انتخاب موقعیت
انتخاب گروهبندی

سقف های شیب دار

نویسنده: هنگامه خدابنده 1396/04/23 2931
سقف های شیب دار

سقف یکی از اجزا مهم تشکیل دهنده ساختمان یک خانه به شمار می رود . سقف در برابر فاکتورهای قدرتمند زیست محیطی همانند باران ، گرما و سرما مقاومت می کند. سقف ها در واقع تمثیل کننده پناهگاه بودن خانه هستند. بسته به اشکال کلی شان سقف ها را می توان در دو دسته بندی برجسته جای داد که یکی سقف مسطح است و دیگری سقف شیب دار. سقف های مسطح در ساختمان های تجاری رایج بوده و ساختشان در قیاس با سقف های شیب دار آسان می باشد. سقف های شیب دار یکی از ویژگی های رایج املاک مسکونی می باشند.

افزون بر این این سقف ها اجازه نفود آب یا سایر انواع آلودگی ها همانند آب باران را به درون خانه هم نمی دهند. خانه هایی که سقف های شیب دار دارند ممکن است اشکال مختلفی داشته باشند. تصاویر مربوط به این نوع منازل از سراسر جهان نشان دهنده سبک های مختلف سقف های شیب دار است. انواع اشکال این نوع سقف ها را می توان استفاده کرد، که این امر بسته به نیازهای صاحب خانه و اولویت های زیبایی شناسی دارد.


زاویه سقف

مهمترین بخش در ساخت سقف، زاویه سقف می باشد. زاویه سقف را می توان به عنوان درجه کجی سقف در نظر گرفت . در اصل شیب سقف را زاویه سقف می گویند. حتی سقف های مسطح نیز زاویه دارند. به لحاظ فنی، زاویه سقف را به صورت 6/12, 6:12, یا 6 در 12 یا حتی 6 بر 12 توصیف می کنند. برای فهمیدن این مفهوم ریاضی، باید از مفهوم زاویه سقف سردربیاورید. اساسا در صورتی که سقف به اندازه 12 اینچ افقی به سمت داخل حرکت کند و  افزایش حاصله در ارتفاع سقف به اندازه 6 اینچ بوده باشد، آنگاه زاویه سقف  12/6 خواهد بود. زاویه سقف عادی برای یک خانه مابین 12/4  و 12/9 متغیر می باشد. هر عددی زیر 12/4 کم شیب است و هر نوع زاویه ای بالاتر از 12/9 یک زاویه تند می باشد. در صورتی که زاویه سقفی کمتر از 12/2 باشد، آنگاه می گوییم سقف مسطح است.

سقف های شیب دار

زاویه و نسبت طلایی

هر معماری به هنگام طراحی کردن سقف چند عامل را در نظر می گیرد که یکی از آنها عبارت است از مصالح اولیه ای که قرار بر استفاده آن می باشد. زاویه سقف اثر عمده ای را بر روی ظاهر نهایی خانه دارد. معماران مطابق با خواسته صاحبان خانه اقدام به طراحی می کنند،در عین حال شکل نهایی دلپذیر منزل را نیز در نظر دارند. به این منظور از تجربه خود بهره گرفته و به نسبت طلایی رجوع می کنند. به بیان ساده نسبت طلایی نسبتی است که با استفاده از آن تعادل و توازن در ساخت رعایت می شود. نسبت یاد شده همه جا کاربرد ارد و توسط برنامه ریزان در سراسر دوران تاریخ هم از آن بهره گیری شده است که از جمله می توان به هنگام ساخت اهرام ثلاثه، تاج محل، بنای پارتنون و همانند این ها اشاره داشت. بنابراین  هر گاه معماران در خصوص تصمیم گیری راجع به زاویه سقف دچار مشکل می شوند به این نسبت ارجاع می دهند. خانه های مسکونی مدرن با سقف های شیب دار نیز مبتنی بر مفهوم یکسانی هستند. معماران البته زوایای 45 درجه را برای سقف ترجیح نمی دهند. دلیل این امر آنست که زاویه یاد شده با نسبت طلایی تناسبی ندارد.

