تا درجه حرارت اتاق را رله کند (درتضاد با درجه حرارتی که برای یونیت خود تنظیم نموده اید).