انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

پلی کربنات

نویسنده: آرش علیمحمدی 1396/12/24 1578
پلی کربنات

پلی کربنات چیست؟ پلی کربنات بخاطر ظرفیت عملکردی بالای خود یکی از پرمصرف ترین مواد پلاستیکی برای ساخت و تولید انواع و اقسام وسیله های پرکاربرد و تجهیزات ایمنی است.

شگفتی های پلی کربنات، موارد استفاده از پلی کربنات

پلی کربنات دارای درجه حرارتی ثابت، جنس شفاف و ساختاری که این قابلیت را فراهم کرده است تا در برابر تاثیرات خارجی مقاومت بالایی داشته باشد. پلی کربنات بخاطر ظرفیت عملکردی بالای خود یکی از پرمصرف ترین مواد پلاستیکی برای ساخت و تولید انواع و اقسام وسیله های پرکاربرد و تجهیزات ایمنی است. بنا به ظرفیت گرمایی بالایی که پلی کربنات از خود نشان داده است، اغلب جایگزین بسیار مناسبی برای اکرلیک و PMMA بوده است. پلی کربنات ها در دمای عملکردی خود منحصربفرد هستند، همچنین در موقعیت هایی که نیاز به اختلاف دما وجود دارد یا در چنین شرایطی قرار می گیرد، کمترین میزان تخریب و فروسایی را تجربه می کند. پلی کربنات ها دارای مقاومت تا بیشینه ی دمای 266 درجه ی فارنهایت و همچنین کمینه ی -40 درجه فارنهایت را دارند.


ویژگی های پلی کربنات

  •     مقاومت فوق العاده در برابر تاثیرات خارجی
  •     کمترین میزان ممکن در تخریب و فروپاشی به هنگام تغییر دماهای مکرر
  •     فیلتر کردن اشعه های UV
  •     کاهش درخشندگی و تیزی نور
  •     می تواند توسط یک لایه محافظ ضد خش نیز پوشانده شود


موارد استفاده از پلی کربنات

استفاده های پرکاربرد و محبوب پلی کربنات را می توان در بخش های مختف هواپیما، هارد دیسک های رایانه (فضای ذخیره اطلاعات)، لامپهای گنبدی شکل، محافظهای چشم، ورقه های چندجداره، اجزای مختلف برقی و از این قبیل مشاهده کرد. بنا به این قابلیت پلی کربنات که توانایی مقاومت در برابر درجه حرارت بسیار بالا در بازه های زمانی طولانی مدت دارد، اغلب از آن برای ساخت و تولید در بخش های صنعتی زیر استفاده می شود:

  •     ساخت اجزای فضاپیما و هواپیما
  •     گلخانه و کشاورزی
  •     نورهای صنعتی
  •     اجزای الکترونیک
  •     ساخت اجزای ماشین و دستگاه ها
  •     محافظ های ماشینی


سوالهای مکرری که درباره پلی کربنات پرسیده شده اند


آیا حقیقت دارد که پلی کربنات به هیچ عنوان شکسته نمی شود و به نوعی غیرقابل تخریب است؟

پیش از هرچیزی باید بدانید که هیچ محصولی، اعم از پلی کربنات، غیرقابل تخریب نیست. اگرچه که در میان مواد پلاستیکی شفاف حال حاضر، پلی کربنات (polycarbonate) دارای بالاترین میزان مقاومت در برابر عوامل و تاثیرات خارجی است. برای بهینه سازی جزئیات و ظرفیت پلی کربنات، اطمینان حاصل کنید که محصول را دقیقا طبق دستورات و راهنمایی های تولید کننده ی پلی کربنات، تولید و استفاده کنید.


آیا ماکرولون همان لکسان است؟

ماکرولون و لکسان هردو نامهای تجاری برای ورق های پلی کربنات هستند. ماکرولون نام تجاری است که کمپانی "بایر و شیفیلد پلاستیک" برای پلی کربنات انتخاب کردندو لکسان نیز نام تجاری دیگری است که توسط "جنرال الکتریک" برای محصولات پلی کربناتی مورد استفاده قرار گرفت.


