انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

راهنمای خرید سینک

نویسنده: روح اله عبدالهی 1396/02/06 3085
راهنمای خرید سینک

وقتی شما مقدار زیادی پول را برای خرید یک سینک آشپزخانه یا حمام و دستشویی پرداخت می کنید چه چیزی بدست می آورید؟ قیمت بالای سینک ارتباط زیادی با عملکرد آن ندارد. ما همچنین پی برده ایم که مواد سازنده سینک مهم تر از شرکت تولید کننده آن است.

اصول اولیه در خرید سینک

شما بهتر است بر روی جنس سینک تمرکز کنید. تست های ما نشان داده است که جنس مهم تر از برند است. برندهای مختلف از مواد مشابهی استفاده می کنند، بنابراین ما ارزیابی های خود را بر اساس مواد تشکیل دهنده سینک ها قرار داده ایم.

به تعداد سوراخ های روی سینک دقت کنید. اکثر سینک های آشپزخانه و حمام و دستشویی دارای سوراخ هایی برای تعبیه شیرها هستند. اگر شما برای سینک کنونی خود یک شیر جدید و یا بر عکس برای شیر کنونی موجود خود یک سینک جدید خریداری می کنید باید تعداد سوراخ ها و اندازه آنها را با هم هماهنگ کنید. شما می توانید یک صفحه پایه نصب کنید تا سوراخ اضافی سینک یا سطح پیشخوان را پوشش دهد، اما سعی نکنید سوراخ های اضافی در سینک یا سطح پیشخوان ایجاد کنید.

به نصب و تعمیرات توجه کنید. تعویض یک شیر و سینک با همدیگر ساده تر است زیرا می توان قبل از قرارگیری سینک در جای خود شیر را بر روی سینک یا سطح پیشخوان سوار کرد. اکثر شیرهای آشپزخانه و حمام و دستشویی دارای ضمانت مادام العمر هستند که نشتی و زنگ زدگی را نیز پوشش می دهند. اما اگر شما مشکلی داشته باشید تولید کننده به شما فقط قطعه جایگزین را می دهد و نصب آن بر عهده خود شماست.

 

1 . سینک های آشپزخانه

شما ممکن است هر روز آشپزی نکنید، اما آیا روزی وجود دارد که از سینک خود استفاده نکنید؟ ما بیش از 20 سینک دو لگنه از تولید کننده های مهم را در معرض آزمایش هایی از قبیل قرار دادن ظروف داغ متعدد، ساییدن با سیم ظرفشویی، انداختن وزنه ها و زنگ زدگی قرار دادیم. نتایج تست های ما در ادامه ارائه می شود:

 

سینک ضد زنگ: ضخامت اهمیت ندارد

اکثر مردم سینک های ضد زنگ را به انواع دیگر ترجیح می دهند. ما سینک های با قطر 18 تا 23 G را تست کردیم، هر چقدر G پایین تر باشد استیل ضخیم تر است. ما همچنین به صدای ایجاد شده توسط عبور آب و افتادن وزنه بر روی آن نیز گوش دادیم. ما پی بردیم که میزان G ارتباط زیادی با کارآیی سینک ندارد و سینک هایی که دارای پدهای جذب صدا بر روی سطح بیرونی و کناره های خود هستند کم صدا تر از سینک های روکش دار می باشند.

 

سینک لعابی: رنگ های متنوع و تمیز کاری آسان

این نوع سینک ها که در دو مدل ارائه می شوند (چدن لعابی یا استیل لعابی سبک تر و ارزان تر)، در رنگ های متعدد وجود دارند و تمیز کردن آنها ساده است. تست گرمای ما آسیبی به آن وارد نکرد، اما وقتی ما یک وزنه 5 پوندی را بر روی آن انداختیم، مانند افتادن یک ظرف سنگین، سینک استیل لعابی دچار لب پریدگی یا ترک خوردگی شد. همچنین وقتی بر روی سینک چدن لعابی یک شیء تیز و سبک مانند چاقو انداختیم این سینک دچار لب پریدگی شد. آسیب دیدن لعاب می تواند باعث زنگ زدگی فلز زیر آن شود. سینک های اکریلیک ممکن است شبیه سینک های لعابی به نظر برسند اما آنها راحت تر دچار خراشیدگی شده و گرما می تواند به آنها آسیب بزند – ظرف داغ ما سطح آن را ذوب کرد.

