انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

مزایا و معایب سیلیکون قالبگیری خوراکی

نویسنده: آرش علیمحمدی 1396/12/22 9970
مزایا و معایب سیلیکون قالبگیری خوراکی

قالب های شیرینی پزی سیلیکونی این روزها به محبوبیت بالایی رسیده اند که آن را مدیون طراحی جذاب و با دوام خود هستند. استفاده از این قالب ها به شما مزایایی را پیشنهاد می دهد تا روش های سنتی پخت کیک را کنار بگذارید.

 دلایل بسیار متعددی وجود دارند تا شرح دهند که چرا مردم علاقه دارند که این قالب های شیرینی پزی را حتما در آشپزخانه های خود داشته باشند:

مزایا و معایب استفاده از قالب های سیلیکونی

دوام: با وجود اینکه وزن بسیار کمی دارند، سیلیکون یک ماده ی بسیار محکم و مقاوم است که این قابلیت را دارد تا زمان زیادی دوام بیاورد و سالم بماند. این ظروف را می توان بدون آنکه نگران آسیب دیدن آن ها باشید بارها و بارها برای پخت و پز استفاده کنید. این ظرفها خشدار یا کهنه نمی شوند و اگر تصادفا از دست شما بر کف آشپزخانه بیافتند، هیچگونه فرورفتگی در ان ها ایجاد نمیشود.

ویژگی نچسب بودن: ظروف سیلیکونی دارای قابلیت بسیار کارآمد نچسبی دارد. شما برای شست و شوی ان ها حتی نیازی به مواد پاک کننده ی آنچنانی نخواهید داشت که در هزینه و زمان شما نیز صرفه جویی می کند. موادی که در این ظروف پخته شده اند بدون کوچک ترین تلاشی از ظرف جدا شده و بیرون می آیند.

تقسیم حرارت در تمام نقاط ظرف به صورت مساوی: خوراک شما در این ظروف بسیار متعادل پخته شده و رنگ و بوی برشتگی زیبایی را به خود می گیرد. ظروف سیلیکونی، به عنوان مثال یه تابه ی سیلیکونی، برخلاف تابه های فلزی بمحض آنکه از حرارت اجاق دور شوند روند پخت و انتقال حرارت در آن ها متوقف می شود. این ظروف به سرعت سرد می شوند که این قابلیت استفاده از آن ها را بسیار مناسب و کاربردی می کند.

تمیز کردن آنها بسیار ساده است: ظروف سیلیکونی را می توان بسیار راحت تمیز کرد چرا که دارای سطحی هستند که مواد غذایی به هیچ وجه به آن نمی چسبد و کار نظافتی زیادی را به بار نمی آورد. شما می توانید با استفاده از تنها آب گرم و کمی مواد شوینده ی معمولی، این ظروف را تمیز کنید، البته می توانید آن ها را در ماشین ظرفشویی نیز قرار دهید. تابه های سیلیکونی بعد از پخت و پز بو و رایحه ی موادی که در ان ها بوده را به خود نمیگریند. سطح این تابه های ها دارای هیچ منفذی نیست که در خود باکتری و میکروب جمع آوری کند و سبب مشکل شود، همچنین خاصیت ضد حساسیت نیز دارد.

دارای مقاومت دمایی: سیلیکون دارای مقاومت بالا در برابر محدوده ی بسیار زیادی از تغییر دما است، پس از این ظروف می توان برای پخت و پز، سرو غذا یا نگهداری غذا در یخچالها یا تمام اینها به صورت همزمان بدون پدید آمدن کوچکترین مشکلی استفاده کرد.

از آن ها می توان در مایکروفر هم استفاده کرد: گرم کردن یا حرارت دادن به غذا یا پس مانده های وعده های پیشین با استفاده از این ظروف بیش از هر زمان دیگری آسان شده است. شما می توانید غذای خود را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید و آن را پس از گرم کردن در همان ظرف سیلیکونی که در آن قرار دارد به راحتی سرو کنید.

راحتی در نگهداری: نگهداری و جا دادن ظروف سیلیکونی کاری بسیار راحت است، دلیل آن هم انعطاف پذیری این ظروف هست. این انعطاف پذیری به شما اجازه می دهد تا این ظروف را در هر قسمتی از آشپزخانه که تمایل دارید جا داده و اگر در اینده نیاز به استفاده از ان ها را داشتید دقیقا به شکل اولیه ی خود بازخواهند گشت.

ظاهری زیبا: ظروف سیلیکونی در اشکال و رنگهای متنوعی عرضه می شوند. این ظروف معمولا دارای رنگ های بسیار جذاب و زیبایی هستند که این قابلیت را به شما می دهند تا در همان ظرفی پخت و پز را انجام داده اید، غذا را سرو کنید.

به صرفه بودن: ظروف آشپزی در مغازه های محلی با قیمت های بسیار مناسبی یافت می شوند. با استفاده از ظروف سیلیکونی شما هیچ نیازی به ورق های بازیافتی نخواهید داشت که این به خودی خود یک کمک و انتخاب خوب برای محیط زیست به حساب می آید.


آیا معایبی نیز وجود دارد؟

ممکن است انعطاف این ظروف بیش از حد باشد: سستی این ظروف ممکن است برای برخی از کاربران آن ها مشکل ایجاد کند. این ظروف بسیار انعطاف پذیر هستند که همین موضوع سبب دشوار شدن انتقال و جابجایی غذا در این ظروف از داخل فر یا به داخل آن می شود. ممکن است شما برای محکم کردن و کاهش دادن این انعطاف پذیری نیاز به یک زیره ی محکم داشته باشید.

