انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

نویسنده: هنگامه خدابنده 1396/03/11 1982
راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

اگر گفتید نقطه اشتراک بین ذرت، زرده تخم مرغ و رسپبری چیست؟ جواب این است که ته مانده خشک شده و پخته شده تمام این مواد سر سخت تر از آنست که ماشین های ظرفشویی بتوانند برطرفشان کنند. بدین دلیل برانیم تا راهنمای خرید ماشین ظرفشویی را به شما تقدیم کنیم

در تست هایی که ما روی ماشین های ظرفشویی انجام داده ایم انتظاراتی را در نظر گرفته ایم که از حد انتظارات مشتریان بالاتر است-به این ترتیب که 10 نقطه از ظروف مختلف را به مواد یاد شده آغشته کردیم. گذاشتیم یک شب بماند و سپس با استفاده از چرخه عادی ظرف ها را شستیم . زمان چرخه شستشو را ثبت کرده ، مقدار سر و صدای هر یک از ماشین ها را اندازه گیری نموده و خشک شدن پلاستیک ها را بررسی کردیم که همواره سخت ترین مواد از نظر شستشو هستند.

قوانین سخت گیرانه ای که وضع شده است لزوم صرفه جویی در انرژی و آب مصرفی ماشین ظرف شویی را برای دریافت داشتن مهر ستاره انرژی دولت خاطر نشان می کند. ماشین های ظرفشویی که با استانداردهای ستاره انرژی تطابق داشته باشند به طور متوسط 12 درصد از نظر مصرف انرژی و 30 درصد از نظر مصرف آب کارآمدتر هستند تا مدل های استاندارد که اگر در کل طول حیات دستگاه ظرفشویی حساب کنید صدها دلار صرفه جویی برای شما به ارمغان می آورد. برای اطلاع از نکات راهنمایی به ادامه مطلب توجه کنید.

قیمت مناسب

ماشین های ظرف شویی جدا از عملکردی که در تست های ما نشان دادند، از نظر نوع، عملکرد و البته هزینه شان با هم تفاوت دارند. قیمت ماشین های ظرف شویی مابین 250 الی 600 دلار هزینه دارد. اما قیمت هایی که برای مدل های مدرن در نظر گرفته می شود می تواند تا حدود 2200 دلار هم برسد.

ماشین های ظرف شویی مقرون به صرفه

به صورت کلی، اگر بدنبال مدلی باشید که قیمت معقولانه ای داشته باشد، عملکرد هرچند خوب است اما ویژگی های راحتی کمتری را باید انتظار داشته باشید. معمولا این نوع ظرفشوی ها تا 600 دلار قیمت دارند. برخی تقریبا به اندازه ظرفشوی هایی که قیمت پرمیوم دارند ظرف ها را خوب تمیز می کنند و ممکن است رک های دارای قابلیت سازگاری و حتی سنسور خاک هم داشته باشند. از سوی دیگر، ظرفشوی های مقرون به صرفه پر سرو صداتر هستند تا انواع گران قیمت تر و گزینه های بارگذاری منعطفشان هم کمتر بوده و برای جایدهی ظرف هایی که اندازه بزرگتر از معمول دارند مشکل داشته باشید.

ظرفشویی های مدرن

مدل های پرمیوم که با پرداخت قیمتی به اندازه تقریبا 700 دلار بیشتر قابل خرید هستند سر و صدایشان کمتر بوده و محل هایی برای ظروف لب تخت و گیره های مخصوص ظروف و سایر ویژگی های مربوط به بارگذاری انعطاف پذیر را دارا هستند. کنترل های مخفی و صفحه نمایش زمان چرخه شستشو، ظاهر زیبا و راحتی بیشتری را به آنها بخشیده است.


بسیاری از ظرف شوی های مدرن محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ دارند که در مقابل لکه برداشتن بهتر از پلاستیک مقاومت می کند.