 

سینک های صفحات سخت (ترکیبی از چند ماده): شیک و یکپارچه

این سینک ها می توانند برای داشتن نمای یکپارچه با پیشخوان هایی با جنس مشابه خود جفت شوند. در تست های ما گرمای بالا و سقوط اشیاء تیز و سبک مانند چاقو به سطح یکپارچه آن آسیب وارد کرد.

 

محاسبه اندازه

سینک های دو لگنه شما را قادر می سازند تا یک ظرف را در یک لگن خیس کرده و در لگن دیگر آن را بشویید. فقط مطمئن شوید که حداقل یکی از لگن ها فضای کافی برای انواع ظروف را داشته باشد. سینک های مستطیل شکل استاندارد می باشند، سینک های دو لگنه به شکل خمیده هستند و فضای بیشتری فرآهم می کنند.

 

به عمق آن توجه کنید

لگن ها معمولاً 6 الی 12 اینچ عمق دارند. لگن های با عمق بیشتر پاشیده شدن را کاهش می دهند، اما افراد کوتاه قد ممکن است برای دسترسی به کف لگن با مشکل مواجه شوند. به خاطر داشته باشید که سینک نصب نشده باید بیش از 1/5 سانتیمتر پایین تر از سینک نصب شده باشد.

 

2. سینک های حمام و دستشویی

سینک های چینی را فراموش کنید. شیشه و حتی استیل ضد زنگ موادی هستند که در حال تغییر دادن سبک و شکل سینک های حمام و دستشویی می باشند.

سینک های روی میزی، که ترکیب مدرن یک کاسه قدیمی و یک پارچ است، بر روی یک پیشخوان یا کابینت قرار می گیرد. این نوع سینک ها در جنس های شیشه ای، استیل ضد زنگ و مواد دیگر وجود دارند.

قیمت برخی از این مواد جدید ممکن است با چینی های استاندارد یکسان باشند، این مواد ترکیبی به عنوان چینی شیشه ای شناخته می شوند و مطمئناً در برابر افتادن اشیاء روی آنها یا خراشیدگی و حوادث دیگر مقاومت بهتری دارند. اما اکثر این مواد حداقل یک نقطه ضعف دارند. شما همچنین می توانید برای داشتن نمای زیباتر این سینک را در زیر پیشخوان نصب کنید به طوری که بر روی پیشخوان تمرکز بیشتری می شود. همچنین تمیز کردن این نوع سینک ها آسان است زیرا هیچ لبه ای برای جذب مواد زائد ندارند.

 

شیشه: تا اندازه ای محکم است

لوله بازکن ها، پاک کننده لاک ناخن و عوامل لکه زای سخت دیگر نمی توانند لکه های سختی بر روی سینک های شیشه ای گرمادیده باقی گذارند. گرما و خراشیدگی تهدیدی برای این سینک ها نیست، اما وقتی یک دارت 2/5 اونسی را از ارتفاع 20 اینچی بر روی آن انداختیم، این سینک به قطعات ریز شکسته شد.

 

به پیشخوان دقت کنید

سینک های قابل نصب در زیر پیشخوان کار تمیز کردن را ساده تر می کنند و بنابراین هیچ لبه یا شکافی برای انباشته شدن کثیفی و ضایعات وجود ندارد. اما قیمت این نوع سینک ها کمی بالاتر بوده و نصب آنها نیز سخت تر است و معمولاً به یک پیشخوان ضد آب نیاز دارند. بنابراین پیشخوان شما باید با این نوع سینک متناسب باشد.

 

شیرها را فراموش نکنید

در هنگام خرید شیر باید ارتفاع سینک رومیزی را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که مدل شیر به خوبی با سینک هماهنگ باشد و بر روی پیشخوان چکه نکند. برای یک سینک کوچک یک شیر بزرگ انتخاب نکنید، زیرا می تواند باعث پاشیده شدن آب شود. ما همچنین شیرهایی با رنگ و روکش PVD (رسوب فیزیکی بخار) را توصیه می کنیم که دارای ضمانت رنگ مادام العمر هستند. این رنگ ها شبیه مس، نیکل و مواد دیگر هستند و در تست های ما عملکرد خوبی داشته اند.

 

3. انواع سینک

مدل سینک خود را با فضا، نیازها و بودجه خود هماهنگ کنید. سینک های آشپزخانه: در این نوع سینک ها عملکرد همانند مدل اهمیت دارد زیرا شما تمام روز از این نوع سینک برای انجام کارهای مختلفی مانند شستن دست تا ساییدن ظروف استفاده خواهید کرد.

