انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

چگونگی خشک کردن میوه ها و سبزیجات با دستگاه آب زدا (دی هیدراتور)

نویسنده: روح اله عبدالهی 1396/02/22 3123
چگونگی خشک کردن میوه ها و سبزیجات با دستگاه آب زدا (دی هیدراتور)

با توجه به این که در تمام طول سال میوه ها و سبزیجات تازه در دسترس نمی باشند خشک کردن آنها می تواند روش مناسبی برای استفاده از آنها در طول سال باشد. در این مطلب ما به روش خشک کردن محصولان غذایی از طریق دستگاه آب زدا یاخشک کن اشاره می کنیم.

میوه ها و سبزیجات در فصل خود ارزان ترین قیمت را دارند. شما می توانید با آشنایی با چگونگی خشک کردن میوه ها و سبزیجات از طریق دستگاه آب زدای غذایی از این محصولات در تمام طول سال استفاده کنید.

درجه سختی: آسان

زمان مورد نیاز برای خشک شدن: به طور میانگین 8 الی 12 ساعت

روش کار

  1. با میوه ها و سبزیجات با کیفیت شروع کنید. محصولات بیش از حد رسیده، آفت زده و خراب شده بعد از خشک شدن کیفیت خوبی نخواهند داشت.
  2. تمام میوه ها و سبزیجات را تمیز کرده، پوست کنده و تکه تکه کنید و دقت کنید که ضخامت تکه ها یکنواخت باشند. (با این کار همه تکه ها به یک میزان خشک می شوند.)
  3. در صورت تمایل، به سیب ها و هلوها و میوه های دیگر در معرض اکسیداسیون آب مرکبات (اسید سیتریک) یا اسید آسکوربیک اضافه کنید. این کار باعث حفظ رنگ میوه در قبل، حین و بعد از فرآیند خشک کردن می شود.
  4. کلم بروکلی، گل کلم، کرفس، هویج، ذرت، نخود فرنگی و سیب زمینی ها را در آب جوش فرو کنید تا زمان خشک شدن تسریع شده و رنگ آنها حفظ شود. 3 الی 5 دقیقه قرار گرفتن در آب جوش می تواند کافی باشد.
  5. اختیاری: برای طعم بهتر می توانید به آنها نمک، شکر یا ادویه جات اضافه کنید.
  6. اکنون تکه های میوه و سبزیجات را بر روی سینی های دستگاه خشک کن قرار دهید، دقت کنید که تکه ها روی هم قرار نگیرند زیرا این کار زمان خشک شدن را کند می کند.
  7. بعد از قرار دادن تکه ها فوراً دستگاه را روشن کنید تا فرآیند آب زدایی آغاز شود. می توانید برای آگاهی از مدت زمان خشک شدن به دفترچه راهنمای دستگاه رجوع کنید، اما انتظار می رود که این فرآیند بین 8 الی 12 ساعت طول بکشد.
  8. با نزدیک شدن به اتمام زمان خشک شدن به طور مرتب میزان خشکی میوه ها و سبزیجات را بررسی کنید. برای این کار فقط باید یک تکه را از روی دستگاه بردارید و بگذارید خنک شود و سپس میزان خشکی آن را با انگشتان خود چک کنید. اگر احساس خشکی کردید پس آن به اندازه کافی خشک شده است. برای ارزیابی بیشتر خشکی میوه چند تکه از میوه را به دو نیم قسمت کرده و رطوبت لبه های بریده شده را بررسی کنید. اگر هنور رطوبت وجود داشت پس میوه به اندازه کافی خشک نشده است و باید به روی دستگاه بازگردانده شود.
  9. قبل از بسته بندی اجازه دهید تا تکه های میوه و سبزیجات 30 الی 60 دقیقه خنک شوند.
  10. میوه های خشک شده قبل از ذخیره سازی نیازمند یک دوره مناسب سازی اضافی هستند. آنها را در داخل ظروف شیشه درب دار قرار داده و به مدت 7 الی 10 روز روزی یک بار تکان دهید تا مطمئن شوید که رطوبت باقی مانده به طور مساوی بین تکه های خشک شده تقسیم شود. اگر در ظرف بخار مشاهده کردید پس تکه ها باید دوباره برای خشک شدن بیشتر به دستگاه آب زدا بازگردانده شوند.
  11. تمام تکه های خشک شده را در ظروف عایق هوا یا کیسه های فریزر قرار داده و سپس آنها در جای خنک، خشک و تاریک قرار دهید تا وقتی که بخواهید از آنها استفاده کنید.

نکات

  1. عمل خشک کردن باید بلافاصله بعد از چیدن میوه ها و سبزیجات انجام شود.
  2. محصولات تازه را در کنار تکه های نیمه خشک شده در دستگاه قرار ندهید.
  3. زمان خشک شدن بسته به ضخامت تکه ها، میزان آبدار بودن محصول، دمای هوا، رطوبت و ارتفاع مکان متفاوت است.
  4. وقتی محصولات به درستی خشک شوند معمولاً برای استفاده در طول سال مناسب خواهند بود.
  5. اسید آسکوربیک را می توان به صورت پودر و قرص از فروشگاه ها و داروخانه ها خریداری کرد.

موارد مورد نیاز

  • یک دستگاه آب زدا
  • یک چاقو
  • یک تخته صاف برای برش دادن محصولات
  • ظروف محکم عایق هوا یا کیسه های فریزر
  • ادویه جات، شکر یا نمک (اختیاری)
  • اسید آسکوربیک یا اسید سیتریک (اختیاری)
  • یک قابلمه برای جوشاندن سبزیجات (اختیاری)

منبع مقاله:
https://www.thebalance.com/how-to-dry-fruits-and-vegetables-with-a-dehydrator-1388312

برچسب ها: میوه