انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

راهنمای خرید ساندبار

نویسنده: روح اله عبدالهی 1396/10/13 1244
راهنمای خرید ساندبار

با توجه به این که تلویزیون های جدید روز به روز باریک تر می شوند امکان تعبیه یک سیستم صوتی با کیفیت در آنها پایین می آید. اینجاست که برای کسانی که به صدای با کیفیت تلویزیون خود اهمیت می دهند نیاز به یک سیستم صوتی جانبی احساس می شود. ساند بارها می توانند این نیاز را برطرف کنند. ما در این مطلب به بررسی ساند بارها می پردازیم.

با باریک تر شدن تلویزیون ها کیفیت صدای آنها نیز اغلب نزول پیدا می کند. دلیل آن نیز نسبتاً ساده است: فضای کمی برای نصب یک سیستم صدای قدرتمند در آنها وجود دارد. (به همین دلیل است که فقط چند مورد از بیش از 200 تلویزیون موجود در لیست ما امتیاز خوبی از نظر صدا دریافت کرده اند.) البته کیفیت صدای این تلویزیون ها برای برنامه های روزمره ای مانند کمدی ها، مستندها و مصاحبه ها تلویزیونی مناسب است اما برای فیلم ها و حتی سریال های تلویزیونی شما به صدایی قوی تر نیاز دارید.

برای جبران این نقص شما باید یک بلندگوی ساند بار (یا میله صدا) خریداری کنید، این کار آسان تر و کم هزینه تر از خریداری یک سیستم کامل تکمیل کننده صدا است. یک ساندبار دارای چند بلندگو و قطعات الکترونیکی است که همگی در یک مجموعه جمع شده اند و به تلویزیون شما متصل می شوند و به گیرنده نیاز ندارد. برخی از ساند بارها دارای ساب ووفر جداگانه هستند که معمولاً بی سیم است و برخی از آنها دارای بلندگوهای عقب هستند.

اکثر ساند بارها دارای ساختار دراز و باریک هستند که یا بر روی دیوار نصب می شوند و یا بر روی یک قفسه در بالا یا زیر تلویزیون قرار می گیرند. ساند بارهای زمینی نیز وجود دارند که ساند بیس یا پایه صدا (Sound base) نامیده می شوند و می توانند به عنوان یک بیس صدا برای تلویزیون عمل کنند.

بلندگوهای ساند بار در قیمت های گوناگون یافت می شوند. شما می توانید از 100 دلار تا 1000 دلار برای آن هزینه کنید. قیمت اکثر آنها چیزی بین 200 تا 600 دلار است.

انواع ساندبار

در رتبه بندی بلندگوهای ساند بار ما استانداردهای بیشتری نسبت به تلویزیون وجود دارد: در تست های ما امتیاز "خوب" برای کیفیت صدای یک ساند بار از امتیاز "خوب" برای کیفیت صدا یک تلویزیون بالاتر است.

توجه داشته باشید که ساند بارها اغلب قدرت و قابلیت های کمتری در مقایسه با یک سیستم تکمیلی صوتی دارند، بنابراین برای یک اتاق بزرگ بهترین انتخاب محسوب نمی شوند و شنوندگان نباید انتظار یک تجربه صدای شبیه سینما را داشته باشند. اما یک ساند بار یا ساند بیس برای فضاهای کوچک و متوسط عالی است و یک روش ساده برای ارتقای صدای تلویزیون شما می باشد.

نکاتی درباره ساند بارها

مشخصات ساندبار ها

ساند بارها حدود 40 اینچ یا بیشتر طول دارند و می توانند بر روی دیوار نصب شده و یا بر روی قفسه های بالا یا پایین تلویزیون قرار گیرند. برای تلویزیون های بزرگ تر باید یک مدل ساند بار عریض تر با تصویر استریوی گسترده تر (موقعیت فضایی صدا ) را در نظر گرفت. برای تلویزیون های کوچک تر باید ساند باری به اندازه صفحه تلویزیون انتخاب کرد.

