انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

بلبرینگ چیست؟

آگهی رایگان
بروزرسانی : دوشنبه 2 دي 1398
بلبرینگ چیست؟
بلبرینگ از دو کلمه ball و bearing تشکیل شده است که در لغت فارسی به معنای یاتاقان توپی می باشد . تا به حال به این نکته توجه کرده اید که چرا اجسام بزرگ و وسایل مکانیکی و چرخ های اتومبیل ها و ماشین های سنگین به راحتی به حرکت در می آیند و به نرمی حرکت می کنند .؟ بله اکثر این اجسام سنگین به واسطه ی وسیله ی بسیار کارامدی به نام بلبرینگ به چرخش در می آیند . بلبرینگ در محیط پیرامون ما بسیار دیده می شود . اگر برای به حرکت در آوردن اجسام از بلبرینگ استفاده نشود لوازم مورد استفاده برای چرخش در سریعترین زمان ممکن نیاز به تعویض داشته و بلبرینگ یکی از اختراعات بسیار مفید انسان می باشد .با به کار گیری بلبرینگ به این نتیجه میرسیم که به گردش در آوردن بسیار راحت تر از ساییدن آنها به یکدیگر می باشد .

اجزای بلبرینگ
قفسه - ساچمه - رینگ خارجی - کاسه نمد فلزی - رینگ داخلی طرز کار بلبرینگ در بلبرینگ‌ها بار از لایهٔ خارجی به گوی‌ها منتقل می‌شود و از گوی‌ها فشار به لایهٔ داخلی منتقل می‌گردد. کروی‌بودن گوی‌ها باعث شده نقطهٔ تماس آنها با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک باشد در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند، از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس آنها با هم اگر فشار بیش از حدی به ساچمه‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن گردد، در این موارد می‌توان از رولبرینگ‌ها استفاده کرد. تصور کنید در خودرو شما چرخ‌های استوانه ای مانند چرخ‌های تانک داشتیم در این موارد به دلیل تماس زیادی که سطح با این چرخ داشت اصطکاک بالا می‌رفت و در نتیجه سرعت حرکت پایین می‌آمد در رولبرینگ نیز همین اتفاق افتاده می‌افتد. در نتیجه سرعت بلبرینگ بیشتر از رولبرینگ می‌باشد. اگر بر بلبرینگ‌ها فشار زیادی وارد شود ساچمه‌های داخل آن خرد می‌شود بنابرین از بلبرینگ‌های ساچمه ای که ساچمه‌های ریز دارند در فشارهای کم استفاده می‌شود و برای فشارهای زیاد از بلبرینگ‌هایی که دارای ساچمه‌های گرد تخته ای هستند استفاده می‌شود که به آنها بلبرینگ‌های غلتکی می‌گویند به نوعی از آن دارای غلتک نازکی هستند یاتاقان سوزنی می‌گویند. انواع بلبرینگ بلبرینگ، یاتاقان ساچمه ای پرکاربردترین نوع بلیرینگ در صنعت می باشند. این نوع بلبرینگ ها هر دو نوع فشار را به خوبی تحمل می نمایند و بیشتر در وسایلی استفاده می گردند که بار وارده بر بلبرینگ زیاد نباشد. در این نوع بلبرینگ، فشار بر روی سطح خارجی بلبرینگ وارد می شوند و این فشار از طریق ساچمه ها به بخش داخلی منتقل می شود. به دلیل آنکه ساچمه ها کروی اند، تنها قسمت کوچکی از سطح آنها با سطوح در تماس است. بنابراین اصطکاک به شدت کاهش می یابد. این نوع بلبرینگ ها قادر به تحمل کردن فشار زیاد از نوع Thrust نمی باشند؛ به نوعی از این بلبرینگ ها که دارای استوانه هایی با قطر بسیار کوچک هستند، یاتاقان سوزنی می گویند.
1. بلبرینگ کف گرد Ball Thrust Bearing این نوع از بلبرینگ ها در جاهایی استفاده می شود که سرعت پایین و همچنین فشار از نوع Radial کم باشد. 2. بلبرینگ کف گرد شبکه ای Roller Thrust Bearing این نوع از بلبرینگ ها قادر به تحمل فشار زیادی از نوع Thrust می باشند.


انواع بلبرینگ :
بلبرینگ ها بصورت کلی به دو دسته بلبرینگ و رولبرینگ تقسیم می شوند که هر کدام از این نوع به چند دسته تقسیم می شوند . جهت مشاهده انواع رولبرینگ و بلبرینگ به صفحه بلبرینگ مراجعه نمایید .


اصول استفاده از بلبرینگ :
روش استفاده و به کاربری بلبرینگ بسیار ساده می باشد و ازبهترین راه های چرخش و کاستن اصطکاک می باشد . مثال : برای به گردش در آوردن چرخ های اتوموبیل در صورت نبود بلبرینگ باید فلز دور چرخ با قدرت چرخیده شود و باعث حرکت خودرو شود . به این فکر کنید که اگر بلبرینگ در این میان نبود چه اتفاقی ممکن بود روی دهد !! در صورت نبود بلبرینگ قطعات بسیار سریعتر فرسوده می شدند و حداکثر سرعت خودرو ها و چرخش لوازم بسیار کم بود . با استفاده از بلبرینگ به گردش در اوردن اجسام سنگین بسیار ساده تر از سایش بدون واسطه هست .





شماره تماس:09127192989
www.adavat-sp.com
آگهی دهنده
adavatsp
ارسال پیام به آگهی دهنده
کدآگهی : 1006921
بازدید : 487
دسته بندی : خدمات صنعتي
آگهی دهنده
adavatsp
ارسال پیام به آگهی دهنده
دستگاه ذخیر شماره موبایل مشتری
دستگاه ذخیر شماره موبایل مشتری
بازاریابی و تبلیغات پیامکی
بازاریابی و تبلیغات پیامکی

بهترین پنل اس ام اس با بیشترین امکانات و کمترین تعرفه پیامک

niazpardaz-sms.com