راهنمای خرید سینک

مدل دو لگنه (Double Bowl)

سینک های دو لگنه دارای بخشی هستند که آنها را به دو قسمت تقسیم می کند. این سینک ها معمولاً به شکل مستطیلی هستند اما سینک هایی نیز به شکل D و با پشت خمیده وجود دارند. استفاده از سینک های دو لگنه ساده است زیرا شما را قادر می سازد تا دو کار خیس کردن و شستن را همزمان انجام دهید. توجه داشته باشید که ممکن است قابلمه ها یا ماهیتابه های بزرگ در بخش های باریک تر یک سینک دو لگنه جا نشوند.

راهنمای خرید سینک

مدل خانه روستایی (Farmhouse)

این نوع سینک که با عنوان سینک پیشبند دار (Apron front) نیز شناخته می شود معمولاً دارای یک لگن عمیق با شیر نصب شده در پیشخوان یا روی دیوار است. این انتخاب شیک می تواند نمای سنتی یا روستایی به آشپزخانه بدهد و مدل های استیل ضد زنگ می توانند با طرح های مدرن به خوبی هماهنگ شوند. اما عیب این نوع سینک گران بودن آن است، آن همچنین به یک کابینت ویژه نیاز دارد. ایراد دیگر آن این است که آب بر روی کابینت چکه می کند و به کابینت آسیب وارد می سازد.

راهنمای خرید سینک

مدل روی پیشخوان (Topmount)

این نوع سینک روکار که با عنوان سینک drop-in و self-rimming نیز شناخته می شود، دارای لبه ای است که بر روی پیشخوان قرار می گیرد. سینک های روکار با هر جنس پیشخوان هماهنگ می شوند و نصب آنها نیز نسبتاً آسان است، بنابراین این سینک انتخاب خوبی با یک بودجه پایین است. اما یک سینک روی پیشخوان می تواند از نمای زیبای یک پیشخوان بکاهد و همچنین چرک و کثیفی در لبه سینک انباشته می شود.

راهنمای خرید سینک

مدل تشتی (Trough)

این نوع سینک ها بهترین گزینه برای استفاده به عنوان سینک بارها و دبیرستان ها هستند. آنها باریک و دراز می باشند - 8 تا 14 اینچ عرض و بیش از 50 اینچ طول. اما سینک های تشتی گران بوده و جنبه زیبایی آنها بیشتر از عملکرد آن است.

راهنمای خرید سینک

مدل نصب شونده در زیر پیشخوان (Undermount)

این نوع سینک ها به جای روی پیشخوان در زیر پیشخوان نصب می شوند. این نوع سینک ها نمایی شیک ایجاد می کنند و تمیز کردن آنها ساده تر است زیرا کمی پایین تر از سطح پیشخوان قرار می گیرند، بنابراین شما می توانید خرده های غذا یا مایعات ریخته شده بر روی پیشخوان را مستقیماً به داخل سینک بریزید و هیچ لبه یا شکافی برای انباشته شدن و جذب کثیفی ها وجود ندارد. اما قیمت خرید و نصب این نوع سینک ها گران تر بوده و بهتر است با یک پیشخوان ضد آب استفاده شوند.

 

4. مدل های سینک حمام و دستشویی

تعویض یک سینک حمام می تواند روش خوبی برای نوسازی اتاق بدون هزینه زیاد باشد. در ادامه به چند نوع از این سینک ها اشاره می کنیم.

راهنمای خرید سینک

سینک های پایه دار (Pedestal)

برخی افراد برای حمام و دستشویی های کوچک تر سینک های پایه دار را ترجیح می دهند، به طوری که ممکن است طوری به نظر برسد که با یک میز توالت ادغام شده است. سینک های پایه دار در مدل های مختلف سنتی و مدرن ارائه می شوند. اما اگرچه استفاده از این سینک ممکن است باعث بزرگ تر به نظر رسیدن یک حمام و دستشویی کوچک شود، اما شما فضای ذخیره سازی زیر سینک و فضای روی پیشخوان را از دست می دهید.

راهنمای خرید سینک

سینک های به شکل کاسه (Vessel)

طرح و مدل این سینک ها بزرگ ترین جذابیت برای این مدل های روکار است. این نوع سینک ها در مدل های شیشه ای، استیل ضد زنگ و مواد دیگر ارائه می شوند. مطمئن شوید که شیرها به خوبی بر روی سینک قرار گرفته باشند تا از چکه کردن آب بر روی پیشخوان جلوگیری شود و همچنین توجه داشته باشید که این نوع سینک ها ممکن است به شیرهای جدید و تغییرات دیگر نیاز داشته باشند، به طوری که بر هزینه های آن بیفزایند.