ظرف شویی های کشویی

ماشین ظرفشویی کشویی از مواردی است که در صورت تصمیم به ساخت و ساز خانه یا نو کردن ِکلیِ وسایل آشپزخانه از جمله گزینه هایی است که می توانید در نظر داشته باشید. نوعا این مدل ظرفشویی ها دارای دو کشوی کوچک و به هم فشرده هستند که می توانید بصورت همزمان یا جداگاه استفاده کنید. در قیاس با ظرفشویی هایی که درب دارند، استفاده از ظرف شویی های کشویی راحت تر است زیرا بارگذاری ظروف در آنها ساده تر می باشد. اما ممکن است گرانتر باشند و تازه آندسته از مدل های کشویی که ما تست کردیم از نظر عملکردی به اندازه ظرف شویی های سنتی که بودجه مقتصدانه ای دارند نمی رسند. ظرفیتشان نسبتا محدود است و به همین خاطر تعداد ظرف هایی که هربار می توانید با استفاده از آن بشورید را کم می کند. درحال حاضر تنها یک ظرف شویی کشویی در رده بندی های ما جای گرفته است.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

قبل از خرید

خوب است قبل از خرید راهنمای ما به نام "5 نکته ای که باید موقع عوض کردن ماشین ظرف شویی خود بدانید" را مطالعه کرده و مواردی که در ادامه می آید را هم مدنظر داشته باشید:

بدنبال راحتی در استفاده باشید

ظرف شویی هایی که از نظر راحتی برای استفاده امتیاز خوبی می گیرند غالبا دارای رک های قابل سازگاری و کلی جا برای ظرف های لبه تخت هستند. برخی از ماشین های ظرف شویی که قیمت متوسط دارند رک های ثالثی دارند که به شما امکان می دهد تا قاشق و چنگال های بزرگ یا فنجان های کوتاه را در دستگاه جای بدهید. بسیاری همچنین دارای گیره های ظروف رو به پایین هستند که امکان قرار دادن ظروف و سایر آیتم های میز شام بزرگ یا دارای اشکال غیر عادی را می دهد.


عادات شستشوی خود را در نظر بگیرید

تمامی موارد ماشین های ظرف شویی برتری که انتخاب کردیم، عملکردشان از نظر شست و شو به اندازه ای خوب است که می توانید از آبکشی قبل از بارگذاری کردن ظروف خودداری کنید. حتی توجه داشته باشید آبکشی ممکن است باعث شود به جای تمیز شدن، ظرف هایتان کثیف تر شود! دلیل این مسئله آنست که بیشتر دستگاه های ظرف شویی که 500 دلار یا بیشتر قیمت دارند سنسوری دارا هستند که شدت شستشو را تعیین می کند. سنسور یاد شده طی چرخه شستشوی اولیه ابتدا به چک کردن مقدار آلودگی آب می پردازد تا مقدار صحیح زمان و آب مورد نیاز برای تمیزکاری ظروف را مشخص سازد


ماشین ظرف شویی را با دکور منزل و آشپزخانه خود هماهنگ کنید

آیا ظاهر وسایل برایتان مهم است؟خوب است دنبال ماشین ظرف شویی مدل کابینتی بگردید؛ ایندسته از ماشین ها پنل هایی دارند که با کابینت های شما ترکیب می شود.

کنترل ها را بررسی کنید

برخی از ماشین های ظرف شویی دارای کنترل های حسی تعاملی هستند، اما تاچ پدهای معمولی هم در صورتی که به خوبی مشخص شده باشند از این نظر کافی خواهد بود. اما در صورتی که کنترل ها موقع بسته بودن درب ماشین ظرف شویی دیده نشوند، خوب است دنبال صفحه نمایش های نشاندهنده زمان چرخه شستشو و سایر انواع صفحات نمایش باشید. در بسیاری از ماشین های ظرف شویی که کنترل های مخفی دارند، نور و یا سایر نشانگرهایی طراحی شده است که روشن بودن ماشین را به کاربر اطلاع بدهد، این ویژگی برای مدل های فوق ساکت بسیار مثبت می باشد. با این حال، با درنظر گرفتن اینکه زمان شستشو حدود دو ساعت یا بیشتر طول می کشد،خوب است نشانگر زمان باقیمانده دقیق تری وجود داشته باشد.

