انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

چگونه یک پروژکتور مناسب انتخاب کنید؟

نویسنده: مصطفی لطیفی پور 1399/11/22 894
چگونه یک پروژکتور مناسب انتخاب کنید؟

آیا به خرید یک پروژکتور فکر می کنید؟ بسیار خوب! این مقاله به شما کمک می کند تا بر اساس نیاز هایتان، بهترین ابزار یا وسیله را انتخاب کنید.

چگونه یک پروژکتور مناسب را انتخاب کنیم؟

 اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که در کجا می خواهید از پروژکتور خود استفاده کنید؟ گزینه های شما می تواند شامل فضا های کوچکی مانند رستوران، سالن های موسیقی و یا فضا های عمومی بزرگ تر مثل باشگاه ها و جشنواره ها و یا  فضای باز برای نمایش های بزرگ تر باشد.

 

برای انتخاب یک پروژکتور مناسب باید از محدودیت های مربوط به مکان استفاده آگاه باشید. نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید، میزان بودجه شما است. با وجود اینکه از نظر فنی امکان نورپردازی با استفاده از اکثر پروژکتور های تصویرپردازی وجود دارد، اما راهنمایی های ما در این مقاله  به شما این امکان را می دهد که با درک بهتری از ویژگی های پرژکتور مد نظر تان یک انتخاب آگاهانه انجام دهید.

 

همچنین این مقاله در نظر دارد اصول پایه ای یک پروژکتور را توضیح دهد. بااین حال بدانید که ما همیشه می توانیم به شما کمک کنیم و به هر سوالی که در رابطه با پروژه تان دارید پاسخ دهیم. ما از این که بهترین پروژکتور را بر اساس نیاز های تان پیشنهاد می کنیم خوشحالیم.

 

عوامل مهمی که باید در نظر گرفته شود

میزان نور محیط

میزان نور ناحیه ای که نورپردازی سه بعدی شما قرار است در آن انجام شود یک عامل اساسی است، چرا که شرایط نوری محیط نقش مهمی در کیفیت تصویر ایفا می کند.

 

باید از وارد شدن نور مستقیم طبیعی و یا مصنوعی بر روی سطح تصویر اجتناب شود زیرا حتی در سطح کنتراست قوی باعث کمرنگ شدن تصویر می شود.

بنابراین شما باید یک محیط نسبتا تاریک را انتخاب کنید بدون اینکه نور مستقیما به محل قرار گیری پروژکتور تان وارد شود.

 

اندازه تصویر ضریب پرتاب

اندازه تصویر و فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش با یک فرمول بسیار ساده ریاضی مرتبط می شوند

 

 

پرتاب ضریب=نمایش صفحه تا فاصله تصویر عرض

 

 

این نسبت فاصله برای هر نوع پروژکتور نورپردازی عددی مشخص است است. این عدد معمولا بین 0.3  و 12 قرار  می گیرد. هرچه این عدد بزرگ تر باشد فاصله لنز تا صفحه بیشتر است. با کمک این فرمول و دانستن دو پارامتر به راحتی می توانید پارامتر سوم را پیدا کنید. بیایید نگاهی به چند مثال زیر بیاندازیم.

 

مثال 1: بسته به یک پیکربندی خاص، چه نورپرداز تصویری را باید انتخاب کنم؟

مثلا من می خواهم عرض تصویر سه متر باشد و حداکثر فاصله لنز پروژکتور من تا صفحه 4 متر است. بنابراین، من باید بهترین نسبت برای انتخاب پروژکتور مناسب را بدانم. با توجه به فرمول فاصله لنز تا صفحه ، ضریب پرتاب برابر با 1.3 می شود. این به این معنی است که پروژکتور من باید یک ضریب پرتاب یا Throw ration در حدود 1.3 داشته باشد.

 

مثال 2: چگونه می توانم اندازه تصویر را با توجه به عدد ضریب پرتاب پروژکتور و فاصله بین لنز تا صفحه را بدانم؟

فاصله لنز تا صفحه من 4 متر است و عدد پروژکتور من 0.8 است. می خواهم بدانم اندازه تصویر که نمایش داده می شود چقدر است. بر اساس فرمول فوق؛ عرص تصویر 5 است. این بدین معنی است که تصویر می تواند تا 5 متر عرض داشته باشد.
 

فرمولی که گفته شد کلید یک پروژه تصویر پردازی موفق است.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، شرکت اپتوما (Optoma) که سازنده پروژکتور نیز هست، یک ابزار محاسبه ای بسیار دقیقی برای تمامی پروژکتور ها طراحی کرده است. این طراحی به شما کمک می کند که در نمایش تصویر رو به جلو حرکت کنید و در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

نمونه فرمول محاسبه پروژکتور

An example of a calculation for the Optoma EH504 projector.

 

جنس سطح نمایش

 بررسی جنس سطحی که تصویر شما بر روی آن شکل می گیرد عاملی مهمی است که باید در نظر بگیرید.

