انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

مقایسه دیوار گچی پیش ساخته با فلزی

نویسنده: روح اله عبدالهی 1397/02/13 2456
مقایسه دیوار گچی پیش ساخته با فلزی

ساختارها یا پنل های ماژولار از مواد مختلف ساخته می شوند. دو ماده مهم در ساخت این پنل ها فولاد و گچ هستند که هر کدام دارای مزایای خاص خود می باشند که بسته به نوع محیط و عوامل دیگر می توان از آنها استفاده کرد. ما در این مطلب به ویژگی های این دو نوع پنل می پردازیم.

مواد مختلفی وجود دارند که می توان بر حسب نیازهای مشتری پنل های سیستم های ماژولار را از این مواد ساخت. این پنل ها دارای رنگ ها، درجه انتقال صدا و سطح عایق بندی مختلف بوده و عملاً برای هر محیط متناسب می باشند. سازه های ماژولار از دو ماده اصلی ساخته می شوند که به طور معمول یا از دیوار گچی یا فولادی هستند. هر دو پنل مزایای ساختاری متعددی را به شما ارائه می دهند، با این حال، هر کدام در محیط های خاص موثرتر هستند. در این مطلب، ما در مورد مزایای هر دو سیستم صحبت خواهیم کرد و شما می توانید بررسی کنید که کدام یک برای شما مناسب تر است.

پنل های گچی

پنل گچی دو لایه ما اغلب استاندارد است. معمولاً پنل مورد استفاده برای یک دفتر داخلی 3 اینچ ضخامت داشته که از دو لایه گچی با پوشش وینیل در هر طرف و یک هسته پلی استایرن در وسط تشکیل شده است. اما چرا این پنل بسیار رایج است؟ اجازه بدهید این موضوع را با توجه به سه عامل مهم در یک پنل دیواری بررسی کنیم، یعنی: عایق بندی، انتقال صدا و البته، قیمت.

یک پنل گچی دارای یک هسته پلی استایرن استاندارد مقاومت گرمایی (R-Value) 11 را ارائه می کند. برای اکثر کاربری ها، مقدار مقاومت گرمایی 11 عایق مناسبی برای یک انبار یا سیستم اداری داخلی فراهم می کند. با این حال، مقاومت گرمایی پنل به سادگی می تواند صرفاً از طریق افزایش ضخامت کلی پنل به بیش از استاندارد 3 اینچ افزایش یابد. علاوه بر این، پنل ساخته شده می تواند مواد داخل پنل را تنظیم کند تا خواص عایق بندی آنها را افزایش دهد.

پنل دو لایه گچی استاندارد ما از نظر میزان انتقال صدا ( یا STC) دارای درجه 30 است. با این حال، از بین تمام خواص پنل، شاید STC ساده تر از موارد دیگر قابل افزایش دادن است. این پنل دارای یک لایه ویژه کاهش صدا برای مواردی است که درجه انتقال صدای پنل باید بالاتر از حد معمول باشد. به عنوان مثال، اگر دفتر داخلی جدید باید در یک ساختمان صنعتی پر سر و صدا ساخته شود، می توانیم یک سیستم دیوار گچی تولید کنیم که دارای درجه STC بین 40 تا 42 باشد! توصیه می شود برای محیط یک انبار معمولی که دارای سطح صدای حدود 70 دسیبل است و محیط های تولیدی دارای میزان صدای در محدوده 80 تا 100 دسیبل، عایق های صدای اضافی مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این صورت، لازم است تا استانداردها و کدهای خاص اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای ( OSHA ) رعایت شود.

با این حال، بزرگ ترین مزیت استفاده از پنل های گچی ماژولار مقرون به صرفه بودن آنها است. دلیل آن این است که این پنل ها استاندارد بوده و برای انواع کاربرد های مختلف مناسب است و هزینه نصب پایینی دارند. علاوه بر این، پوشش وینیل که روی لایه گچ قرار داده می شود باعث افزایش دوام سطح بیرونی آن می شود و تمیز کردن و کار نگهداری آن را برای مشتری ساده می کند.

پنل های فولادی

پنل های فولادی نیز دارای مزایای خاص خود هستند. بهترین ویژگی در مورد پنل های فلزی این است که آنها می توانند از برخی مزایای پنل های گچی بهره مند باشند. به عنوان مثال، پنل های دو لایه فولادی از دو ورق فولادی گچ اندود گالوانیزه 26 درجه ای و یک هسته پلی استایرن 2.875 اینچی تشکیل شده اند. این پنل ها برای مشتری نهایی مقاومت گرمایی مشابه پنل گچی را فرآهم می کنند: یعنی حداقل مقاومت 11. با این حال، امتیاز STC این پنل های فولادی کمی پایین تر از پنل های گچی است، این امتیاز در حدود 26 می باشد. این امتیاز پایین تر قابل درک است زیرا لایه فولادی بسیار نازک تر از پنل گچی است و این باعث می شود تا لرزش ها بسیار راحت تر از آن عبور کنند.

با این وجود، روشی وجود دارد که می توان از مزایای هر دو پنل استفاده کرد. ما یک پنل فولاد-گچ / گچ- فولاد را پیشنهاد می دهیم. این پنل از همان لایه فولادی 26 درجه ای با یک لایه گچی ½ اینچ اضافی بین فولاد و هسته پلی استایرن تشکیل می شود. این پنل دارای امتیاز STC حدود 32 می باشد، به طوری که از میزان کاهش صدای بیشتری نسبت به استاندارد S / S ما برخوردار است.

با این حال، مزیت اصلی پنل های فولادی توانایی آنها در تحمل شرایط سخت است. برخی مواقع، قرار دادن پنل فولادی بر روی لایه گچی تناسب بهتری برای اداره یا دفتر ما فراهم می کند. این به این خاطر است که سیستم های پنل یک لایه حفاظتی اضافی را برای دفتر ماژولار شما فرآهم کرده و نیز دوام مناسبی ایجاد می کنند. این نوع خاص از پنل دیواری می تواند در انبار یا ساختمانی به کار برود که در آن ترافیک رفت و آمد زیادی دیده می شود یا لیفتراک ها در آن حرکت می کنند. این پنل های خاص با داشتن توانایی جذب آسیب بیشتر در مقایسه با دفتر ماژولار معمولی می توانند در آینده هزینه های بالقوه تعمیر و نگهداری را کاهش دهند.

به طور کلی، انتخاب بین استفاده از پنل های فولادی یا پنل های گچی به شدت به نوع کاربرد دفتر یا ساختمان بستگی دارد. در اکثر محیط های داخلی، یک پنل گچی استاندارد برای شما کاربرد بیشتری دارد. این مواد ساخت یک ساختار ماژولار داخلی قابل اعتماد و فضای مورد نیاز بیشتر با قیمت پایین تر را امکان پذیر می کند. اما اگر دفتر در یک محیط شلوغ یا خشن باشد، یا اگر به عنوان یک ساختمان بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد، پنل فولاد-گچ / گچ- فولاد با داشتن یک لایه اضافی برای افزایش دوام، می تواند تمام مزایای پنل استاندارد را فراهم کند.