اهمیت زاویه

در خصوص اندازه زاویه سقف بایستی با در نظر داشتن اقلیم منطقه ای که شخص در آن زندگی می کند تصمیم گرفت. در نواحی که میزان بارش برف زیاد است، ممکن است انتخاب سقف مسطح زیاد جالب نباشد، زیرا برف سر نمی خورد، بلکه روی سقف می نشیند و وزن آن را سنگین می کند و اگر سقف فرو بریزد مشکل جدی ایجاد می شود. سقف هایی که شیب زیادی داشته باشند نیز ممکن است منتهی به این مشکل شود که برف  بر روی کناره های سقف جمع شده و روی افرادی که زیر سقف راه می روند بیفتد . در اینجاست که می توان از کمک های یک معمار باتجربه استفاده کرد و شیب ایده آلی را برای خانه در نظر گرفت که نه تنها از نظر بصری خوش منظره باشد بلکه کارایی قابل توجهی هم داشته باشد.
شیب سقف مسئله ای است که در خوب و بد به حساب آوردن خانه نقش دارد. اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع بسیار به نفع شما تمام خواهد شد زیرا می توانید هزینه ها را در کنترل خود گرفته و خانه را ایمن و زیبا بسازید . سقف خانه بر ظاهر خانه اثر دارد، اما افزون بر این بر میزان و نوع مصالحی که در ساخت منزل استفاده می شود نیز. بنابراین اگر سقف شیب دار باشد مصالح بیشتری می برد. باید این نکته را هم در ذهن داشت که زاویه کمتر شیب را مسطح تر می سازد که  موجب جمع شدن بیشتر آب بر روی سقف است. همین خود مشکل دیگری بوجود می آورد که عبارت است از نشت سقف. به این ترتیب هرچه آب بیشتری جمع می شود، نیازمند مصالح مستحکم تری هستید تا سقف را خشک نگه دارد. مطمئنا مشکل مزبور هم در هنگام انتخاب مصالح برای پوشش سقف نقش مهمی ایفا می کند. به این هدف می توان هم از کاشی و هم از توفال استفاده نمود اما مصالح فرق می کند.
سفال و لوح های سنگی نیز برای زوایای سقفی حداقل 35 درجه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که زاویه سقف کمتر از این حد باشد، خوب است سراغ کاشی های بتنی بروید، در نتیجه سقف تحت فشار آب تجمع شده قرار نمی گیرد. در صورتی که برای طرح سقف خانه خودتان سقفی با زاویه تیز را در نظر داشته باشید ، خوب است از توفال هایی از جنس آسفالت استفاده شود. غشای لاستیکی در طرح های مسطح سقف خوب جواب می دهد. البته غشاهای لاستیکی کلا به دو دلیل انتخاب مناسبی برای سقف های شیب دار نیستند . یکی اینکه چنین ماده ای ممکن است طی نصب روی زوایای تیزتر مشکل ایجاد کند ودوم اینکه وقتی روی سقف شیب دار قرار می گیرد ظاهر جالبی ندارد.


انواع مختلف سقف های زاویه دار

لازم است به هنگام تصمیم گیری در مورد سقفی که می خواهند بر روی خانه نصب شود در مورد تمام این جوانب تفکر شود. هرچند گزینه های زیادی برای انتخاب از میانشان وجود دارد و هر یک هم نقاط مثبت و منفی خود را دارد . تصمیمی که می گیرید باید متکی به جذابیت زیبایی شناسی سقف البته با لحاظ کردن شرایط آب و هوایی باشد . پشت بام های شیروانی محبوب ترین نوع پشت بام شیب دار شناخته می شود  که در بازی مونوپولی هم مشاهده می کنید. در طرح سقف شیروانی دو پنل با اندازه های یکسان و مستطیلی شکل هستند که در قسمت لبه به هم متصل شده و سقف شیروانی را می سازند. این نوع سقف با مصالح متنوع زیادی ساخته می شود. در حال طراحی سقف های مزبور باید زاویه شیب را بالا ببرید تا با نسبت طلایی همخوانی بیشتری داشته باشد . آنگونه که در مورد سر ادوین لوتیناس یکی از بزرگترین معماران دوران نوشته اند وی از زوایای 45 درجه اجتناب می کرد و حتی عنوان "زاویه زشت" را برای اشاره به آن انتخاب کرده بود. این تصمیم نه تنها به نسبت طلایی ربط دارد بلکه باعث کوتاهتر شدن دیوارهای بیرونی، تاکید بیشتر بر روی سقف می شود. نتیجه نهایی یک ظاهر مطلوب و متوازن است.