شما باید سطحی به رنگ روشن انتخاب کنید و از سطوح مات برای کاهش بازتاب نور استفاده کنید. اگر از سطح درخشان تری استفاده کنید کیفیت تصویر کاهش می یابد و ممکن است نور پروژکتور از سطح مورد نظر بازتاب نماید. برای کسب اطمینان از نتیجه ی مطلوب باید از این موارد اجتناب کنید.

نکته: اگر از یک ویدئو پروژکتور با فاصله کانونی کوتاه ( با ضریب پرتاب زیر 0.5) استفاده می کنید، توصیه می شود از سطوحی که قابلیت انعطاف دارند مانند پارچه خودداری کنید. این بدین خاطر است که حرکت جزئی سطح می تواند تصویر شما را مخدوش کند

 

ویژگی های یک پروژکتور تصویرپردازی

درخشش

درخشندگی را می توان میزان نوری تعریف کرد که پروژکتور ساطع می کند. این میزان نشر با واحد لومن اندازه گیری می شود. بالا بودن این عدد به معنای قدرتمند تر بودن پروژکتور است. همان طور که قبلا ذکر شد، پارامتر قدرت به خودی خود کافی نیست. هم چنین لازم است تمام محدودیت های یک پروژه خاص را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است محدودیت هایی مانند میزان نور مکان، اندازه تصویر مورد انتظار و جنس سطحی که تصویر بر روی آن قرار می گیرد، قدرت واقعی پروژکتور را کاهش دهند.

 

نکته: نورپردازی تصویری باید در مکان های تاریک یا در شب انجام شود. انجام نورپردازی در هنگام روز غیر ممکن است حتی اگر  با 20000 لومن صورت گیرد.

 

درخشش لنز ویدیو پروژکتور

نبست کنتراست

سطح کنتراست به تفاوت درخشندگی بین مناطق سیاه رنگ و سفید رنگ (بی رنگ) مربوط می شود. هیچ پروژکتوری قادر به تولید یک رنگ مشکی کامل نیست. این رنگ معمولا با خاکستری بسیار تیره جایگزین می شود. کنتراست با یک نسبت توصیف می شود مانند 500:1 . هرچه اختلاف بین این دو عدد بیشتر باشد،کنتراست بهتری شکل می گیرد. بنابراین، نسبت 1000:1 کنتراست بهتری در مقابل 500:1 دارد.

توجه داشته باشید که نسبت کنتراست خوب به تنهایی کافی نیست؛ زیرا سطح نور مکان می تواند بر آن تاثیر بگذارد. اگر اتاقی بسیار روشن باشد، تصویر مورد انتظار کم رنگ می شود حتی با نسبت کنتراست 20000:1

 

وضوح

تعداد پیکسل ها از یک سمت به سمت دیگر و از بالا به پایین، وضوح تصویر مورد انتظار  پروژکتور تان را تعیین می کنند. تعداد زیاد پیکسل ها به این معنی است که وضوح تصویر بیشتر خواهد بود. تعداد کم پیکسل بدین معنا است که تشخیص تصویر برای چشم غیر مسلح سخت تر خواهد بود.

وضوح تصویر یک پروژکتور باید با وضوح تصویر تا حد امکان نزدیک باشد. اگر می خواهید محتوای کاملا HD (1080P) را نمایش دهید ، این بدان معناست که پروژکتور شما به وضوح HD کامل نیز نیاز دارد. اگر از پروژکتور قدرتمندتر استفاده کنید (به عنوان مثال 4K) ، نتیجه نا امیدکننده ای را به همراه خواهد داشت.

برای داشتن تصویری واضح، توصیه می کنیم از تصاویر و ویدئو پروژکتوری استفاده کنید که وضوح حداقل 720p (HD) را داشته باشند.

همچنین باید توجه داشته باشید که بدون در نظر گرفتن پارامتر وضوح، سطوح غیر صاف و زبر نیز می توانند پیکسل ها را یزرگ تر نشان دهند و نتیجه را قابل رویت تر کنند. همیشه باید سعی کنید بهترین موقعیت را برای پروژکتور خود پیدا کنید تا از کاهش کیفیت تصویر جلوگیری شود.

 

رزولیشن وضوح ویدیو پروژکتورها

 

مقایسه تصویری بین بزرگنمایی های تصویری مختلف

طول عمر دستگاه

از نظر قدمت، منابع نوری ویدئو پروژکتور ها اساسا لامپ هستند. این قسمت بسیار حساس بوده و درخشندگی آن در طول زمان کاهش می یابد. هنگامی که برای مدت زمان مشخصی از این لامپ ها استفاده شود، قدرت پروژکتور ویدئویی کاهش می یابد. در این حالت ممکن است منبع نور نیاز به تعویض داشته باشد که هزینه آن حدود 30 درصد قیمت یک پروژکتور جدید است. اکثر تولید کنندگان،این محصولات را برای 1000 تا 4000 ساعت استفاده تضمین کنند که معادل یک سال مصرف به صورت هشت ساعت در روز می باشد.