ساند بارها ممکن است دو الی چهار اسپیکر جانبی در بدنه اصلی داشته باشند. برخی از ساند بارها قسمت های متحرکی دارند که به سمت گوشه های اتاق قرار گرفته اند تا گستره صدای وسیع تری را ایجاد کنند. اکثر ساند بارهای جدید دارای ساب ووفر بی سیم هستند به طوری که شما می توانید آن را در هر جای اتاق حتی در خارج از دید خود قرار دهید.

نکاتی درباره ساند بارها

ساندبیس ها

اگر فضای شما محدود است بهتر است ساند بیسی را انتخاب کنید که در روی میز و زیر تلویزیون جای بگیرد. شما نباید مدل های نصب شونده روی دیوار را انتخاب کنید. در صورتی که می خواهید ست ساند بار را روی ساندبیس قرار دهید باید مطمئن شوید که آن بتواند وزن ست ساند بار شما را تحمل کند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که ساند بیس جدید شما کاملاً بر روی میز تلویزیون شما قرار بگیرد و عرض و عمق آن متناسب با میز و پایه های تلویزیون باشد.

ساند بیس ها همچنین دارای ردیف های اسپیکر هستند، اما اکثر آنها دارای ساب ووفر های داخلی به جای ساب ووفرهای خارجی می باشند.

 

تست ساند بار: به دنبال چه چیزی باشیم

آنها را امتحان کنید

احتمال دارد ساند بارهای دارای امتیاز مشابه در رتبه بندی ما دارای کیفیت صداهای متفاوت باشند، که این موضوع به فرکانس های گوناگون ساند بارها و به نوع تعامل آنها با انعکاس صدای برگشتی از لوازم مختلف داخل اتاق بستگی دارد. شما باید به صدای ساند بارها در داخل فروشگاه گوش کنید و با فروشنده توافق کنید در صورتی که مدل خریداری شده در خانه شما صدای مناسبی را ارائه نکرد آن را به فروشنده برگردانید.

تصمیم گیری درباره تعداد کانال های مورد نیاز

اگر شما فقط خواهان ارتقای صدای تلویزیون خود هستید، یک ساند بار با 2.1 کانال (دو کانال جلویی و یک ساب ووفر جداگانه) کافی است. اگر خواهان یک صدای فراگیر واقعی هستید باید یک ساند بار دارای ساب ووفر و اسپیکرهای عقب خریداری کنید - ترجیحا بی سیم باشد - تا یک صدای چند کاناله ارائه کند.

تصمیم گیری درباره مکان قرارگیری

اگر می خواهید ساند بار را در بر روی میز تلویزیون قرار دهید مطمئن شوید که فضای کافی در جلوی ست وجود داشته باشد و دقت کنید که ساند بار آنقدر بلند نباشد که جلوی چشمی ریموت کنترل روی تلویزیون را بپوشاند.

بیش از استطاعت خود هزینه نکنید

اگر از ساند بار فقط برای گوش کردن به تلویزیون خود استفاده می کنید می توانید مدل های قیمت پایین و بدون لوازم اضافه را انتخاب کنید که کیفیت صدای مناسبی دارند. کیفیت صدای این مدل ها یک درجه بالاتر از کیفیت صدای داخلی تلویزیون می باشد. اما اگر می خواهید از ساند بار برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید پیشنهاد ما انتخاب یک مدل با کیفیت صدای عالی است.

ضمانت ها را مقایسه کنید

اکثر تولید کنندگان یک ضمانت 12 ماهه را ارائه می کنند اما شما بهتر است قبل از خرید به ضمانت مدلی که خریداری می کنید توجه کنید.

متصل کردن

شما برای اتصال منابع مختلف صوت و تصویر به ورودی های گوناگون نیاز خواهید داشت، بنابراین مطمئن شوید که ورودی های روی ساند بار یا ساند بیس با ورودی های روی تلویزیون هماهنگ باشند. گزینه های اضافی شما را قادر می سازد تا محتواها را به صورت بی سیم پخش کنید.