حواستان به ابعاد باشد

عرض و طولی که برای ماشین های ظرف شویی معمولی در نظر گرفته می شود 24 در 24 اینچ می باشد. در صورتی که کف آشپزخانه را سرامیک کرده یا پیشخوان های کابینت را تعویض کرده باشید جای دادن ماشین ظرف شویی جدید، تبدیل به مشکل می شود؛ زیرا به این ترتیب ارتفاع محفظهِ خالیِ نصبِ دستگاه را افزایش داده اید. قبل از تصمیم گیری در مورد خرید یک ماشین ظرف شوریی جدید، فضای آشپزخانه را اندازه گیری کرده و از فروشنده طیف کلی ارتفاع را سوال کنید (و یادتان باشد تسطیح لازم را صورت بدهید).

بهترین ویژگی ها را پیدا کنید

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

به هنگام خرید دنبال ویژگی هایی باشید که به شما در صرفه جویی از نظر زمان،پول و انرژی کمک کند.

رک ها(یا رک های اضافی) قابل تنظیم و کمک های بارگذاری

رک هایی که بالا و پایین حرکت می کنند، گیره های ظرف مناسب و نگاهدارنده ظروف نقره ای و ظروف پایه دار، به شما امکان پیکربندی مجدد فضای داخلی ماشین ظرف شویی و سازماندهی آیتم های درونش را می دهد. این قبیل ماشین ها هنگامی که تعداد مهمانهایتان بالا باشد به کمک شما خواهد آمد و می شود آیتم هایی که بزرگ بوده و اشکال غیرعادی دارند را هم درونشان جای داد. برخی حتی دارای رک های بالایی هستند که می توانید به تنهایی هم تنظیمشان کنید. اگر قیمت بالایی برای ماشین ظرف شویی خود پرداخت کنید می توانید از مزیت رک سوم برخوردار شوید و قاشق و چنگالهای بزرگ و فنجان های کوچک (مثلا اندازه فنجان های قهوه اسپرسو) را هم برای شستشو داخل ماشین بگذارید. در این میان مدل هایی هستند که امکان بالا بردن یا پایین آوردن رک را برای آنکه آیتم های دارای ارتفاع بالاتر درشان جای بگیرد می دهند.

سنسورهای خاک

به این ترتیب، زمان و آبی که طی هر چرخه مصرف می شود با سطح گرد و خاک مجموعه ظرف ها تنظیم می گردد، و کارآمدی افزایش می یابد.

چرخه آبکشی/ توقف

می توانید ظروف کثیف را هنگامی که هنوز آمادگی کامل برای شروع چرخه شستشوی کامل وجود ندارد آبکشی نمایید (به این صورت مانده های غذای مقاوم در برابر شستشو، فرصت سرسخت شدن پیدا نمی کنند). در نتیجه، از بوی بد ظروف کاسته شده و از تجمیع شدن ظروفی که برای شستشوی نهایی اضافه می کنید پیشگیری می شود.

مناطق شستشو

در برخی از مدل های جدید بخش خاصی از ماشین ظرف شویی را اختصاص به آیتم های بسیار خاکی می دهند که شستشوی خاصی می خواهد. این مناطق البته در برخی از مدل ها ضرورتا کل زمان شستشو را نیاز ندارند، بلکه چند دقیقه هم برای تمیز کردن ظروفی که آنجا قرار داده شده کافی می باشد. بالاخره هرطور که باشد ظروف مزبور باید همانطور که وعده داده اند از آزمایش ها سربلند بیرون بیایند.


فیلترها

فیلترهای مزبور، آب مخصوص شستشو را از غذایی که ممکن است بر روی ظروف تمیز ته نشین شود پاک نگاه می دارد. فیلترها دو نوع هستند: فیلترهای خود به خود تمیز شونده و فیلترهای دستی. در خصوص فیلترهای خود تمیز شونده، چرخی وجود دارد که آلودگی ها را خرد کرده و آنرا فلاش کرده و می شوید. این مسئله هرچند باعث راحتی است، اما سر و صدا دارد. برخی مدل ها به جایش دارای فیلتری فاقد چرخ هستند که ساکت تر است، اما برای جلوگیری از تولید شدن بوهای نامطلوب باید به صورت دوره ای آن را تمیز کنید، که این هم چند دقیقه ای طول می کشد.