در حال حاضر، پروژکتور های لیزری و LED کیفیت تصویر بهتری را ارائه می دهند و با پروژکتور های نوع لامپی رقابت می کنند.

 

 پروژکتور های LED

پروژکتور های LED طول عمر استثنایی را برای میزان درخشندگی کم (زیر 3000 لومن) ارائه می دهند. از این جهت می توانند برای 10.000 تا 20.000 ساعت به طور متوسط استفاده شوند، که این میزان تقریبا 5 برابر بیشتر از پروژکتور ها با منبع نوری لامپ است. اگر روزانه آن ها به مدت 2 ساعت مورد استفاده قرار گیرند، می توان از آن ها به مدت 14 تا 27 سال استفاده کرد!

همچنین این مدل نسبت به مدل های لامپی سبک تر و کوچکتر هستند

 

پروژکتور های لیزری

این مدل ها همانند پروژکتور های LED عمر بسیار طولانی دارند، بدین معنی که میتوانند تا 20.000 ساعت عمر کنند. پروژکتور های لیزری نیز مانند پروژکتور های لامپی، درخشندگی بالاتری ( بیش از 6000 لومن) دارند، اما با گذشت زمان نیاز به تعویض لامپ ندارند.

توجه داشته باشید که تکنولوژی های مختلفی نیز وجود دارند. رایج ترین آن ها شامل DLP ، 3-DLP ، LCD و 3-LCD است.

 

Laser projectors لیزری پروژکتور

 

 توصیه هایی برای استفاده از پروژکتور ها

کابل ها و اتصالات

نرم افزار نورپردازی تصویری (HeavyM) با تمام ویدئو پروژکتور ها مانند VGA ، DVI ، Display Port و HDMI سازگار است.

به طور کلی کیفیت تصویر به کیفیت کابل مورد استفاده نیز بستگی دارد. HDMIو  DVI اتصالات دیجیتال نامیده می شوند و تصویری با وضوح بهتر فراهم می کنند. از طرف دیگر ، کابل VGA ارزان تر است، اما کیفیت تصویر پایین تر خواهد بود.

یک نکته مهم این است که بدانید طول کابل چقدر باید باشد: استفاده از کابل های بسیار بلند( بلند تر از 10 الی 20 متر) ممکن است منجر به تصویری با کیفیت پایین شود چرا که در این حالت سیگنال ضعیف تر خواهد بود. برای جلوگیری از این مسئله، می توانید از تکرار کننده برای تقویت سیگنال استفاده کنید.

 

 

کابل ها و ارتباطات کانکشن ویدیو پروژکتورها

 

در هر صورت، توصیه می کنیم از کابل های محافظ استفاده کنید.

در صورت امکان،همچنین پیشنهاد می کنیم که پروژکتور خود را در محلی که تصویر نمایش داده خواهد شد، قرار دهید این بده این معنی است که رایانه و پروژکتور شما در موقعیت نهایی ثابت شده باشند.

 

حمل و نقل و اقدامات احتیاطی

 قبل از این که پروژکتور را از پریز برق جدا کنید همیشه باید منتظر مانده تا دمای پروژکتور شما کاهش یابد، سپس آن را جا به جا کنید. دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که قطع ناگهانی برق می تواند به لامپ پروژکتور شما آسیب برساند.

 

اگر از یک پروژکتور  LED یا لیزری استفاده می کنید، لازم نیست برای خنک شدن دستگاه منتظر بمانید، اما هم چنان ما توصیه می کنیم که از پروژکتور خود به خوبی مراقبت کنید.

 

نمایش چند تصویری

از این نکته نیز اطمینان حاصل کنید که رایانه شما با وضوح بالا سازگار است (این به حدکثر رزولوشن کارت گرافیک آن بستگی دارد) و شما می توانید آن را با استفاده از یک خروجی تصویری به چندین پروژکتور ویدئویی متصل کنید مانند :  GB200, Matrox و Triplehead.

 

فرکانس تکرار تصویر

فرکانس تکرار تصویر با مقیاس هرتز اندازه گیری شده و محدوده آن معمولا بین 50 تا 60 هرتز است. این فرکانس بر عملکرد نورپرداز تصویری تاثیر نمی گذارد و هنگام انتخاب پروژکتور، نیازی به در نظر گرفتن آن نیست.

 

اما برای فیلم برداری از تصویر نمایش داده شده اهمیت پیدا می کند. در غیر این صورت ، ممکن است خطوطی عمودی ظاهر شوند چرا که ممکن است بین تصویری که در حال نمایش است و تصویری که توسط دوربین ضبط می شود تفاوت وجود داشته باشد. برای جلوگیری از این امر ، می توانید فرکانس تکرار تصویر را در تنظیمات نمایشگر سیستم عامل رایانه خود تغییر دهید یا تنظیمات ضبط دوربین خود را تغییر دهید.

 

برچسب ها: پروجکشن