HDMI: برخی از ساند بارها دارای یک یا چند ورودی HDMI هستند و ممکن است دارای یک خروجی HDMI برای تلویزیون نیز باشند که شما را قادر می سازد تا از ساند بار برای سوییچ کردن بین منابع تصویری مختلف استفاده کنید. اکنون بسیاری از اتصالات HDMI از قابلیت کانال برگشت صوتی (ARC) پشتیبانی می کنند که تلویزیون از طریق آن صوت را به بیس صدا یا ساند بار برگشت می دهد. این قابلیت تنها به یک اتصال از ساند بار به تلویزیون نیاز دارد، اگر منبع شما، به طور مثال ست آپ باکس کابلی، به طور مستقیم به تلویزیون متصل باشد. اگر شما قصد دارید تا یک پخش کننده بلوتوثی یا یک پخش کننده اولترا HD بلوری که دارای قابلیت کیفیت ویدئویی 3D یا 4K است را به ساند بار متصل کنید اطمینان حاصل کنید که ساند بار قابلیت انتقال این سیگنال ها را به تلویزیون شما داشته باشد.

بلوتوث: در حال حاضر اکثر ساند بارها از قابلیت بلوتوث پشتیبانی می کنند، این قابلیت شما را قادر می کند تا از دستگاه های موبایل (مانند تبلت، گوشی همراه یا کامپیوتر) به طور بی سیم موسیقی را به بلندگوی ساند بار ارسال کنید. برخی ساند بارها از قابلیت NFC (ارتباط راه نزدیک) پشتیبانی می کنند که یک روش سریع برای ایجاد یک اتصال بلوتوثی اولیه است. برخی ساند بارها دارای قابلیت بلوتوث دو طرفه هستند که شما را قادر می سازد تا از ساند بار به اسپیکرهای بلوتوثی یا هدفون ها فایل های موسیقی ارسال کنید.

وای فای: ساند بارهای دارای وای فای داخلی شما را قادر می سازند تا از طریق آن به طور مستقیم به سرویس های آنلاین موسیقی مانند Pandora یا Spotify دسترسی داشته باشید. برخی مدل های ساند بار ممکن است دارای یک پورت اترنت برای اتصال کابلی به شبکه خانگی شما باشند.

ورودی های صوتی دیجیتال: اکثر ساند بارها دارای حداقل یک ورودی دیجیتال (نوری یا دوگانه) هستند، همچنین دارای یک RCA آنالوگ استریو (سفید/ قرمز) یا ورودی های مینی پورت برای اتصال به باکس های کابلی، تلویزیون ها، پخش کننده های دیسک، موزیک پلیرهای همراه و دیگر لوازم هستند. در سال های اخیر ورودی های نوری صوتی دیجیتال رایج تر شده اند. اکثر تجهیزات جدیدتر، مانند باکس های کابلی یا پلیر بلوتوثی، سیگنال های صوتی دیجیتال را از طریق کابل HDMI ارسال می کنند.

قابلیت پخش آنلاین: برخی از ساند بارها امکان دسترسی به سرویس های پخش آنلاین فیلم ها یا سریال ها مانند Amazon.com, Hulu.com و Netflix و نیز ایستگاه های رادیویی مانند Napster/Rhapsody, Pandora یا Slaker و نیز سایت های شبکه های اجتماعی مانند Facebook, Twitter و Youtube را فرآهم می کنند. اگر تلویزیون شما این قابلیت را نداشته باشد ساند بار این ویژگی اضافی را برای آن فرآهم می کند و نیازی نیست تا شما یک مدیا پلیر مانند Roku یا Apple TV داشته باشید.

منوی ساند بار: ویژگی های مهم

شما بعد از این که درباره نوع ساند بار مورد نیاز و بودجه خود تصمیم گرفتید می توانید ویژگی ها یا قابلیت های مورد نیاز و مورد انتظار خود را در نظر بگیرید.

برندهای ساند بار

اکثر شرکت های الکترونیکی اصلی سیستم های سینمای خانگی را تولید می کنند. برخی از این شرکت ها سیستم هایی را در تمام دست بندی های قیمتی ارائه می کنند در حالی که برخی شرکت ها بر روی یک دامنه قیمت خاص متمرکز هستند. شما می توانید از راهنمای الفبایی برای مقایسه سیستم های سینمای خانگی بر اساس برندها استفاده کنید.