انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

کاربردهای روکش های استخر شنا

نویسنده: روح اله عبدالهی 1396/05/12 1568
کاربردهای روکش های استخر شنا

روکش های استخر می توانند در کاهش تبخیر آب استخرها سودمند باشند. این کار باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده و هزینه ها را کاهش می دهد. ما در این مطلب به انواع روکش ها و نحوه کار آنها اشاره می کنیم.

  • شما می توانید با کشیدن یک روکش بر روی استخر هزینه های گرمایشی آن را به طور چشمگیری کاهش دهید.
  • استفاده از یک روکش استخر همچنین می تواند به کاهش اندازه سیستم گرمایش خورشیدی استخر کمک کرده و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه ها شود.

طرز کار روکش ها

اتلاف گرما در استخرهای شنا به روش های مختلف اتفاق می افتد، اما عمده ترین شکل از دست رفتن انرژی تبخیر است. تبخیر آب به مقادیر زیاد انرژی نیاز دارد. فقط برای 1 درجه بالا بردن دمای نیم لیتر آب به 1 Btu گرما نیاز است، اما تبخیر هر نیم لیتر آب 26 درجه به میزان 1048 Btu از استخر انرژی تلف می کند.

میزان تبخیر استخرهای روباز بسته به دمای استخر، دمای هوا و رطوبت و سرعت باد در سطح استخر متفاوت است. هرچقدر دمای استخر و سرعت باد بیشتر و رطوبت کمتر باشد میزان تبخیر بالاتر است. در مناطق بادخیز شما می توانید بادشکن – مانند درختان، بوته ها یا فنس – قرار دهید تا تبخیر کاهش یابد. بادشکن باید به اندازه کافی بلند و نزدیک استخر باشد تا در سطح استخر تلاطم ایجاد نکند. تلاطم باعث افزایش تبخیر می شود. نیازی نیست که بادشکن بر روی استخر سایه بیندازد.

استخرهای داخلی در معرض عوامل طبیعی نمی باشند، اما هنوز هم می توانند انرژی زیادی را از طریق تبخیر از دست بدهند. در این استخرها به دستگاه تهویه نیاز است تا رطوبت ایجاد شده توسط تبخیرهای زیاد کنترل شود. هوای تهویه شده نیز به مطلوب سازی دما نیاز دارد، این کار به هزینه های انرژی اضافه می کند.

روکش استخر فرآیند تبخیر در استخرهای بیرونی و داخلی را به حداقل می رساند. پوشاندن سطح استخر در هنگام عدم استفاده از آن موثرترین روش برای کاهش هزینه های گرمایشی آن است، به طوری که باعث صرفه جویی 50 الی 70 درصدی در هزینه ها می شود.

روکش استخر در استخرهای داخلی نه فقط می تواند تبخیر را کاهش دهد بلکه همچنین نیاز به تهویه هوا و جایگزینی آن با هوای نامطلوب بیرونی را کاهش می دهد. در صورت استفاده از روکش استخر شما می توانید فن های تهویه هوا را خاموش کنید، که باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی می شود.

انواع روکش های استخر

از لحاظ فنی، تمام چیزی که شما برای پوشاندن استخر نیاز دارید یک روکش بزرگ پلاستیکی است. پلاستیک از بخار شدن جلوگیری می کند. اما روکش بزرگ پلاستیکی که شما از مغازه ابزارفروشی محل خود تهیه می کنید احتمالاً نمی تواند بهترین انتخاب شما باشد. کار کردن با آن و نگهداری از آن بسیار سخت است و به راحتی پاره می شود و نور خورشید به سرعت آن را می پوساند. البته شما می توانید از یک روکش پلاستیکی استفاده کنید اما بدانید که آن بسیار پردردسر خواهد بود و احتمالاً حداکثر 1 یا 2 فصل بیشتر دوام نخواهد داشت.

بهترین کار استفاده از یک روکش مخصوص استخر می باشد. این نوع روکش ها از مواد ویژه ای مانند پلی اتیلن تثبیت شده فرا بنفش، پلی پروپیلن یا وینیل ساخته می شوند. این روکش ها می توانند شفاف یا کدر بوده و همچنین ممکن است به رنگ روشن یا تیره باشند.

یکی از ارزان قیمت ترین روکش های استخر روکش حبابی یا خورشیدی ( bubble ، solar ) است. این روکش شبیه بسته بندی های حبابی است، علاوه بر این که از پلاستیک ضخیم تر ساخته شده و دارای بازدارنده های اشعه فرا بنفش می باشد.

