انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

اهمیت موبایل محور بودن سایت تجاری

نویسنده: روح اله عبدالهی 1396/11/14 981
اهمیت موبایل محور بودن سایت تجاری

با توجه به افزایش استفاده از دستگاه های موبایل در دروه کنونی لازم است تا سایت های تجارت الکترونیک به اهمیت سازگار کردن سایت خود با سیستم عامل های موبایلی توجه کرده تا علاوه بر جذب مشتریان بیشتر، یک رابطه ماندگار و طولانی با مشتریان ایجاد کنند.

آیا تاکنون در هنگام استفاده از یک دستگاه تلفن همراه، تجربه کاربری مشتری خود را در نظر گرفته اید؟ در ادامه به دلیل این که چرا این موضوع باید در هنگام ساخت یک سایت تجارت الکترونیک در نظر گرفته شود اشاره می کنیم.

آنلاین بودن امروزه اغلب مترادف با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه است، به طوری که ما احتمالاً از یک تبلت یا گوشی هوشمند برای اجتماعی شدن، پرداخت صورتحساب ها، مقایسه محصولات و خرید استفاده می کنیم. تخمین زده می شود در طی 12 ماه قبل از آوریل 2017 حدود 22.37 میلیارد دلار در خرده فروشی آنلاین صرف شده است، واضح است که یک رویکرد موبایل محور به طور ویژه برای وب سایت های تجارت الکترونیک اهمیت زیادی دارد. این بدین معناست که وب سایت ها باید با زمینه های مختلف طراحی شوند تا اطمینان حاصل شود که کاربران صرفنظر از هر دستگاهی که دارند، یک تجربه یکپارچه داشته باشند.

مزایای رویکرد موبایل محور چیست؟

کاربران خواهان تجربه سریع، مختصر و یکپارچه موبایلی هستند، به ویژه وقتی که در حال خرید باشند. پژوهش ها نشان می دهد که 65 درصد استرالیایی ها سایت های تجارت الکترونیک را بر روی گوشی های هوشمند خود مرور کرده اند، و تقریباً دو سوم از افراد زیر 35 سال با استفاده از گوشی های هوشمند خود خرید انجام داده اند. تنها چند ثانیه برای تحت تاثیر قرار دادن بازدید کنندگان زمان وجود دارد و اغلب این چند ثانیه تعیین کننده فروش محصول یا پشیمانی مشتری است. اگر طراحی سایت برای موبایل ضعیف باشد بازدید کننده سریعاً از سایت خارج می شود.

یک سایت موبایلی که به خوبی طراحی شده باشد به احتمال زیاد به یک رابطه و تبادل منجر می شود. این سایت همچنین می تواند تبادلات را از ترافیک موبایل موجود افزایش دهد. حتی گوگل نیز از تلفن همراه حمایت می کند - فهرست جستجوی گوگل سایت های پاسخگو را اولویت بندی کرده و بر اساس تجربه تلفن همراه رتبه بندی می کند. در صورتی که سایت عملکرد موبایلی ضعیفی داشته باشد به احتمال زیاد جایگاه آن در لیست صفحات یافته شده در موتور جستجو ( SERPs) سقوط می کند.

ایجاد یک رویکرد موبایل محور

یک استراتژی موبایل محور طراحی تجارت الکترونیک برای تلفن های هوشمند، تبلت ها و دستگاه های تلفن همراه را نسبت به طراحی سنتی کامپیوترهای دسکتاپ در اولویت قرار می دهد. اما حتی قبل از اعمال یک استراتژی موبایل محور بازاریاب ها باید ابتدا کاربر را درک کنند و بدانند که چه چیزی برای او مهم است، و نیز آگاهی خود را در مورد روند طی شده توسط مشتریان خود بیشتر کنند.

به عنوان مثال، روند طی شده توسط یک کاربر معمولی می تواند این چنین باشد: مشتری ابتدا تبلیغ یک محصول را در تلویزیون یا در یک مجله می بیند، سپس در کامپیوتر خود درباره آن محصول یا برند تحقیق می کند و در نهایت در تلفن همراه خود خرید انجام می دهد. اینجاست که یک رویکرد موبایل محور جامع تر - که سازگاری با همه کانال ها را اولویت بندی می کند - می تواند به طور ویژه سودمند باشد.

یک استراتژی موبایل محور چگونه است؟

در تجارت الکترونیک یک استراتژی موبایل محور معمولاً موارد زیر در نظر گرفته می شود:

  • طراحی یک سایت ریسپانسیو، بهینه سازی شده برای موبایل، اما سازگار با همه کانال ها.
  • ناوبری بهینه شده با تجربه کاربری مشتری محور، عملکرد ساده و فراخوان به اقدام های جذاب (CTA).
  • اولویت بندی محتوا با یک تجربه موبایل محور.
  • پرداخت ساده برای کاهش نادیده گرفتن سبد خرید.

 

با توجه به این که استفاده از دستگاه تلفن همراه به طور فزاینده ای به یک روند عادی تبدیل شده است، بنابراین طراحی موبایل محور به زودی خود را از طراحی دسکتاپ محور جدا خواهد کرد. همچنین احتمال دارد که ادغام فن آوری های جدید مانند واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی، حتی تغییرات بیشتری در قابلیت ها و عملکرد دستگاه های موبایل به ارمغان بیاورد و نیز فرصت های بیشتری را برای خرده فروشان تجارت الکترونیکی فرآهم کند.