سقف های شیب دار

سقف نمکدانی

سقف نمکدانی با اندکی اغراق در سقف معمولی همراه است. این نوع سقف تقریبا مشابه سقف شیروانی می باشد و تنها تفاوت آن در طول یکی از پنل های سقف نسبت به دیگری است. یکی از طرفی سقف نسبت به دیگری طولانی تر است، و همین باعث می شود تا خانه ظاهر متمایزتری پیدا کند. این سقف ها را در خانه های مستقل استفاده می کنند و کانپست آن متعلق به قرن بیست می باشد. این سبک از سقف درصدد دستیابی به زاویه تندتر برای نتایج بهتر می باشد.

سقف شیروانی

سقف شیروانی از دیگر گزینه های محبوب برای صاحب خانه هاست. سقف یاد شده دو پنل سقفی یکسان در هر یک از طرفین دارد؛ با این حال مشابه انواع دیگر سقف صاف نیست. سقف های شیروانی دو شیب دارند-یعنی شیب های متفاوتی را در یک سقف شاهد هستیم. زاویه شیب بالایی عریض است درحالیکه زاویه شیب پایینی تندتر می باشد . به این ترتیب سقف های شیروانی شکل متمایز خود را پیدا می کنند، سقف مزبور اصالت هلندی دارد و فضایی را که در سطوح بالایی خانه جا دارد افزایش می دهد و در عین حال تمامی ویژگی های یک سقف شیب دار را حفظ می کند.

سقف چهار شیبه

سقف چهار شیبه نوعی سقف دارای 4 گوشه شیب دار است. می توانید آنرا به صورت سقف شیروانی 4 گوشه ای در نظر بگیرید یعنی هر یک از طرفین دارای شیب می باشد. زاویه در شیب پایین تر تندتر بوده و در شیب بالاتر عریض تر می باشد. سطح پایین تر که دارای شیب تندتر است پنجره هایی دارد که فضای بیشتری را برای اتاق های اضافی در اختیار قرار می دهد. با توجه به شکل سقف های 4 شیبه سطوح بالایی تنها از فاصله دور قابل تشخیص هستند و نه از فاصله نزدیک. این سقف ها دارای اصالتی فرانسوی بوده و نام این نوع سقف نیز به معنای فضای زیرشیروانی است. در کشورهای اروپایی از نام این سقف ها به جای سقف های شیروانی معمولی هم استفاده می شود.

سقف هرمی

شیب های 4 طرفی صرفا ویژگی متمایز سقف های 4 شیبه به شمار نمی آیند، بلکه سقف های هرمی نیز دارای همین ویژگی هستند. همانطور که از نامشان برمی آید این نوع سقف شکلی شبیه هرم دارند یعنی دارای 4 گوشه شیب دار هستند. سقفهای مزبور به بهترین نحوی برای سازه های کوچک مناسب می باشند، مثلا برای کلبه های مزرعه ای . سقف های هرمی در معماری معاصر محبوبیت دارند، به این ترتیب که در بسیاری از سازه ها شاهد استفاده از آنها هستیم. دیوارهای این خانه ها متفاوت بوده و ساختشان آسان است. شیب کمتر برای سقف های چهار گوشه بسیار مناسب تر می باشد. اگر دیوارها کوچکتر باشند و سقف خانه بخش بزرگی از آن را به خود اختصاص بدهد بهتر هم خواهد بود. سقف های هرمی نه تنها از نظر بصری زیباتر هستند بلکه مصرف انرژی شان هم کارآمدتر است.

تصاویر مربوط به خانه هایی که سقف شیب دار دارند به چشم زیبا هستند. این سقف ها زیبا بوده و ظاهری سلطنتی دارند. انتخاب مابین خانه هایی که سقف مسطح و شیب دار دارند بسته به خیلی از فاکتورها از جمله آب و هوا، هزینه ای که می خواهید پرداخت کنید، سلیقه شخصی و در مرتبه بعدی حومه دارد. شاید در قرن بیستم شاهد انواع و اقسام سقف های مسطح بودیم که گزینه های به صرفه ای در اختیار مشتریان قرار می داد، اما سقف های شیب دار  که فواید عملکردی بسیار دارند هم سهم خودشان را دارا هستند و امروزه اصطلاحا روی بورس می باشند.

 

 

 

برچسب ها: منزل