روکش های وینیل از مواد سنگین تری تشکیل شده اند و نسبت به روکش های حبابی طول عمر بیشتری دارند. روکش های عایق دار وینیل دارای یک لایه نازک انعطاف پذیر بین دو لایه وینیل هستند.

استخرهای بیرونی گرمای خورشید را جذب می کنند، به طوری که 75 الی 85 درصد از انرژی خورشید به سطح استخر برخورد می کند. این عمل به تامین نیازهای گرمایی استخر کمک زیادی می کند. یک روکش استخر این دریافت گرما را تا حدی کاهش می دهد، میزان این کاهش به نوع روکش مورد استفاده بستگی دارد. یک روکش حبابی شفاف می تواند جذب انرژی خورشیدی توسط استخر را تا حدود 5 الی 15 درصد کاهش دهد، در صورتی که با یک روکش کاملاً کدر این میزان کاهش تا حدود 20 الی 40 درصد می باشد. شما باید در هنگام انتخاب روکش به این موضوع توجه داشته باشید.

شما همچنین باید درباره دستی، نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک بودن روکش نیز تصمیم بگیرید. شما می توانید به صورت دستی روکش را بر روی استخر بکشید، جمع کنید، تا کنید و در جایی بیرون از مسیر رفت و آمد قرار دهید. شما همچنین می توانید از یک قرقره برای پیچاندن روکش استفاده کنید. این قرقره که معمولاً چرخدار است می تواند به گوشه ای دور از مسیر رفت و آمد حرکت داده شود.

روکش های نیمه اتوماتیک از یک سیستم قرقره برقی برای جمع کردن و باز کردن روکش استفاده می کنند اما معمولاً در هنگام باز کردن روکش کسی باید روکش را به سمت خود بکشد یا در هنگام جمع کردن آن را به داخل قرقره هدایت کند. روکش های نیمه اتوماتیک می توانند بر روی سکوی اطراف استخر نصب شوند یا بر روی یک چهار چرخ سوار شوند.

روکش های اتوماتیک دارای قرقره های دائمی هستند که با فشار یک دکمه به صورت خودکار بر روی استخر کشیده شده یا جمع می شوند. اگرچه این روکش ها گران قیمت ترین نوع روکش می باشند، اما راحت ترین نوع نیز محسوب می شوند.

برخی از روکش های استخر بر روی لبه های دور استخر نصب می شوند. این کار از افتادن افراد یا اشیاء به داخل استخر جلوگیری می کند. این روکش ها همچنین می توانند وزن چندین نفر را تحمل کنند. اگر بی نقص بودن دغدغه شماست، این روکش ها گزینه خوبی برای انتخاب هستند. روکش های ایمن برای استخرهای عمومی توصیه می شود و ممکن است بازرسان ایمنی نیز شما را به استفاده از آنها ملزم کنند.

نحوه استفاده از یک روکش استخر

روکش های استخر بهتر است در طول فصل شنا مورد استفاده قرار گیرند. اگر از استخر خود در طول روز استفاده می کنید فقط قبل از شنا روکش آن را جمع کنید و به محض اتمام شنا بلافاصله آن را بر روی استخر بکشید.

اگر فقط در هنگام شب از استخر استفاده می کنید، تاثیرگذاری روکش به این بستگی دارد که کاهش تبخیر و اتلاف های دیگر توسط روکش از کاهش جذب گرمای خورشیدی به واسطه روکش بیشتر باشد. نوع روکش و اقلیم منطقه بر روی این تعادل تاثیر می گذارد. در شرایط خشک یا بادخیز میزان تبخیر استخر افزایش می یابد. بنابراین، معمولاً استفاده از یک روکش شفاف یا حبابی در طی ساعات روز سودمند است. در شرایط گرم و مرطوب میزان تبخیر کاهش می یابد. در این شرایط بهتر است در طول روز روکش را از روی استخر کنار بکشیم.

مزایای دیگر روکش استخر

روکش های استخر علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی دارای مزایای زیر هستند:

  •     محافظت از آب از طریق کاهش نیاز به آب جایگزین به میزان 30 الی 50 درصد
  •     کاهش مصرف مواد شیمیایی در استخر به میزان 35 الی 60 درصد
  •     کاهش زمان تمیزکاری از طریق جلوگیری از ورود گرد و خاک و کثیفی از بیرون از استخر

 

 

برچسب ها: استخر