خطر ترشح: این ظروف ممکن است برای مایعات چندان مناسب نباشند، چرا که خطر ترشح یا ریخته شدن مایعات و روغن داغ از آن ها وجود دارد. این مشکل را می توان با استفاده از یک زیره ی محکم و یا یک ورقه رفع کرد.


آمار نشان می دهد که ظروف سیلیکونی تا حدودی گرد و غبار به خود جذب می کنند، از این رو ممکن است نیاز باشد تا آن ها را بطور مرتب تمیز کنید.


آیا استفاده ی طولانی مدت از ظروف سیلیکونی و تماس دائم آن ها با غذا خطرناک نیست؟

محصولات سیلیکونی همانطور که در متن بالا و مقاله های متعدد دیگری مورد بحث قرار گرفته است دارای مزایای متعددی بوده اما همیشه این نکرانی وجود داشته است که آیا استفاده و تماس آن ها با غذاها هیچ خطری را به وجود نمی آورد؟

ظروف سیلیکونی دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو هستند، از این رو استفاده از ظروف سیلیکونی برای پخت و پز های روزانه بی خطر اعلام شده است. تمام ظروف سیلیکونی که به تولید می رسند باید آزمایش های مربوط به FDA یا همان سازمان غذا و دارو را پشت سر بگذارند تا از این موضوع اطمینان کامل حاصل شود که استفاده از ان ها برای پخت و پز و تماس های طولانی مدت با غذا هیچ مشکلی را به دنبال نخواهد داشت. ظروف سیلیکونی دارای خاصیت غیرواکنشی هستند و به هیچ وجه در محتویات داخل خود حل نشده و هیچ آسیبی به مواد خوراکی شما نمی رسانند. اگر حرارت وارده بر این ظروف از حد تعیین شده و استاندارد تجاوز کند، این ظروف ذوب می شوند، اما در این شرایط هم هیچگونه ماده سمی به وجود نمی آورد.

مواد سیلیکون واکنش پذیری شیمیایی بسیار پایینی دارد و اجازه ی رشد باکتری ها را نمی دهد. ظروف سیلیکونی که با رعایت استانداردهای غذایی تولید شده اند به هیچ عنوان اجازه ی ترک خوردگی را نداده و هیچ شواهدی دال بر این موضوع وجود ندارد که ممکن است به هر نحوی آسیبی به غذا برساند. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که ظروف سیلیکونی مورد استفاده برای پخت پزهایتان همگی دارای استاندارهای غذایی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشند. مطمئن شوید که راهنمای استفاده از ظروف را به خوبی مطالعه کرده اید و این ظرف ها را در دمایی که تعیین شده است قرار دهید. هر تکه از این ظروف دارای نشان هایی است که دماهای مناسب برای استفاده بر روی آن حک شده است.


با این وجود نگرانی دیگری نیز وجود دارد؟

وجود بوی نامطبوع توسط برخی از کاربران گزارش شده است که این هم نتیجه ی استفاده از ظروف سیلیکونی غیراستاندارد و بی کیفیت بوده است. به نظر می رسد که این بوی نامطبوع به دلیل استفاده از فیلترهایی است که در مرحله ی پایانی تولید بر روی این ظروف کشیده شده اند و ربطی به خود سیلیکون ندارد. قالب های پخت و پز سیلیکونی که با مواد با کیفیت ساخته شده باشند و دارای استاندارد های غذایی باشند هیچگونه بوی نامطبوعی از خود تولید نمی کنند.

شما برای امتحان ظروف خود می توانید آن ها را پر از آب کرده و بجوشانید، اگر بر سطح آن سفیدی ظاهر شد استفاده از آن را متوقف کرده و به دنبال ظرف سیلیکونی باکیفیتی بگردید.

ظرف های سیلیکونی را می توان در دمای ی برابر با 450 درجه فارنهایت (یا برابر با 232 درجه سلسیوس) قرار دهید. دوام و امنیت استفاده از سیلیکون در بکارگیری متعدد آن در دمای بسیار بالا هنوز مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است. پس برای اینکه دریابیم ظروف سیلیکونی بطور کامل برای پخت و پز به مدت طولانی مناسب هستند یا خیر، باید مطالعات و تحقیق های طولانی مدتی بر روی ان ها انجام گیرد.

در سال 2007 میلادی، یک مجله ی مشهور ایتالیایی ظروف سیلیکونی متعددی از سازندگان مختلف را مورد آزمایش قرار داد تا دوام و ماندگاری ان ها را برای استفاده های خانگی مورد بررسی قرار دهد. این مطالعه نشان داد که در نخستین استفاده، ظروف سیلیکونی مقدار نامطلوبی از ترشحاتی را از خود بروز می دهند. اما این ترشحات پس از شسته شدن در ماشین ظرفشویی کاهش پیدا کرد.

اگر قصد استفاده از ظرف های سیلیکونی در دماهای بسیار بالا را دارید پس مطمئن شوید که یک محصول با کیفیت و دارای تاییدیه ی سازمان غذا و دارو و درجه ی پخت و پز را انتخاب می کنید. پیش از نخستین استفاده نیز این ظروف را در ماشین ظرفشویی یک بار شست و شو دهید.