انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

10 ویژگی یک بازاریاب موفق

نویسنده: هنگامه خدابنده 1396/04/13 3160
10 ویژگی یک بازاریاب موفق

تقریبا 18 سالی است که به شغل بازاریابی اشتغال دارم و این افتخار را داشته ام که در مدت یاد شده با برخی از حرفه ای ترین آدمهای این زمینه کار کنم. هر وقت با شخصی ملاقات می کنم که از رفتار و فراست کاری وی می توانم الهام بگیرم بسیار مسرور می شوم –این تجربه حس بسیار خوبی به من می دهد.

در طی این سالها متوجه شدم که بازاریابان موفق دارای یک سری ویژگی های مشترک هستند؛ اجازه بدهید این ویژگی ها را شرح بدهم تا ببینید به نظرتان چقدر صحت دارد:

1. بازاریابان موفق مشاهده گران بسیار خوبی هستند.

بازاریابان بزرگ عاشق مشاهده کردن رفتار دیگران هستند، دوست دارند ببینند چه عواملی باعث می شود دیگران حس خاص بودن داشته باشند، چه چیزی آنها  را آرام می کند ، چه چیزی باعث می شود از محصولی خوششان بیاید و از این قبیل. در واقع، بازاریابان موفق دغدغه رفتار بازاری را دارند.

2. بازاریابان بزرگ بسیار کنجکاو هستند.  

بازاریابان می خواند تفکر شما را در مورد امور و اینکه چه چیزی را دوست دارید یا نه بدانند. بازاریابان ماهر همیشه سوالاتی برای پرسیدن دارند و می خواهند بدانند واکنش شما در شرایط مختلف به چه صورتی است .

3. این بازاریابان فروشنده های خوبی هستند.

بازاریابان بااستعداد می توانند به اسکیموها هم یخ بفروشند. نمی شود کسی بازاریاب خوبی باشد اما فروشنده خوبی نباشد. صرف نظر از اینکه موضوع فروش چه باشد  مثلا فروش یک محصول، اهدای پول برای نیتی خیرخواهانه یا آبونمان فلان سرویس شدن به هر حال بازاریابان افرادی هستند که پشت صحنه هدایت فروش قرار دارند و  تنها در صورتی ممکن است موفق باشند که پیام خودشان را به صورتی موثر انتقال بدهند.

4. آنها  از امتحان کردن چیزهای جدید واهمه ندارند.

همانگونه که در بالا هم گفته شد، بازاریابان بزرگ به اندازه ای کنجکاو هستند که دوست دارند چیزهای جدید را امتحان کنند. بازاریابان متخصص بدنبال چالش می گردند، آنها  از چالش ها فراری نیستند. در زندگی یک بازاریاب هیچ چیزی جالب تر از این نیست که شیوه جدیدی را برای انتقال دادن پیام و مشاهده پیامدها تست کند.

5. آنها  دانشجویان دائمی هستند.

بهترین متخصصان در جهان قسمت قابل توجهی از زمان خود را به توسعه حرفه ای اختصاص می دهند. آنها  9 تا 5 کار نمی کنند. بازاریابان حرفه ای هم مستثنی نیستند، آنها  اوقات شخصی و مبالغ بسیاری را هزینه تحقیقات، مطالعه،شبکه سازی و به پیش بردن مهارت هایشان می کنند. آنها  می دانند همواره اشخاصی هستند که سطح اطلاعاتشان از ایشان بیشتر است، و همیشه جا برای ارتقا پیدا کردن هست.

6. بازاریابان حرفه ای برنامه ریزان خوبی هستند.

اما از آن بهتر، اهل عمل می باشند.

بازاریابان بزرگ دوست دارند در مرکز عمل باشند، آنها  از این بابت هیجان زده می شوند! اینطور نیست که صرفا کلمات قلمبه سلمبه و نقل قول های دهان پر کن را از جدید ترین کتاب های چاپ شده یاد گرفته و نشخوار کنند، بلکه خود به طور عملی درگیر کار بوده اند و حتی همین الان هم مشغول انجام کار جدیدی هستند. در واقع، بازاریابان بزرگ هرگز متوقف نمی شوند؛ و همواره دارند روی پروژه جدیدی کار می کنند.

7. آنها نشانه های هشدار را تشخیص داده و کاملا صادق هستند.

بازاریابان استراتژیست ذاتی اند، و دوست دارند شطرنج بازی کنند و به حرکت بعدی خود بیاندیشند. آنها قادر به تشخیص دادن نشانه های خطر از راه دور هستند و به شما خواهند گفت که باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید. هر بازاریابی که برای وقت شما ارزش قائل باشد به شما قول چیزی را که امکان عملی کردنش را ندارد نخواهد داد.

8. بازاریابان بزرگ با جوامع دور و بر خود ارتباط دارند.

از آن جایی که این افراد مشاهده گران خوبی هستند و از محیط دور و بر خود و نیازهای بازار آگاهند، در جوامع خود نیز مشارکت بسیاری دارند. آنها  از چالش استقبال می کنند و با اشتراک گذاری مهارتهایشان به شیوه ای معنادار  حس موفقیت عظیمی دارند.


9. آنها نفس خود را در کنترل دارند.

مطمئنا هر کسی از شنیدن تعریف و تمجید خوشش می آید، اما موفق ترین افراد از جمله بازاریابان دنبال افتخار نمی گردند.اینطور نیست که بازاریابان یاد شده سخنان خود را با ردیف کردن فهرستی  از دستاوردهایشان شروع کنند، آنها از همه بیشتر به چالش های پیش روی مشتری خود و نحوه کمکی که می توانند برای حل شدن آنها  بکنند علاقمند می باشند.

10. آنها پاسخگو هستند.

متخصصان متمایز همواره به ازای اعمال خود پاسخگو هستند، این یکی از ویژگی هایی است که باعث بودنشان نسبت به دیگران می شود. این دسته از بازاریابان به پاسخگویی باور دارند و از داده و گزارش دهی گریزان نیستند.

به طور خلاصه فکر می کنم همه ما  کار کردن با افراد صادق، صاحب دانش و پاسخگو را دوست داشته باشیم. اگر زمانی پیش آمد که دنبال شریک بازاریاب گشتید، گزینه های مقابل روی خود را بررسی کرده و ببینید آیا ویژگی هایی که در بالا ذکر شد در افراد مزبور وجود دارد. در اینصورت بازاریاب عالی را پیدا کرده اید که ارزش وقت و پول شما را دارد.

برچسب ها: تبلیغات