چگونه می توان ورق های پلی کربنات را تمیز کرد؟

بهترین روش برای تمیز کردن ورق های پلی کربنات استفاده از آب و صابون (مقدار بسیار ملایم) به همراه یک پارچه نرم است که پس از آن با آب ولرم شسته شود.


از چه موادی می توان بجای شیشه برای ساخت درها استفاده کرد؟ چرا که شیشه مدام شکسته می شود!

بخاطر رفت و آمدهای بسیار زیادی که از میان درها در فضاهای کاری می شود، استفاده از پلی کربنات که دربرابر خراش و سائیدگی بالاترین میزان مقاومت را دارد، بهترین پیشنهاد برای شما خواهد بود.


چطور می توان ورق های پلی کربنات را برش داد؟

ورق های پلی کربنات را می توان با استفاده از وسایل رایج در نجاری برش داد. همیشه به هنگام انجام دادن کار برش دادن ورق های پلی کربنات حتما از تجهیزات ایمنی استفاده کنید، هچنین ورق ها را با گیره محکم کنید تا به هنگام برش خوردن، میران ارتعاش و جابجایی به کمترین حد ممکن برسد.


من متوجه شدم که استفاده از روغن برای روغن کاری کردن پلی کربنات ها توصیه نشده است. از چه راهی استفاده کنم تا به هنگام انجام دادن اعمال پرحرارت ماشینی دما را پایین نگهدارم؟

بسیاری از کسانی که کارشان با دستگاه های مختلف است از اسپری آب استفاده می کنند. اگرچه که برخی هم این کار را بنا به ظرفیت و مقاومت بسیار بالای پلی کربنات در برابر حرارت، غیرضروری می دانند.


به هنگام استفاده دستگاه ها برای بخش های حرارتی، چه ماده ای به عنوان خنک کننده توصیه می شود؟

بهترین چیزی که به عنوان خنک کننده می توان از آن استفاده کرد، آب خالص است. هنگامیکه تلرانس های با فاصله نزدیک نیاز است، شما باید روند کاری ماشینی را در چند مرحله ی جدا از هم انجام دهید و مداوم کار نکنید تا به بخش های متمرکز و مدنظر فشار و ارتعاش کمتری وارد شود. شما باید پس از هر مرحله ای که با دستگاه انجام می دهید، فشار وارده را به نحوی نرم و آزاد کنید.


پلی کربنات به نظر انعطاف پذیر می آید، آیا می توان از این انعطاف پذیری در طراحی های مختلف بهره برد؟

انعطافپذیری پلی کربنات ها یک ویژگی لاینفک بوده که در بسیاری از طراحی های صنعتی و ساختمانی از آن به خوبی استفاده شده است. پلی کربنات را می توان 180 برابر ضخامتش خم کرد. مطمئن شوید که پس از خم کردن این ماده، آن را با مصالح نگهدارنده ی قوی مهار کنید.


من بارها سعی کرده ام تا با حرارت دادن به پلی کربنات، در شکل آن تغییراتی ایجاد کنم که هربار متوجه حباب های ریزی شدم که بر روی سطح این ماده پدیدار شدند. آیا کاری می توان کرد؟

حبابهایی که شما شاهد آن هستید برآیند و نتیجه تبخیر آب داخل پلی کربنات است که به نقطه ی جوش رسیده و بخار شده اند و این حباب ها را بر روی سطح این ماده تشکیل داده اند. پلی کربنات پیش از انجام دادن عملیات فرم دادن با حرارت، باید به خوبی خشک شود. بطور کلی، چهار ساعت خشک کردن در دمای 250 درجه فارنهایت برای خشک شدن پلی کربنات کافی است تا پس از حرارت دادن هیچ بخاری تولید نشود و هیچ حبابی بر روی سطح ورقه های پدیدار نشود.