راهنمای خرید سینک

سینک های روکار (Top Mount)

در مورد این نوع سینک ها قبلاً توضیح داده شد.

راهنمای خرید سینک

سینک های توکار (Undermount)

در مورد این نوع سینک ها قبلاً توضیح داده شد.

 

5. ویژگی ها

جنس سینک عامل اصلی تعیین کننده میزان دوام آن در برابر استفاده روزمره است. برخی مواد محکم تر از مواد دیگر هستند، اما اکثر مواد دارای نقاط ضعف هستند. در ادامه به چند ماده مورد استفاده در ساخت سینک ها اشاره می کنیم.

 

چدن یا استیل لعابدار

این مواد در رنگ های مختلف ارائه شده و تمیز کردن آنها آسان است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم در تست های ما بر روی سینک های آشپزخانه، گرما به هیچ یک از این دو جنس آسیب وارد نکرد، اما افتادن یک جسم تیز سبک بر روی سینک چدن لعابدار باعث لب پریدگی آن شد و افتادن وزنه 5 پوندی نیز باعث ترک خوردن استیل لعابدار شد. در تست های ما بر روی سینک های حمام و دستشویی مشخص شد که چدن لعابی به اندازه استیل لعابی در مقابل زنگ زدگی مقاوم نیست و در مقابل افتادن اشیاء تیز دچار لب پریدگی می شود. آسیب دیدن لعاب باعث پوسیدگی فلز زیر آن می شود.

 

استیل ضد زنگ

این ماده رایج ترین و محبوب ترین ماده برای سینک های آشپزخانه است و در حال رایج شدن در سینک های حمام و دستشویی نیز می باشد. این ماده در رده بندی سینک های آشپزخانه و حمام ما امتیاز بالایی کسب کرده است. استیل ضد زنگ در ضخامت های مختلف عرضه می شود. اگرچه مواد ضخیم تر معمولاً قیمت بیشتری دارند اما ضخامت سینک در تست های ما تفاوت زیادی ایجاد نکرد.

 

مواد سخت ترکیبی

یک سازنده ماهر می تواند برای افزایش تاثیر گذاری و زیبایی بیشتر یک سینک ترکیبی آشپزخانه یا حمام را با یک پیشخوان ساخته شده از همان ماده ادغام کند. ماده ترکیبی سخت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است، اما یک قابلمه یا میله داغ به آن آسیب وارد می کند.

 

آکریلیک

این ماده ممکن است شبیه لعاب به نظر برسد، اما راحت تر خراشیده می شود و در تست ما یک قابلمه داغ سطح آن را ذوب کرد و یک میله داغ اثر قابل لمسی برروی آن باقی گذاشت.

 

شیشه

باور کنید یا نه، یک سینک حمام گرما دیده می تواند در مقابل ضربه آسیب پذیر باشد. در تست ما لوله بازکن ها، پاک کننده های لاک و عناصر ایجاد کننده لکه های سخت اثری بر روی سینک شیشه ای نداشتند. اما وقتی یک دارت 2/5 اونسی از ارتفاع 20 اینچی بر روی آن انداخته شد این سینک به خرده های ریز شکسته شد، همانند اتفاقی که در صورت افتادن یک قیچی یا ناخن گیر از داخل جعبه کمک های اولیه بر روی آن روی می دهد.

 

چینی شیشه ای

این یک نام خیالی برای چینی مدل قدیمی است. چینی شیشه ای هنوز هم برای سینک های حمام رایج است، البته برخی از مواد جدیدتر بدون این که قیمت زیادی داشته باشند محکم تر هستند. افتادن اشیاء روی آنها بزرگ ترین چالش برای این نوع سینک ها محسوب می شود. وقتی ما یک دارت کوچک و تیز را بر روی آن انداختیم سطح آن دچار پریدگی شد.

 

خاک نسوز

این ماده در رنگ های مختلف وجود دارد. این ماده در برابر زنگ زدگی، ساییدگی و گرما در سینک های ظرفشویی و حمام مقاومت خوبی از خود نشان داد، اما مشکل آن مقاومت کم آن در برابر لب پریدگی و ترک برداشتن به واسطه افتادن اشیاء بود. در تست سینک های آشپزخانه ما انداختن یک وزنه 5 پوندی بر روی سینک خاک نسوز باعث ترک براشتن آن شد، همانند افتادن یک قابلمه. تست های ما بر روی سینک های حمام و دستشویی با این جنس نشان داد که افتادن دارت نوک تیز با وزن 2/5 اونس باعث لب پریدگی آن می شود.

 

 

منبع مقاله:

http://www.consumerreports.org