چرخه های شستشوی ویژه

بیشتر ماشین های ظرفشویی حداقل سه چرخه شستشو را اجرا می کنند: سبک، عادی و سنگین (برای قابلمه و تابه ها)، بسیاری از مدل های جدید هم دارای چرخه های"سریع" و "فوق سریع" هستند که ظروف نه چندان گرد و خاکی را ظرف کمتر از 20 دقیقه می شوید.برخی نیز رک های تکی، اسکرابر قابلمه،اسفنج/ اسکراب،تمیزکاری با بخار،تمیزکاری چینی/بلور، یا حتی چرخه های ضدعفونی دارند. چرخه های اساسی سه گانه برای شستشوی بیشتر ظروف کافی هستند، حتی برای ظروفی که غذای پخته شده رویشان مانده باشد. گزینه ضد عفونی سازی که درجه حرارت آب را بالای 140 درجه فارنهایت ببرد ضرورتا بهترین نوع شستشو را برای ظروف اعمال نمی کند؛ افزون بر این اگر افزایش دمای یاد شده به اندازه کافی ادامه پیدا کند فضای داخلی ماشین ظرف شویی را ضدعفونی خواهد کرد.

محفظه داخلی از جنس فولاد ضد زنگ

نوعا در مدل های قیمت متوسط و قیمت بالا محفظه داخلی از جنس فولاد ضد زنگ یافت می شود و در قیاس با پلاستیک های رنگ روشن در مقابل لکه برداشتن مقاوم تر است. محفظه های داخلی پلاستیکی خاکستری خالدار در پوشاندن لکه ها و جمع و جور کردن قیمت کلی دستگاه موثر است. هر نوع محفظه داخلی پلاستیکی دوامش از مدت زمانی که اکثر مردم ماشین های ظرف شویی را نگه می دارند بیشتر است. برخی از مدل های جدیدتر، محفظه های هیبریدی پلاستیکی/ ضدزنگ دارند.

خشک کن

دستگاه های ظرف شویی که قیمت مقرون به صرفه ای دارند نوعا ظرف چند ساعت بعد از تمام شدن چرخه شستشو خشک می شوند و به این منظور صرفا از مکانیسم تخلیه آب و گرمای مقیم در محفظه دستگاه استفاده می شود. اگر پول بیشتری را پرداخت کنید، می توانید به مدلی دست پیدا کنید که یا آب را طی آبکشی نهایی بیشتر گرم می کند (یا محفظه ضد زنگ را گرم می کند) و یا از عنصر حرارتی استفاده می کند که ظرف ها را خشک کند-مثلا فنی که از آن برای چرخاندن هوای گرم استفاده می گردد. این گزینه ها راحتی را افزایش می دهد، البته قیض برقتان هم بیشتر خواهد شد.

کنترل های تاچ پد مخفی

کنترل هایی که در امتداد لبه فوقانی درب قرار گرفته اند(و وقتی در بسته می شود مخفی می شوند) مدل دستگاه را بسیار زیبا می کند. معایب: معمولا با یک نگاه نمی توان میزان پیشرفت چرخه شستشو را مشاهده کرد. کنترل هایی که تا نیمه پنهان شده اند اینجا به کار می آیند. به این ترتیب که وقتی ماشین کار می کند مطلع می شوید و غالبا میزان زمان باقی مانده را هم خواهید دانست. برخی از مدل ها صرفا لامپ نشانگری دارند که روشن بودن دستگاه را نشان میدهد.

فاکتور سر و صدا

برخی از ماشین های ظرف شویی آنقدر سرو صدایشان بالا است که انگار نزدیک باند فرودگاه هستید، این مسئله هم موقعی که چرخه های شستشو بیشتر از 90 دقیقه الی 3 ساعت طول می کشد آزاردهنده است (البته، هیچ همبستگی مابین زمان و عملکرد پیدا نکردیم). مدل KitchenAid KDTE254ESS(نشان داده شده) از لحاظ کمی سر و صدا در تست های ما نمره "عالی" گرفت. نکته: ممکن است تولیدکننده ها از رده بندی دسیبلی برای نمایش میزان سر و صدا استفاده کنند، اما سطح صدای کل چرخه را به دوگانه چرخه ساکت-چرخه خشک تقسیم بندی کنند که می تواند گمراه کننده باشد.